وزیر آموزش و پرورش گفت: نظام رتبه بندی معلمان معلم را در جامعه همردیف و هم طراز پژوهشگران و فناوران می داند.

حمیدرضا حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش در گفتگو با خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران در خصوص این که نظام رتبه بندی معلمان درجه مرحله ای است و با این نظام چه تغییرات در وضعیت معلمان به وجود می آید بیان داشت: تا هنگامی که سند تحول بنیادین مصوب شد

آموزش و پرورش شروع به اجرایی شدن این سند کرد و این سند نقشه جامع است که همه ابعاد گوناگون آموزش و پرورش را دیده و همگی باید اهداف نقشه جامع را اجرا کنیم.

وی ادامه داد: در سند تحول بنیادین شش زیر نظام داریم که یکی از این مباحث نظام رتبه بندی معلمان است که بر نظر من تاثیرگذارترین و مهمترین زیر نظامی است که در سند تحول وجود دارد.

حاجی بابایی افزود: در نظام رتبه بندی جایگاه و منزلت اجتماعی معلم را تعیین می کنیم و در آن از معلم به عنوان عنصر تاثیرگذار ورزید ساخت های تولید علم نام می بریم که بر اساس این تعاریف معلم فردی است که در جامعه کار علمی و پژوهشی و تحقیقات انجام می دهد و از آن به عنوان عنصر علمی پژوهشی و تربیتی یاد می شود.

وزیر آموزش و پرورش گفت: در این نظام تعریف جدیدی از معلم ارائه می شود تا معلم همردیف پژوهش گران فن آوران استادان باشد.

وی بیان داشت: برنامه ریزی های با کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی عالی انقلاب فرهنگی در این خصوصی شده و از شهریور ماه بر این موضوع کار شده تا در برنامه ریزی 3 تا 5 ساله 6 نظام در نظر به ثمر رسد.

حاجی بابایی ادامه داد: کارهای کارشناسی لازم در این زمینه صورت گرفته تا فرهنگیان با توجه به نظام رتبه بندی جایگاه خود را پیدا کنند و دانش آموزانی که تولیدات آموزش و پرورش محسوب شوند بر اساس این تفکر تربیت شوند.

وی با اشاره به امتیازات حقوقی، شغلی و ... در این نظام برای معلمان گفت: در این نظام معلم هم سطح با استادیار و دانشیار خواهد بود و هر کسی بر اساس صلاحیت حرفه ای که دارد به صورت مربی معلم و معلم تخصصی ریاضی و ... به فعالیت می پردازد.

وی ادامه داد: با اجرای این نظام تمامی معلمان صد در صد کار تخصصی در مدرسه انجام خواهند داد و بر این اساس می توانیم نظام رتبه بندی را اجرا کنیم 70 درصد این مقوله در درون آموزش و پرورش انجام می پذیرد و مابقی آن در قالب کارهایی است که دولت مجلس و .... انجام می دهند تا به سمتی حرکت کنیم که نگاه همه به معلم نگاهی در جایگاه یک پژوهشگر باشد.

حاجی بابایی خاطر نشان کرد: در این نظام خیلی از مسائلی که موجب ضعف جایگاه معلم است نباید صورت گیرد و معلمان با اجرای این نظام جایگاه واقعی خود را پیدا خواهند کرد./ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
محمدحسین قاسم پور
۱۲:۰۹ ۲۶ مهر ۱۳۹۲
مطالب فوق بسیارجالب وقابل توجه شخص بنده قرار گرفت. ازگردآورندگان این مطلب کمال تشکر رادارم.
آخرین اخبار