پدر علم سم‌شناسي ايران تأکيد کرد: اگر به ترکيبات بنزين‌ حتي 99درصد متانول هم اضافه شود، ايده‌آل است، چراکه بنزيني که ميزان متانول آن زياد است، به هيچ‌و‌جه آلودگي هوا ايجاد نمي‌کند.

به گزارش گروه علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا،، پرفسور مهدي بلالي‌مود، در پاسخ به اين که «آيا متانول افزوده شده به بنزين خودروها ممکن است منجر به عارضه اي در شهروندان شود»، تصريح کرد: در کشورهاي پيشرفته که مي‌خواهند آلودگي هوا نداشته باشند، در ترکيبات بنزين فقط از متانول استفاده مي‌کنند، چون سوختش کامل است و هيچ ماده سمي ايجاد نمي‌کند.

فوق‌تخصص سم‌شناسي افزود: پيش از اين تترا اتيلن که در ترکيب بنزين‌ استفاده مي‌شد، موجب توليد سرب که ماده‌اي سمي و آلوده کننده هوا است، مي‌شد، اما خوشبختانه در کشور ما هم از حدود 3سال پيش متانول جايگزين تترااتيل در ترکيبات بنزين شد که به اين ترتيب ميزان سرب توليد شده که از اگزوز خودروها خارج مي‌شود، به حداقل رسيد.

عضو جامعه سم‌شناسان پزشکي آسيا و اقيانوسيه همچنين به برخي آزمايش‌هاي انجام شده بر روي بنزين توليدي کشور اشاره کرد و گفت: با اين که گفته مي‌شود، بنزين‌هاي جديد ديگر سرب وارد هوا نمي‌کنند، اما نتايج بدست آمده حاکي از آنست که هنوز مقاديري سرب جزو آلاينده‌هاي بنزين هست.

وي با رد هرگونه نگراني درباره احتمال بروز عوارض خطرناک بدليل وجود 35 درصد متانول در بنزين،اذعان کرد: متانول يا همان الکل صنعتي بدليل اين که محلول بسيار سمي و کشنده است، هيچ‌گونه مورد استفاده خوراکي و طبي ندارد و فقط بايد در صنعت استفاده شود.

پرفسور بلالي‌مود هشدار داد: حتي ميزان بسيار کم الکل صنعتي در حد يک قاشق غذاخوري براي يک کودک و يا 100ميلي ليتر براي بزرگسال، خون را به شدت اسيدي کرده و منجر به مسموميت شديد شده و گاه ممکن است فرد را به اغما برده و حتي موجب مرگش شود.

وي گفت: البته اگر حتي فرد در اغما فرورفته را بموقع به بيمارستان برسانند، امکان درمان با همودياليز و پادزهري به نام اتانول وجود دارد اما عوارض بينايي که براي بيمار ايجاد مي‌شود، ممکن است هيچ‌گاه رفع نشود و عصب بينايي فرد براي هميشه تخريب مي‌شود.

اين استاد گروه سم‌شناسي دانشگاه علوم‌پزشکي مشهد افزود: متأسفانه طي 10 سال گذشته، وجود متانول در مشروبات‌الکلي بويژه دست‌ساز و خانگي، گاه اپيدمي‌هاي شديد مسموميت را در برخي شهرهاي کشور رقم زده که در جريان آن، بيش از 300مورد مرگ و مير گزارش شده است.

وي تأکيد کرد: بر اين اساس بابت وجود متانول در بنزين به هيچ‌وجه نگراني وجود ندارد و تازه هواي سالمتري در شهر خواهيم داشت اما وجود اين الکل در مشروبات الکلي عوارضي جبران‌ناپذير براي سيستم بينايي و مغز و اعصاب به همراه دارد./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار