اخبار و گزارش های دوستداران محیط زیست نشان می دهد که تالاب های کشور روزگار خوشی ندارند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، بهزاد سعیدپور عضو هیئت علمی دانشگاه محیط زیست کرج گفت: خیلی از تالاب های کوچک خشک و بسیاری از تالاب های دائمی نیز فصلی شده اند.

هامون، ارومیه، بختگان، پریشان، شادگان، دریاچه نمک، هورالعظیم و ... تنها نمونه ای از تالاب هایی هستند که خشک شده یا در معرض تهدید هستند.

وی افزود: با وجودیکه اولین کنوانسیون حفاظت از تالاب ها (کنوانسیون رامسر) در کشور ما شکل گرفته اما بیش از 100 تالاب شناسایی شدهن و فقط 24 تالاب ثبت بین المللی شده اند.

وی ادامه داد: ما همیشه ریه ها را دست کم گرفته ایم و تعجب می کنیم اگر گفته شود در بدن همپای قلب و مغز عضو دیگری وجود دارد که همیشه در سایه آنها گرفته است.

قدر ریه را وقتی می دانیم که به نفس نفس می افتیم و به هر دلیلی نفس کشیدن برایمان سخت می شود گذشته از روزنه اکسیژن در بدن، طبیعت هم برای خود شاهراهی دارد تا با آن هوا را ببلعد، پالایش کند و بعد هم در نفس کشیدن بکار گیرد. تالاب ها و جنگل ها ریه های زمین هستند چند صباحی است که ریه های ایران زخمی شده و نفس کشیدنش را به سختی انداخته است.

مشکل کجاست؟

سعیدپور تصریح کرد: ما در کشور مشکل مدیریت منابع آب را داریم نه فقط در تالاب ها بلکه در تمام منابع آب های داخلی اعم از آب های ساحلی زیرزمینی و سطحی.

وی اظهار داشت: مشکل این است که ما در این سال ها مدیریت آب را فقط به صورت آب مصرفی نگاه کردیم و نگاه اکوسیستمی به منابع آبی نداشتیم؛ اگر داشتیم لااقل وضعیت تالاب ها این طور نبود./ز

گزارشی از هراتیان

برچسب ها: تالاب ، اکسیژن ، تهدید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار