کارشناس مسائل اقتصادی گفت: واردکنندگان، بازاری‌ها و کسانی که "نقدینگی" بالایی را در اقتصاد کشور در اختيار دارند، برندگان اصلی اجرای طرح هدفمندي يارانه‌ها در کشوراند.

"ابراهیم رزاقی" در گفتگو با خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، در ارتباط با آثار اجرای هدفمندی یارانه‌ها در مرحله اول اظهار داشت: متاسفانه نه تنها آسیب‌شناسی لازم در این ارتباط از سوي مسئولان صورت نگرفت بلکه بعد از اجرای آن شاهد تعاریف و تمجید دولت از نتايج هدفمندی یارانه‌ها بودیم.

وی افزود: مهمترین تاثیر اجرای هدفمندی یارانه‌ها در بخش تولید است که با توجه به وابستگی ایران به درآمد نفت و انتخاب سیاست "تعدیل اقتصادی" در دولت‌های بعد از دوران "دفاع مقدس" شرایطی بوجود آمد که در پی آن بیشتر از تولید به مصرف اهمیت دادیم.

این کارشناس اقتصادی بیان داشت: مسئولین دولت بعد از اجرای فاز هدفمندی یارانه‌ها در ارتباط با نتایج آن یا سکوت اختیار کردند و یا به طور ضمنی نتایج آنرا مثبت دانستند، اما براساس آمار و گزارش‌هاي دريافتي، شاهد کاهش 40 درصدی امکانات تولیدی در کشور بودیم و در اين راستا بسیاری از تولیدکنندگان به تغییر در شغل خود گرایش پیدا کردند.

استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه در فاز اول هدفمندی یارانه‌‌ها، هدف کمک به نیازمندان بود گفت: با توجه به تقسيم یارانه‌ها به طور مساوی بین تمام اقشار جامعه، این امر نه تنها منجر به برطرف نمودن نیازمندی‌های مردم نشد بلکه بحران عرصه تولید را در برگرفت.

رزاقی اضافه کرد: مردم در اين ميان براي رفع نيازهايشان متوسل به کالاهای خارجی شدند که به دلیل وجود تحریم‌ها هیچ کالایی از خارج وارد کشور نشد در نتیجه این مسئله افزایش قیمت‌ها در انواع کالاها را به دنبال داشت.

استاد دانشگاه تهران ادامه داد:‌ در مرحله اول دولت باید براي اجراي يارانه‌ها، تمامی جوانب را در نظر می‌گرفت تا شاهد"افزایش تورم" در اقتصاد کشور نمي‌شديم.

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به شدت افزايش تورم در صورت اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها تصریح کرد: با توجه با اصرار رئيس جمهوري بر اجراي فاز دوم و وابستگي ايران به نفت و اعمال تحريم‌ها از سوي غرب، تمامی چراغ‌های تولید در کشور خاموش مي‌شود.

وی مهمترین آسیب اجرای هدفمندی یارانه‌ها را تاثیرات منفی بر تفکر تولیدی در کشور دانست و افزود: هر شخصي در صورت اجراي فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها احساس می‌کند لزومی به کار و تلاش برای تامین مایحتاج زندگی خود ندارد در نتيجه آسيب زيادي به بخش توليد وارد شد، مضاف بر اين مسئله، عدم حمایت از تولید و به حاشیه راندن عرصه تولید از نتایج منفی در فاز اول هدفمندی یارانه‌ها بود.

رزاقی در ادامه تصریح کرد: اجراي هدفمندي یارانه‌ها در کشور فرهنگ تولید و فرهنگی که هزاران سال بقای ایران را تامین کرد، تخریب ساخت و به همين خاطر برخي از مسئولان باید به جاي تبليغ براي افرادي خاص به فکر بقای یک ملت باشند.

وی ادامه داد: واردکنندگان بازاری‌ها و کسانی که "نقدینگی" بالایی را در اقتصاد کشور در اختيار دارند، برندگان اصلی اجرای طرح هدفمندي يارانه‌ها در کشوراند.

اين کارشناس اقتصادی در پایان خاطرنشان کرد: اگر مرحله اول هدفمندی یارانه‌ها تا حدودی به موفقیت رسید به خاطر علاقه مردم به نظام و  انقلاب بود، به همین دليل هیچ اعتراضی را نسبت به نتایج منفی از خود نشان ندادند لذا باید بتوانیم سیاست‌های هم‌راستای اهداف انقلاب را در عرصه اقتصاد دنبال کنیم.

انتهاي پيام/

برچسب ها: رزاقی ، آثار ، هدفمندی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار