اقتصاد ایران با وجود تحریم های بی سابقه به جلو پیش می‌رود

پایگاه اینترنتی اویل پرایس طی گزارشی با اشاره به ناموفق بودن تجربه تحریم کشورهای مستقل توسط آمریکا در قرن بیستم نوشت اقتصاد ایران به‌رغم بی سابقه ترین تحریم ها همچنان به پیش می رود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، پایگاه اینترنتی اویل پرایس طی گزارشی نوشت: پس از تجربه ناموفق تحریم کشورهای مستقل در قرن بیستم، واشنگتن مجددا سعی کرده با بهره گرفتن از حربه تحریم، سیاست های دولت ایران را تغییر دهد.
ایران از نظر تحریم هایی که در طی بیش از سی سال گذشته علیه این کشور به اجرا گذاشته شده، نمونه ای منحصر به فرد به شمار می رود. در طی سال های پس از پیروزی انقلاب ایران، این کشور از سوی آمریکا، اتحادیه اروپا و شورای امنیت سازمان ملل هدف انواع مختلف تحریم ها قرار گرفته است. حتی استرالیا نیز اخیرا تحریم های یکجانبه ای را علیه ایران وضع کرده است.
این گزارش افزود فشارهای غرب علیه ایران در تغییر موضع تهران موثر واقع نشده است. بر اساس اعلام سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) و آژانس بین المللی انرژی، صادرات نفت ایران از حدود 2.4 میلیون بشکه در روز در سال 2011 به حدود یک میلیون بشکه در روز  در دسامبر 2012 کاهش یافته است. این در حالی است که علیرغم بی سابقه ترین تحریم ها، اقتصاد ایران همچنان به پیش می رود. همچنین علیرغم همه فشارها تهران همچنان به فعالیت های خود ادامه می دهد و تاکید دارد که به عنوان یکی از امضا کنندگان معاهده ان پی تی و عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی حق دارد از انرژی هسته ای برای مقاصد صلح آمیز استفاده کند.
در نهم ژانویه، احمدی نژاد رئیس جمهور ایران گفت، ایران باید صنایع فرآوری خود در بخش نفت و گاز را توسعه دهد تا بتواند وابستگی کشور به صادرات نفت خام را به حداقل برساند. وی گفت در بودجه سال آینده کشور وابستگی به درآمدهای نفتی کاهش یافته و دولت قصد دارد صادرات نفت را با صادرات مشتقات نفت جایگزین کند تا اقتصاد کشور بتواند از منافع صنایع پایین دستی نفت بهره ببرد.
این در حالی است که در 14 سپتامبر 2012، دولت آمریکا کشورهای بلژیک، انگلیس، جمهوری چک، فرانسه، آلمان، یونان، ایتالیا، هلند، لهستان، اسپانیا و ژاپن را برای 180 روز دیگر از تحریم ها علیه ایران معاف کرد و به این کشورها اجازه داد تا به واردات نفت از ایران ادامه دهند. کشورهای چین، هند، کره جنوبی، مالزی، سنگاپور، آفریقای جنوبی، سری لانکا، ترکیه و تایوان نیز در هشتم دسامبر به این فهرست اضافه شدند.
منبع: تسنیم
برچسب ها: اقتصاد ، ایران ، وبگردی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.