به گزارش
خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، آلودگی هوای تهران در روزهای گذشته که تعطیلی چند روزه پایتخت و چند کلانشهر را نیز به دنبال داشت سبب شد تا مسئولان بیش از پیش به فکر حل معضل آلودگی هوا بیفتند و تمام تلاش خود را برای باز کردن این گره کور به کار گیرند.
براساس این گزارش؛ پس از کشمکش روزهای اخیر، میان سازمان محیط زیست، سازمان استاندارد و خودروسازان، بر سر تولید محصولات با استاندارد یورو ۴، حلقه مفقودهای در این میان وجود دارد کهنشان از ناتوانی متولیان تأمین سوخت در تأمین بنزین یورو ۴ است.
برخی کارشناسان معتقدند؛ سازمان استاندارد و سازمان محیط زیست در شرایطی بر اجرای این طرح پافشاری میکنند که هنوز عرضه بنزین یورو ۴ در تمام جایگاهها اجرایی نشده و همچون گذشته شاهد عرضه بنزین یورو ۲ در جایگاههای سوخت در سراسر کشور هستیم.
در این میان امیر وحدتی رئیس مرکز ملی هواو تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با
خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، با بیان مطلب که کیفیت سوخت در میزان آلودگی تاثیر دارد افزود: در حال حاضر آنچه که در جایگاههای سوخت برای خودروها عرضه می شود مخلوطی از بنزین یورو 4و 2 است و این سوخت از استانداردمناسب برخوردار نیست.
وی در خصوص اینکه آیا شرکت کنترل و کیفیت این سوخت را ارزیابی می کن، گفت: در حال حاضر آزمایش ها در پژوهشگاه صنعت نفت انجام می شود و طبق برنامه ریزی بعمل آمده در آینده ای نه چندان دور مرکز کنترل کیفیت سوخت در کشور راه انداز خواهد شد.
رئیس مرکز ملی هواوتغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست، اظهار داشت: متاسفانه بنزین عرضه شده از استاندارد یورو4 برخوردار نیست و قرار است در هفته آینده حدود 20 میلیون لیتر بنزین یورو 4 از طریق پالایشگاه شازند اراک برای مصرف عرضه شود.
در ادامه محمدرضا محمودی معاون امور عمرانی استاندار تهران، با بیان این مطلب گفت: در میزان آلودگی هوا یک شاخصه عمده داشتیم که طبق برنامه چهارم توسعه باید به استاندارسازی داخلی برسیم بنابراین در سال 79 برنامه جامع کاهش آلودگی هوا مورد بررسی قرار گرفت و در سال 89 از نظر مدیریت کاهش آلودگی هوا به نتیجه مثبت دست یافتیم.
وی اضافه کرد: در سال 79 تعداد خودرو در تهران چیزی حدود یک میلیون دستگاه خودور بود که در حال حاضر در استان حدود 5.5 میلیون خودرو شماره گذاری شده و 3 میلیون موتورسیکلت وجود داردکه این میزان نسبت به سال 79 5 برابر شده است.
محمودی اظهار داشت: آلودگی ناشی از مونواکسید کربن، اکسید ازت، گوگرد، نیتروژن و ازن است که از سوخت حاصل می شود و در حال حاضر این عوامل نیست بیشتر ذرات معلق 2.5 میکرون بوده که از سال 89 تا پایان برنامه چهارم توسع توسط دستگاهها کنترل می شود.
معاون امور عمرانی استاندار تهران، با تاکید براینکه بیشتر آلودگی در جنوب تهران است، تصریح کرد: در حال حاضر برای کنترل کیفیت هوا در تهران 40 مرکز سنجش آلودگی وجود دارد که میزان آلودگی و ذرات معلق را ثبت می کنند.
××××× خودرو یورو ۴ با سوخت یورو ۲ بی فایده است محمودی تاکید کرد: موضوع اصلی تغییر استانداردهای یورو ۲ به یورو ۴ است، کار خوبیست که باید انجام شود اما باید با یک برنامه ریزی زمانبندی شده باشد تا خودروسازها متناسب با زمانی که در اختیارشان قرار داده شده تولیداتشان را اصلاح کنند.
وی با اشاره به اینکه بخشی از این استانداردها جزء استانداردهای ۵۵ گانه بوده و اجباری است، میافزاید: وقتی قطعات خودروی ما یورو ۴ باشد اما سوخت، سوخت مناسب نباشد هیچ فایدهای ندارد در صورتی که باید تناسب خودرو با سوخت مورد نظر حفظ شود.
×××× ضرورت اجرای یک برنامه هدفمند و زمان بندی شده معاون امور عمرانی استاندار تهران، بر این باور است که باید سوختمان هم سوخت استاندارد باشد تا خودروهایمان را هم ملزم به استفاده از استاندارد یورو ۴ کنیم و این دو در یک راستا با هم حرکت کنند و نمیشود مانند اعضای بدن جزئی از بدن در حرکت و اعضای دیگر در حرکت نباشد بنابراین میطلبد تا مسئولان امر در یک خط موازی این مسئله را پیش ببرند.
وی ادامه داد: باید ملاحظات در جهت سوخت و اجرای استانداردها در یک برنامه زمانبندی شده و مدون باشد تا اجرای قانون ارتقای کیفی خودرو نیز با سرعت بیشتری انجام شود.
××××× سوخت معمولی جوابگوی معضل آلودگی هوا نیست در ادامه سید مهدی موسی نژاد نماینده مجلس و عضو کمیسیون انرژی گفت: هنگامیکه سهمیه بندی سوخت مطرح شد، ارتقا کیفیت سیستمهای انرژی بخش یکی از مهمترین وظایف خودروسازها شد تا کیفیت فناوری خودروها به گونه ای ارتقا یابد که به عنوان نمونه سوخت خودرو در ۱۰۰ کیلومتر به ۵ تا ۶ لیتر کاهش یابد.
وی با تاکید بر اینکه برای رسیدن به استانداردهای لازم باید از یک جایی شروع کنیم، اظهار میکند: همیشه معذوراتی برای اجرای طرحهای مختلف وجود دارد و ما اگر بخواهیم تهدید را به فرصت تبدیل کنیم باید برنامه ریزی دقیق داشته باشیم.
موسی نژاد، اضافه کرد: در حال حاضر صنعت خودرو یکی از صنایع پیشرفته در جهان محسوب میشود که اگر هیچ مسئولیتی برای رسیدن به پیشرفت مد نظر نداشته باشیم و هیچ احساس مسئولیتی در قبال آن نکنیم، هیچگاه نمیتوانیم به سمت استانداردهای لازم حرکت کنیم بنابراین باید یک راه برون رفتی از این وضعیت داشته باشیم.
این عضو کمیسیون انرژی مجلس با قبول اینکه استاندارهای خودرو یورو ۴ با سوخت یورو ۲ بی فایده است، افزود: شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران ادعا میکند که سوخت آنها کیفیت معمولی را داراست که این موضوع در کمیسیون انرژی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
همچنین در ادامه یزدان پناه کارشناس صنعت خودرو، در خصوص کیفیت بنزین مصرفی گفت: بنزین مصرفی در کشور ترکیبی از یورو2 و 4 که بنزین نامرغوب است و شرکت پالایش و پخش فروارده های نفتی قول دادند تا پایان امسال بنزین یورو 4 رد جایگاهها بخصوص در کلانشهرها عرضه کنند.
وی تصریح کرد: در همین راستا سازمان محیط زیست در تازه ترین تصمیمات خود اعلام کرد که خودروهای فاقد یورو ۴ از ابتدای سال ۹۲ شمارهگذاری نمیشوند که این امر با مخالفت خودروسازها مواجه شد چرا که آنان در شرایط تحریم اقتصادی و نیز با بدهیهای مالی تا دو ماه دیگر، کمتر میتوانند استاندارد خودروهایشان را از یورو ۲ به یورو ۴ برسانند.
وی یادآور شد: بر اساس مصوبه هیئت وزیران در شانزدهم اسفند سال ۹۰ یعنی چیزی حدود یک سال پیش قرار بر این شد تا خودروسازها از ابتدای سال ۹۲ خودرو با استاندارد یورو ۴ تولید کنند اما به نظر میرسد، این مصوبه در شرایطی به تصویب رسید که دولتیها نتوانستند خودروسازها را به استاندارد یورو ۴ مجاب کنند.
یزدان پناه ادامه داد: از سوی دیگر یکی از دلایل قانعکننده خودروسازان، نبود سوخت مطابق با استانداردهای یورو ۴ است؛ به همین دلیل آنان در هفته گذشته به دلیل ناتوانی شرکت پالایش و پخش در تولید و توزیع سراسری بنزین یورو ۴ نامه ای به وزیر صنعت نوشته و خواستار به تعویق افتادن این طرح شدند.
کارشناس صنعت خودرو، اظهار داشت: هم اکنون 38 مدل خودرو در کشور استفاده می شود که تنها 4 مدل موتورو یورو4 را ندارند.
وی ادامه داد : تا زمانیکه همه متولیان به وظایفشان عمل نکنند این مشکل حل نمیشود بنابراین باید از یک جایی شروع شود تا همه به تعهداتشان پایبند باشند./ر
گزارش : حبیبه رحیمیان