مديركل فناوري وزارت نفت گفت: با ايجاد هم افزايي و توانمندي هاي علمي و فني بالقوه دانشگاهي، و با همكاري بخش هاي دولتي و مجموعه صنعت نفت می توان در مسير تحقق نقشه راه دستيابي به فناوري بهره برداري ازآب‌هاي عميق گام برداشت.

محمد ابراهيم شفيعي در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، با تاكيد بر اهميت دستيابي به منابع هيدروكربوري آب‌هاي عميق و بهر برداري از آنها گقت: با توجه به نياز روز افزون جهان به انرژي بيشتر، بهره برداري از منابع هيدروكربوري آب هاي عميق از اصلي‌ترين حوزه هاي فرا روي صنعت نفت دنيا است.

شفيعي تاكيد كرد: در اين خصوص بايد با برنامه ريزي صحيح و كارشناسي شده در مرحله اول به سطح دانش و فناوري هاي به كارگيري شده در دنيا دست يافت و با شتاب بيشتري از كشورهاي پيشرفته و داراي فناوري‌ها پيشي گرفت.

وي افزود: براي تحقق اين هدف ابتدا بايد با مطالعه و تحقيق جامع در خصوص رصد فناوري‌هاي نوين در اين حوزه و پياده‌سازي نقشه راه كارآمد و داراي قابليت عملياتي سازي و با بهره‌گيري از ظرفيت هاي علمي و فني موجود كشور در مسيراكتساب اين نوع فناوري‌ها گام برداشت تا تكنولوژي هاي نويني را در اين عرصه به دست آورد.

مديركل فناوري وزارت نفت با تاكيد بر اينكه معاونت پژوهش و فناوري وزارت نفت با همكاري شركت نفت خزر در ماه هاي اخير تلاش داشته است تا هرچه سريعتر و طي يك برنامه مسنجم كارشناسي شده به اين حوزه وارد شود، اظهار داشت: براي اين كار در مرحله اول دانشگاه ها و سازمان هايي برتر و فعال كشور در زمينه تجهيزات دريايي وابسته به موضوع، شناسايي و پس از تشكيل چندين جلسه كارشناسي مقرر شد دانشگاه‌هاي مذكور با محوريت دانشگاه صنعتي شريف (دبيرخانه كنسرسيوم)و دانشگاه صنعت نفت(هاب تجميع دانش) در خصوص تهيه و تدوين نقشه راه جامع و كامل و به دنبال آن شناسايي فناوري هاي جديد و قابل دسترس و برنامه‌ريزي جهت اكتساب (شناسايي، انتخاب، انتقال، بومي سازي، بهره برداري، توسعه و روزآمد سازي براساس چرخه عمر فناوري)فناوري به اين قبيل فناوري ها دست يابند.

شفيعي، نقشه راه دستيابي به فناوري بهره برداري ازآب‌هاي عميق شامل؛ مطالعات تطبيقي خارجي، مطالعات تطبيقي داخلي، شناسايي و سازماندهي خبرگان اين حوزه، شناسايي و بررسي اسناد بالادست، ترسيم قلمرو پروژه، اهداف و تحليل و جمع بندي نظرات نخبگان، برگزاري جلسات كميته هاي راهبري و تخصصي و شناسايي فناوري هاي مربوطه است.

مديركل فناوري وزارت نفت تاكيد كرد: لازم است با ايجاد هم افزايي، توانمندي هاي علمي و فني بالقوه دانشگاهي، مراكز علمي و دانش بنيان، پارك‌هاي علم و فناوري را تجميع و با همكاري بخش هاي دولتي و مجموعه صنعت نفت در مسير تحقق نقشه راه دستيابي به فناوري بهره برداري ازآب‌هاي عميق گام برداريم.

شفيعي، تصریح کرد:  اعضا بايد در مرحله اول توانمندي هاي علمي و فني مجموعه خود را مشخص كرده و با شناسايي اولويت هاي موردنياز در خصوص توان دستيابي به فناوري موردنياز صنعت اقدام كنند.

مديركل فناوري وزارت نفت، تصريح كرد: تدوين دانش فني و ساخت و توليدتجهيزات موردنياز جهت دستيابي به بهره برداري از منابع هيدروكربوري آب‌هاي عميق بسيار حائز اهميت است بنابراين بايد در قدم نخست اكتساب فناوري هاي مربوط به شناورهايي مجهز به سيستم‌هاي لرزه نگاري در حوزه آب‌هاي عميق در اولويت و پس از آن كسب فناوريهاي مربوط به استخراج و بهره برداري از منابع هيدروكربوري آب هاي عميق در دستور كار قرار گيرد.

وي  تاسيسات زير سطحي، تاسيسات زير دريايي را از ديگر تجهيزات مورد نياز براي اكتشاف در آب هاي عميق عنوان  و تصريح كرد: در اين ميان بايد بحث انتقال فناوري و پيشگيري ا ز آلودگي محيط زيست و در نهايت ذخيره سازي و  پالايش مدنظر قرار گيرد.

مدير كل امور فناوري وزارت نفت، دانشگاه‌هاي صنعت نفت، صنعتي شريف، صنعتي اصفهان، آزاداسلامي واحدقزوين و موسسه رده‌بندي ايرانيان(گروه بازرسي‌هاي ساحلي وفراساحلي)و انجمن‌هاي سازندگان شناور وتجهيزات دريايي و مهندسي دريايي ايران (كميته ساحل و فراساحل)، را از جمله دانشگاه ها و حوزه هايي عنوان كرد كه با توجه به تجارب و سوابق علمي و پژوهشي در زمينه مشاركت در تهيه نقشه راه دستيابي به فناوري آب هاي عميق فعاليت مي كنند.

شفيعي، در پايان اظهار اميدواري كرد: با برنامه‌ريزي صحيح و منسجم و در راستاي فرآيند‌هاي نظام جامع راهبري پژوهش، فناوري و نوآوري وزارت نفت از مرحله نياز‌سنجي، انجام پژوهش در مرزهاي دانش، ارتقاء و توسعه فناوري بر پايه دانش فني، طراحي و ساخت مبتني بر مهندسي پايه تا مرحله تجاري‌سازي و توليد انبوه محصول و از طريق ايجاد هم افزايي ظرفيتهاي علمي و فني موجود كشور، جمهوري اسلامي ايران در آينده‌اي نه چندان دور جزء كشورهاي داراي فناوري‌ بهره برداري از منابع هيدروكربوري آب هاي عميق درياي خزر و پيشرو در اين صنعت قرار گيرد./ر


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار