گفتگوی ویژه شب گذشته با موضوع تحول در نظام آموزشی کشور میزبان حمیدرضا حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش بود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، در ابتدای برنامه مجری از نظام آموزشی جدید سوال کرد که حاجی بابایی گفت: تحول بنیادی سابقه بیش از 20 سال دارد و از سال 67 مطالبه مقام معظم رهبری بوده و گروهی از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی منتخب شدند تا تحول بنیادین را در آموزش و پرورش پیگیری کنند.
وقتی وارد آموزش و پرورش شدم تحول پژوهش چندین ساله را پیش روی خود داشتم که این پژوهش را به شورای عالی انقلاب فرهنگی بردیم و کمیته ای سه جانبه متشکل از شورای آموزش و پرورش و شورای عالی انقلاب فرهنگی و حوزه علمیه قم تشکیل شد که 8 ماه کار تحقیقاتی بر روی این تحول را انجام دادم و 22 جلسه طول کشید تا سند تحول بنیادین در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شد.
وی ادامه داد نقشه جامع علمی کشور در 13 جلسه در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شد که این 2 سند افتخارات عظیمی برای کشور محسوب می شود.
نقشه جامع علمی یک سال قبل از تحول مصوب شد و در آن جایگاه آموزش پرورش جایگاه رفیعی است که این نقشه به سمع و نظر 600 کارشناس رسیده است.
حاجی بابایی افزود: این سند قانون است که در آن تحول به معنای تغییر و بنیادین به معنی اینکه آمده تا همه چیز را از اساس تغییر دهد.
در ادامه برنامه مجری از وزیر آموزش و پرورش سوال کرد که آموزش و پرورش چقدر آمادگی لازم برای اجرای سند را دارد؟
حاجی بابایی در پاسخ اظهار داشت: از آذر 88 شورای عالی انقلاب فرهنگی را تشکیل دادیم و همزمان با طی مراحل قانونی 290 اقدام ملی را شروع کردیم.
سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش تحولی نیست که بتوان در سال های اول طعم شیرین آن را چشید.
مثلا از 25 هزار نفر که در دانشگاه فرهنگیان حضور پیدا کردند 5 هزار نفر معدلشان 20 و میانگین معدل آنان 17 بود.
حاجی بابایی با اشاره به اینکه سند تحول بنیادین می خواهد تربیت را به معنای واقعی در بین دانش آموزان جاری سازد گفت: براساس مبانی اسلامی به دنبال تربیت دانش آموزانی هستیم که به ایرانی و اسلامی بودن خود افتخار کنند و خانواده در این سند نقش اساسی دارند چرا که می خواهیم دانش آموزانی تربیت کنیم که حرف اول آنها احترام به پدر و مادر است.
وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سوال مجری در خصوص شتاب زدگی اجرای این سند اظهار داشت: اسناد پایین دستی ما 6 سند است که هر کدام باید در جایگاه خود اجرا شود مثلا نظام رتبه بندی معلمان که اگر بخواهیم آن را کار کنیم باید 5 سند دیگر را نیز اجرا کنیم ما اقدامی ملی را آغاز کردیم که تا پایان راه فاصله بسیار است مثلا امسال 6-3-3 را اجرا کردیم که در مرحله بعد تبدیل به 3-3-3-3 می شود.
وی در پاسخ به این سوال که آیا قبول دارید معلمان پایه ششم آموزش کافی را ندیده اند بیان داشت: با اجرای 6-3-3 همزمان 40 سیاست اجرا شد.
در طول 33 سال گذشته هر سال چند هزار از معلمان ما به کلاس های مختلف جابجا می شوند این امری بدیهی است و در خصوص معلمان پایه ششم باید بگویم این معلمان 180 ساعت آموزش ضمن خدمت دیده اند و 5 هزار مدرس در شهرهای مختلف برای 60 هزار معلم پایه ششم دوره گذاشته اند.
حاجی بابایی در خصوص قانون نظام رتبه بندی معلمان نیز اظهار داشت: معلم قله سند تحول بنیادین است این قانون ارتقای جایگاه علمی و منزلت اجتماعی معلمان را در نظر دارد که در آن معلم هم پایه استاد، پژوهشگر و فناور می شود.
در این نظام جز جایگاه علمی و پژوهشی ندارد و در این نظام معلم پژوهنده ای می شود تا دانش آموز پژوهنده را آموزش دهد./ف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار