به دلیل پایین بودن سرانه درمان در کشور و واقعی نبودن جایگاه منابع در حوزه سلامت ،عدالت در مزد درمان نیز در بین جامعه پزشکی از بین رفته است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران ؛ دکتر قاضی زاده، عضو کمیسیون بهداشت مجلس در برنامه نبض که شب گذشته پخش شد در خصوص مزد درمان گفت : اگر بخواهیم درباره مزد درمان صحبت کنیم باید اول واژه عدالت را تعریف کنیم و این را بدانیم که عدالت مساوی با مساوات نیست بلکه به معنی قرار گرفتن هر چیزی در جای خود است و این در حوزه درمان بیشتر نمود پیدا می کند در واقع باید ببینیم هزینه ای که به  درمان گران تعلق می گیرد در ازای ارائه خدمات چقدر است . در حال حاضر سهم درمان ما از تولید ناخالص ملی بر اساس محاسبات سهم پایینی نیست اما اشکال کار این است که بیشتر این سهم را مردم پرداخت می کنند و سهم پرداختی از جیب مردم بسیار بالا است . به گونه ای که الان نگاه ما درمان محور است و تعداد خدمات ارزش دارد . در حالی که باید منابع را در جایی هزینه کنیم که اثر بخشی بیشتری دارد.

وی گفت : در حال حاضر عدالت در مزد درمان وجود ندارد . خیلی از متخصصان ما در رشته های پایه درآمد ویژه ای ندارند و این بی عدالتی در مزد درمان را بیشتر نشان میدهد از طرف دیگر هدف گذاری و مدیریت منابع در حوزه درمان درست نیست و باید روش ارائه خدمات و ارزیابی را تغییر دهیم . چون پرداخت ما یک روش غلطی است پس بیشتر به سمت شیوه های غلط هم پیش می رویم حتی نیروی انسانی در این روش باید باز آرایی شود.
             
سرانه درمان فعلی تضعیف کننده بیمه ها و بخش دولتی است
دکتر رحمانی عضو هیئت مدیره انجمن جراحان در ادامه گفت : تا الان هیچ کس برای مردم توضیح نداده که چرا اینقدر تفاوت در بخش خصوصی و دولتی وجود دارد.چطور می شود که فردی که 30 سال پول بیمه داده و هر سال نیز تورم این پول را افزایش داده اما زمانی که نیاز به خدمات درمانی و بیمارستان پیدا می کند به جای اینکه با دفترچه بیمه و بدون پرداخت هیچ هزینه ای به بیمارستان دولتی برود اما فرش زیرپایش را می فروشد و به بخش خصوصی می رود.

وی گفت : متاسفانه سرانه درمان هر شهروند ایرانی که توسط دولت تعیین شده در کشور ما 9 هزار تومان است در حالی که این میزان در کشوری مثل کانادا 400 دلار است همین میزان کم باعث ناتوانی بیمه ها و بخش دولتی می شود و این نکته ای که باعث تزلزل بخش درمان در بخش دولتی و بیمه ها شده همین سرانه درمان است و نتیجه اش این می شود که وقتی دولت چنین سرانه پایینی را دارد چگونه می تواند تعرفه واقعی تعیین نماید .

وی تصریح کرد : متاسفانه به امر سلامت و درمان در اولویت های بسیار پایین نگاه می کنند چنانچه این سرانه اصلاح شود بیمه ها هم قدرتمند می شوند.
               
جایگاه منابع در حوزه سلامت درست تعریف نشده است
دکتر نیکفر، کارشناس سلامت و پزشک عمومی در ادامه گفت : درست است که امسال سرانه درمان 9 هزار تومان شده اما در کنار آن بیمه های تکمیلی را داریم که اگر اینها را هم حساب کنیم می بینیم که سرانه درمانمان خیلی هم پایین نیست البته ایده آل هم نیست .

وی گفت : 80 هزار نفر از قشر پزشکان ما یعنی معادل 75 درصد از پزشکان عمومی هستند و در سطح خدمات دهی خط اول درمان هستند اما جایگاه آنها در نظام سلامت درست دیده نشده به طوری که حقوق یک پزشک عمومی درماه 150 دلار است  اگر ارزش پول ملی ما بیشتر می شد مزد درمان هم بهتر می شد مشکل اصلی ما این است که جایگاه منابع درست تعریف نشده و به همین دلیل است که این قانون که پزشکان نباید از بخش دولتی به بخش خصوصی بروند درست رعایت نمی شود زیرا شرایط به گونه ای نیست که پزشکان راغب باشند در بخش دولتی کار کنند./ح
برچسب ها: نظام سلامت ، درمان ، پزشک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار