ایران در زمینه زیست فناوری رتبه اول را از میان 12 کشور کسب کرده که البته کسب رتبه مهم نیست نگه داشتن آن مهم است.

عباس صاحبقدم لطفی، رئیس پژوهشگاه ژنتیک در گفتگو با خبرنگار دانشگاهي باشگاه خبرنگاران گفت: در خصوص سهم زیست فناوری ایران نسبت به جهان باید بگویم که هم اکنون توانسته ایم به 5 کشور محصولات خود را صادر کنیم.

وی افزود: در سال 84 تعداد شرکت های زیست فناور ما 40 عدد بود و هم اکنون به 200 شرکت رسیده چنانچه از 41 شرکت نیز به طور کامل حمایت صورت گرفته است.

لطفی به نقشه جامع کشور اشاره کرد و گفت: بر طبق آمارهای پیش بینی شده تعداد شرکت های زیست فناور ایران طبق نقشه جامع باید 3 درصد بازارهای کل جهان را به خود اختصاص دهد در حالی که هم اکنون کمتر از 1 درصد جهان را به خود  اختصاص داده است.

لطفی تصریح کرد: در افق برنامه کشور منطقه جایگاه اول را در تولید داریم چنانچه 28 فراورده دارویی در عرصه پزشکی بالای 1 میلیارد دلار ناشی از بیوتکنولوژی وارد بازار کار می شود چنانچه داروی فاکتور 7 که برای بیماران هموفیلی مورد استفاده است یکی از نمودهای مثبت این امر است.

لطفی با شاخص های بین المللی isi و اسکوپوس اشاره کرد و گفت: ایران در رشته زیست فناوری از رتبه 47 به 32 رسیده براساس شاخص isi رسیده است چنانچه در حوزه زیست فناوری براساس شاخص های اسکوپوس توانستم 19 هزار مجله به چاپ برسد چنانچه هم اکنون ایران در حوزه بیوتکنولوژی از رتبه 14 در سال 2010 به رتبه 13 در سال 2011 رسیده است و هم اکنون در منطقه از بین 12 کشور رتبه  اول را کسب کرده است البته این اول بودن ملاک نیست مهم نگه داشتن آن است./ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار