بدرفتاري با پرندگان در کشورهاي غربي بعيد است.

در پي انتشار تصاويري مبني بر بدرفتاري با پرندگاني مثل غاز و مرقابي در کشورهاي غربي براي توليد غذاي foie gras (جگر چرب) فرشاد تهراني مديرکل دفتر مديريت بهداشت بيماري هاي طيور دامپزشکي کشور در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران گفت: با توجه به اينکه در کشورهاي غربي به موضوع نگاه انسان دوستانه به طيور و حيوانات اهميت خاصي داده مي شود، وقوع چنين اتفاقي در اين کشورها بعيد است.
وي ادامه داد: اگر بخواهيد درباره چنين موضوعي قضاوت کنيم بايد مستندات کافي در اختيار داشته باشيم تا با بررسي کامل اين مستندات به دلايل چنين امري پي ببريم.
*رعايت اصول رفاه حيوان
در همين زمينه محسن مشکوت معاون بهداشتي و پيشگيري سازمان دامپزشکي گفت: حجم کبد اين پرندگان در مقايسه با وزن بدنشان بسيار کوچک است و حجم آن در حدي نيست که بخواهند بخاطرش خود حيوان را دچار چنين وضعيتي کند.
وي با بيان اين مطلب که موضوع کبد چرب اختلالي متابوليک است افزود: اين اختلال زماني در بند جاندار ايجاد مي شود که انرژي دريافتي (گلوکوز) و کربوهيدارت ها با سوخت و ساز بدن تناسب ندارد و مازاد به انرژي در کبد ذخيره مي شود.
مشکوت با اشاره به اينکه يکي از اصولي که کشورهاي اروپايي ملزم به رعايت آن هستند موضوع رفاه حيوان است ادامه داد: اين کشورها اصولي را تحت عنوان 5 رهايي در زمينه رفتار با حيوانات رعايت مي کند.
وي افزود: اين پنج اصل شامل رهايي از درد، تشنگي، گرسنگي، بيماري و اضطراب است.
مشکوت تأکيد کرد: بعيد است اين کشورها با وجود چنين اصول و قوانيني حيوانات را به اين شکل تحت فشار قرار دهند تا به اهداف خود برسند.
وي با بيان اين مطلب که ممکن است براي ايجاد تغييراتي از لحاظ پروتئين يا چربي و تغيير ترکيبات در محصولي مثل شير آزمايشاتي روي حيوان انجام شود گفت: انجام اين گونه آزمايشات به قيمت از بين بردن يا ايجاد مشکل جدي براي حيوان نيست.
مشکوت افزود: کبدي که چرب است در مقايسه با کبد معمولي بزرگتر و زرد رنگ مي شود اما اين افزايش حجم خيلي چشم گير نيست.
وي با بيان  اينکه با کنترل رژيم غذايي حيواناتي که کبدشان چرب است مي توان کبد را به حالت اول برگرداند تصريح کرد: چرب شدن کبد بلافاصله بعد از مصرف غذاي چرب غيرممکن است و بسته به رژيم غذايي حيوان طي فرآيندي مدت دار اتفاق مي افتد.
مشکوت در پايان گفت: ممکن است عکس هاي منتشر شده مربوط به يک کار تحقيقاتي يا آزمايشگاهي باشد اما انجام گرفتن چنين کاري در گستره اي وسيع بعيد به نظر مي رسد.
لازم به يادآوري است، طي چند روز اخير تصاويري مبني بر آزار طيور در کشورهاي غربي از جمله فرانسه منتشر شده است اين تصاوير بيانگر اين هستند که در اين کشورها نحوه فرآوري غذاهاي مکدونالد kfc بسيار آزار دهنده و همراه با شکنجه شديد طيوري مثل غاز و مرقابي است./ع
برچسب ها: بد رفتاری ، پرندگان ، طیور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار