به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس قربانعلی افشانی با بیان این خبر اظهار داشت: کسب رتبه چهارم در میان 32 استان کشور و قرارگرفتن در رتبهای قبل از اداراتی مانند شهر تهران یا خراسان ناشی از تلاش، همراهی و هماهنگی تمام دستاندرکاران این حوزه در فارس است.
وی افزود: استان فارس امسال بیشترین سهم را در اجرای 350 اقدام تحولی در آموزش و پرورش داشته است.
افشانی ادامه داد: بهمنظور ارتقای کیفیت آموزش و پرورش کشور نیاز بود که یک نقشه راه تدوین و در جایی تبدیل به قانون شود که با آمد و شد دولتها و وزرا تغییر نکند.
وی بیان کرد: سند تحول بنیادین همان نقشه راه بود که در سال 68 به تصویب رسید اما هرگز اجرا نشد تا اینکه با حضور علی احمدی در وزارت آموزش و پرورش آغاز و بعد با حضور حمیدرضا حاجیبابایی پیگیری شد و 32 ماه زمان برد تا در شورای عالی آموزش و پرورش و سپس در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب برسد.
افشانی تصریح کرد: سند تحول بنیادین سندی است که صاحبنظران حوزههای مختلف آموزشی و پرورشی سالها بر روی عناوین، نظریههای فلسفی، ضرورتها و اهداف آن کار کردهاند.
وی ابراز داشت: برخی از راهکارهای این سند مانند مجتمعهای شهری و روستایی، طرح سباح، مدارس قرآنی، پیگیری تصویب دانشگاه فرهنگیان و... به عنوان پیشزمینه و پیشدرآمد درحین تدوین و قبل از مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درحال اجرا بود.
مدیرکل دفتر آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش شروع رسمی تحول بنیادین در آموزش و پرورش را با اجرای نظام 6.3.3 در سال تحصیلی جدید عنوان و خاطرنشان کرد: با تلاش و همراهی 900 هزار پرسنل آموزشی، پرورشی و اجرایی در سراسر کشور، یک پیچ و گردنه خطرناک و صعبالعبور در تاریخ تعلیم و تربیت کشور به سلامت پشت سر گذاشته شد.
وی اضافه کرد: تاکنون 350 اقدام تحولی در آموزش و پرورش با حضور حاجی بابایی در کسوت وزیر اتفاق افتاده و وزارت آموزش و پرورش نیز در کنار سایر وزارتخانهها در کسب نخستین رتبه علمی منطقه و رتبه 16 علمی دنیا نقش ایفا کرده است.
وی با اشاره به 131 راهکار ارائه شده در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بیان کرد: این راهکارها لازم و ملزوم یکدیگر هستند و نمیتوان آنها را اولویتبندی کرد.
افشانی تصریح کرد: با توجه به اینکه حیات طیبهای که بر اساس سند تحول عنوان شده با خروجی آموزش و پرورش در دوره متوسطه رقم میخورد، بیشترین و سختترین بخش کار در این دوره است ./س