شعر انقلاب به عنوان نقطه عطف شعر فارسی باز هویتی برای این بخش از ادبیات فارسی بود.

"سعید ناظمی" (شاعر) و محقق در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران با اشاره به اینکه شعر انقلاب نقطه عطف شعر فارسی بوده، گفت: در سال 1357 اتفاقی افتاد که تحت عنوان انقلاب اسلامی ایران شکل گرفت و قالب موضوعات فرهنگی و هنری را متأثر کرد یکی از قالب ها شعر بود که در سالهای پس از انقلاب هویتی نوین را به خود گرفت. 
وی افزود: البته ما پیشینه خوبی در شعر قبل از انقلاب و در سبک های خراسانی، عراقی، هندی و بازگشت ادبی داشتیم و نقطه عطف شعر فارسی نیز که امروزه با عنوان شعر انقلاب شناخته شده باز هویتی برای شعر فارسی بود وبه زعم برخی از کارشناسان و صاحب نظران شعر پس از انقلاب از شعر سالهای پیش از شکوفایی انقلاب اسلامی فاخر تر بود.
به گفته ناظمی، اتفاق دیگر رخداده در سالهای پس از انقلاب جنگ بود که دغدغه ای برای شاعران عصر ما به حساب می آید زیرا ایرانی که سالها تجربه جنگ نداشت به یکباره وارد جنگی نابرابر و تحمیلی شد. 
وی ادامه داد: در سالهای جنگ قالبهایی با تلاش "مشفق کاشانی" و حمید سبزواری شکل گرفت که با الهام از وضعیت موجود در قالب کلاسیک که تندتر از شعر نوحرکت کرد متجلی شد. 
وی اظهار داشت: شاعرانی در عرصه انقلاب ظهور کردند و نوپردازانی برای شعر شکوفا شدند که از آن جمله می توان به "سلمان هراتی"، "محمدرضا قزوه" و "طاهره صفارزاده" اشاره کرد. 
"ناظمی" خاطرنشان کرد: شعر مقاومت شاید پرونده خود را در هشت سال دفاع مقدس است اما هنوز هم خمیرمایه کار شاعران جوان قرار می گیرد تا جایی که هویت فرمی مختص به خود گرفته و در آستانه ورود به دهه چهارم خود زمینه ای برای خلق شعرهای قوی فعالیت روزه به روز بهتر از مراکز فعال در این حوزه و آشکار شدن پختگی و بنای ادبی در قالب آثار ارائه شده به جشنواره ادبی شده است. 
گفتنی است؛ مصاحبه مذکور بخشی از مقاله علمی و پژوهشی است که در روزهای آینده با تیتر "نگاهی به لایه های شعر انقلاب" در روزنامه "جوان" چاپ و منتشر خواهد شد.
برچسب ها: شعر ، ادبیات ، شعر انقلاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار