معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی از استحصال 11 هزار و 612 تن محصول عسل در زنبورستانهای استان در سال تولید ملی و حمایت ازکار و سرمایه ایرانی خبرداد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز، عبدالهی با اشاره به افزایش 3 هزارو 689 تنی عسل در زنبورستانهای آذربایجان شرقی گفت: محصول تولیدی امسال در مقایسه با میزان 8 هزارتنی تولید شده سال گذشته 6/46 درصد افزایش نشان می دهد.

وی با بیان اینکه در پائیز سال جاری سرشماری از کندوهای زنبورعسل برای دستیابی به اطلاعات مورد نیاز از راندمان تولیدی کلنی ها وبرآورد دقیق ونوع کندوهای زنبورعسل استان وشاغلین در این بخش و نیز کسب اطلاعات لازم از وضعیت زنبورداری استان برای برنامه ریزیهای آتی همزمان با سراسر کشور به مدت 6 روز توسط معاونت بهبودتولیدات دامی و مدیریتهای جهادکشاورزی شهرستانها انجام پذیرفت افزود: طبق نتایج حاصل از آمارگیری فوق ، تعداد کل بهره برداران در این بخش10 هزار و 477 نفر بوده است که 9% دارای تحصیلات عالی می باشند.

عبدالهی تعداد کل کندوهای زنبورعسل شمارش شده در استان را 859 هزارو 367 کندوی زنبورعسل با جمعیت عنوان نموده و افزود: در این میان سهم کندوهای مدرن682 هزارو 560 و بومی176 هزارو 807 کلنی از کل کندوهای استان می باشد

وی میزان تولید کل عسل در سال جاری را 11 هزارو 612 تن عنوان نموده و ادامه داد: عسل استحصالی از کندوهای مدرن 10 هزارو 537 تن و از کندوهای بومی یک هزارو 75 تن بوده است .

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه 91 % عسل تولید شده در آذربایجان شرقی از کندوهای مدرن و 9 درصد بقیه از کندوهای بومی می باشد ادامه داد: میزان تولید عسل نسبت به سال 1389 6،/46 % رشد داشته است.

عبدالهی با بیان اینکه شهرستان مراغه با داشتن بیش از 94 هزار کلنی کندوی زنبور عسل مدرن و56 هزار و 17 کلنی کندوی بومی از نظر تعداد کندو و همچنین با تولید 2 هزارو 762 تن عسل در بین شهرستانهای استان دارای مقام اول می باشد افزود: شهرستان مراغه 8/23% عسل استان را تولید می کند.

وی با بیان اینکه شهرستان کلیبر با داشتن 26 کندوی بومی وبناب 288 کندوی مدرن دارای کمترین تعداد کندوی بومی و مدرن استان هستند افزود: بیشترین میانگین تولید عسل در کندوهای مدرن مربوط به شهرستان خداآفرین با 26 کیلوگرم وکمترین مقدار مربوط به شهرستان بناب با 3/. کیلو گرم می باشد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان میانگین تولید عسل در کندوهای مدرن را 4/15 کیلوگرم و در کندوهای بومی را 1/6 کیلو گرم دانست و افزود: این رقم نسبت به سال قبل در کندوهای مدرن 8/32 درصد و درکندوهای بومی 9/64 درصد رشد داشته است .

وی با بیان اینکه تغییرات شدید آب و هوائی در اوایل فصل بهار و ریزش زنبوران داخل کندوها در برخی مناطق استان بعد از شروع تخم ریزی داخل کندوها، موجبات کاهش جمعیت زنبوران وتلفات کندوها را فراهم ساخت افزود: با کنترل وضعیت موجود از طریق جابجایی کندوها به مناطق دیگر و توصیه در جهت عدم استفاده خودسرانه از داروها برعلیه بیماریهای زنبورعسل موجب شد تا از ادامه تلفات جلوگیری شود . /ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.