نخستین کنگره آخوند کاشی(ملا محمد کاشانی) روزهای 25 و 26 اردیبهشت‌ماه سال آینده در اصفهان و شهرستان کاشان برگزار می‌شود.

مسئول کارگروه اجرایی کنگره آخوند کاشیبا اعلام این خبر در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان گفت: برگزاری این کنگره در بیست و یکمین جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان کاشان تصویب شد.

عباسعلی فراهتی با اشاره به مشخص شدن محورهای فراخوان ارائه مقالان به کنگره آخوند کاشی افزود: به دلیل برگزاری دو همایش در اصفهان فراخوان مقاله با تأخیر انجام شده است.

رئیس دانشگاه پیام نور کاشان برگزاری کنگره آخوند کاشی را اقدامی ارزنده در راستای معرفی مفاخر علمی، مذهبی و اجتماعی کاشان دانست و گفت: شناسایی چهره های برجسته و بزرگان این شهرستان به همگان به ویژه نسل جوان ضروری است.

فراهتی با تاکید بر اینکه بسیاری از مفاخر کاشان حتی برای عامه مردم هم بصورت کامل و مناسب شناسایی نشده است افزود: معرفی و شناسایی مفاخر ملی و مشهور این شهرستان رسالت مراکز فرهنگی و نهادهای اجرایی بویژه اساتید دانشگاه‌ها و دانشجویان است.

وی تصریح کرد: کاشان با داشتن شخصیتهای بزرگی همچون باباافضل مرقی کاشانی، ملا محسن فیض کاشانی، ملا حبیب اله و فتح اله شریف کاشانی، غیاث الدین جمشید کاشانی، ملا احمد و مهدی نراقی،قطب راوندی ،آیت اله میر سید علی یثربی، شیخ علی نجفی کاشان و دیگر بزرگان علم و فرهنگ و ادب و هنر این شهرستان مایه مباهات و افتخار ملی است که شناخت شخصیت و ویژگیهای اخلاقی هر چه بیشتر آنها برای همه بویژه جوان مایه هدایت و ارشاد در زندگی است.

آخوند ملامحمد کاشانی عارف متأله ، فیلسوف، حکیم، فقیه و عالم شیعی معروف به آخوند کاشی در سال 1249 هـ . ق به دنیا آمد . بزرگترین استادش علامه نامدار ، حکیم آقا محمد رضا قمشه ای بوده است .

یکی دیگر از استادان وی ، محدث متبحر ، میرزا حسین نوری بود . مرحوم آخوند کاشانی دارای حالات معنوی و عرفانی بسیار عجیبی بوده و حکایات نقل شده از ایشان عموماً به حد تواتر رسیده است .

وی معاصر و یا ر صمیمی حکیم جهانگیر خان قشقایی بوده و ارتباط قلبی خاصی با یکدیگر داشته و گویا هم بحث نیز بوده اند . بسیار ی از علما و مراجع بزرگ در زمره شاگردان مرحوم آخوند بوده و از خرمن علم و عرفان او توشه گرفته اند که از جمله آنها می توان به مرحوم حاج آقا رحیم ارباب ، آیت الله بروجردی ، آقا سید حسن قوچانی مشهور به آقا نجفی و شهید سید حسن مدرس اشاره کرد .

وی سرانجام پس از 84 سال عمر با برکت همراه با سیر و سلوک الی الله در روز شنبه 20 شعبان 1333 هـ . ق دار فانی را وداع گفت و پیکر مطهرش در در کنار تکیه گلستان شهدا در تخت فولاد اصفهان به خاک سپرده شد./س

برچسب ها: کاشان ، کنگره ، آخوند ، کاشی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.