عضو هیات رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، با هشدار درباره توجه بیش از اندازه به علوم نظری، گفت: در کشورمان به ازای هر سه کارشناس یک تکنیسین وجود دارد که این امر عمق فاجعه در زمینه بازار کار و اشتغالزایی را نشان می‌دهد.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بجنورد ،قاسم جعفری ، با انتقاد از فرهنگ مدرک گرایی در بازار کار کشور، گفت: بنابر آمارهای ارائه شده ما هم اکنون ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر دانشجو در کشور داریم که از این میزان سهم قابل توجهی به دانشجویان علوم نظری اختصاص داده شده و در این میان جای علوم کاربردی و فنی وحرفه ای در این زمینه خالی است.

نماینده مردم بجنورد، مانه و سملقان در مجلس شورای اسلامی، افزود: در کشور های توسعه یافته به ازای هر یک کارشناس ۵ تکنیسین وجود دارد، در حالی که این آمار در کشورمان به ازای هر ۳ کارشناس یک تکنیسین است که این امر عمق فاجعه در زمینه بازار کار و اشتغالزایی را نشان می‌دهد.

وی تصریح کرد: نظام آموزشی ما و گرایش جوانان به سمت و سوی دروس نظری نتیجه فرهنگ زندگی ماست که بیشتر علاقه داریم در شغل‌های خاص و به عبارتی شیک فعالیت کنیم و در این میان به مشاغل و حرفه‌های کارآمد و مولد کمتر توجه می کنیم.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با انتقاد از عملی نبودن قالب علوم آموزشی در کشور، گفت: به عنوان مثال در حال حاضر ما برای اینکه فردی را تربیت کنیم که جوشکاری زیر آب انجام دهد به ۷۰۰ دلار اعتبار نیاز داریم اما ما با توجهی به امر آموزش در این زمینه، هم‌اکنون در عسلویه برای فرد خارجی که این مهارت را آموخته، ماهانه ۱۰ هزار دلار پرداخت می‌کنیم.

جعفری افزود: ما در کشور باید یک تحول جدی در زمینه گرایش به سوی علوم کاربردی و فنی و حرفه‌ای ایجاد کنیم زیرا آمارها نشان می‌دهد دانش آموختگان رشته‌های فنی وحرفه ای بیشتر در بازار کار جذب شده و عامل تولید وتوسعه کشور هستند.

عضو هیات رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه امسال در کشور ۱۱۰۰ هزار نفر داوطلب کارشناسی ارشد هستند، گفت: مجلس در کنار سایر نهادهای متولی حوزه آموزش در تلاش است که در قالب سیاست گذاری جامع و قوانین کارآمد توجه بیشتری را معطوف رشته‌های فنی وحرفه‌ای کند./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.