خطر منسوخ شدن، 20 رشته صنایع دستی خراسان جنوبی را تهدید می کند .

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بیرجند؛ مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی ، سیاه چادر بافی ، پلاس بافی ، سفالگری ، حصیر بافی ، خراطی ، ابریشم دوزی و چشمه دوزی را از جمله رشته های در حال منسوخ شدن این استان برشمرد .

رضایی با بیان اینکه احیاء یک رشته منسوخ شده و یا در حال منسوخ شدن نیازمند زمان طولانی ،برنامه ریزی مناسب و هدفمند است گفت : اجرای طرح های پژوهشی و تشکیل پرونده های ثبت میراث ناملموس ، تهیه فیلم مستند ، راه اندازی کارگاههای تولید زنده بصورت مناسبتی ، حضور رایگان هنرمندان در نمایشگاههای داخل وخارج استان و اجرای طرحها و مشوق های حمایتی از جمله برنامه های این سازمان برای حفظ و احیاء صنایع دستی بومی در حال منسوخ است که اجرای آن نیازمند اعتبارات ویژه است.

تلاش مسئولان صنایع دستی خراسان جنوبی تا کنون رشته های حوله بافی ، کرباس بافی و چادر شب بافی از گروه نساجی سنتی را در این استان احیاء کرده است .

حدود 10هزار صنعتگر صنایع دستی در رشته های کد دار و مصوب صنایع دستی خراسان جنوبی فعالیت می کنند که از این تعداد 7 هزار نفر در واحدهای کارگاهی و خانگی روستایی و عشایری و 3 هزار نفر نیز در واحدهای کارگاهی و خانگی شهری به تولید صنایع دستی مشغولند.

75 رشته بومی و غیر بومی صنایع دستی در خراسان جنوبی وجود دارد که بافت انواع گلیم ، گبه بافی ، چلنگری ، قفل سازی ، علامت سازی ، رنگرزی سنتی ، برک بافی ، کرباس بافی ، بافت چادر شب ، گیوه دوزی و رودوزیهای سنتی از جمله رشته های بومی مربوط به صنایع دستی این استان است ./س

برچسب ها: خطر ، منسوخ ، صنایع دستی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.