معاون وزیر نفت در امور برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری گفت: با دستيابي دانش فني و پژوهش و افزايش ظرفيت جذب انتقال دانش بومي و سرمايه گذاري در صنعت نفت زمينه براي پويايي و توسعه چشم انداز فراهم مي شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، محسن خجسته مهر در چهارمین همایش پژوهش و فناوری صنعت نفت گفت: بنا بر سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری و تبیین برنامه ها در برنامه پنجم توسعه، گام های موثری در دهه دوم عدالت و پیشرفت در حوزه صنعت نفت برداشته شده است و از آنجا که به دنبال رشد 8 درصدی در اقتصاد کشور هستیم، تحرک بیشتر در اجرای طرح ها و به ثمر نشستن آنها لازم است.

وي تصريح کرد: وی با مهم برشمردن جایگاه پژوهش و فناوری در تحقق زنجیره طرح های صنعت نفت افزود: در دنیا سهم هزینه ها در فناوری بسیار بالاست؛ زیرا سرمایه گذاری در این بخش بسیار سودآور بوده و چند برابر هزینه های انجام شده بازدهی دارد.

خجسته مهر تاکید کرد: اگر به دنبال اقتصاد مقاومتی هستیم، می بایست سهم درآمدی خود را از بابت پژوهش و فناوری مشخص کنیم و خوشبختانه این مهم در زنجیره طرح های صنعت نفت مورد توجه قرار گرفته است.
معاون وزیر نفت در امور برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری تصریح کرد: در اجرای طرح ها می بایست نگرانی ها را کاهش داد و پژوهش و فناوری می تواند بخش عمده ای از این نگرانی ها را همسو با اقتصاد مقاومتی برطرف سازد.

خجسته مهر اظهار داشت: مسئولیت های سنگینی در برنامه پنجم توسعه برای وزارت نفت تدوین شده است و در قالب این برنامه، ایجاد ثروت در بخش بالادست و ایجاد ارزش افزوده در بخش پایین دست، از جمله اهداف کلانی هستند که این وزارتخانه می بایست بر اساس آن طرح ها و برنامه های خود را پیش ببرد.

معاون وزیر نفت در امور برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری، اضافه کرد: براي تحقق اهداف 261 ميليارد دلار  طرح در صنعت نفت اجرا مي شد که طولاني ترين زنجيره ارزش افزوده در پژوهش و فناوري در صنعت نفت  است در حال حاضر در دنيا مصرف کنندگان نفت خام کشور سهمي از بابت تکنولوژي مي برند بيشتر از مواد خامي است که ما صادر مي کنيم .

وي خاطر نشان کرد: کشور در ژوهش و فناوري به جايي رسيده که با جذب ظرفيت انتقال تکنولوژي نيمي از راه توسعه را طي کرده بايد پژوهش و دانش در صنعت نفت جزء الويت اساسي وزارتخانه باشد تا برنامه ريزي و تخصيص اعتبارات به موقع عرصه را براي تجاري سازي اين صنعت فراهم کند.

خجسته مهر تصریح کرد: دستیابی به تولید روزانه یک میلیارد و 400 میلیون مترمکعب گاز و افزایش ظرفیت تولید محصول نهایی در پتروشیمی های کشور به میزان 100 میلیون تن در سال، همچنین افزایش ظرفیت تولید یک میلیون بشکه نفت خام در پایان برنامه پنجم، از جمله اهداف کلانی است که صنعت نفت می بایست به آن دست یابد و دستیابی به همه این اهداف، نیازمند ارتقای پژوهش و فناوری در این حوزه ها است.

معاون وزیر نفت در امور برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری با اشاره به طرح های در دست اجرا در صنعت نفت کشور  افزود: تولید ثروت و ایجاد ارزش افزوده از اولویت های مهمی است که به آن توجه ویژه ای می شود و پژوهش و فناوری در تحقق این اولویت ها نقش و سهم بسزایی دارد./ر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار