کارلايل مورفي خبرنگارکهنه کار آمريکايي پيش بيني کرده است عربستان در دو دهه آينده به سبب اعتراض هاي جوانان شرايط دشواري پيش رو خواهد داشت.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه خبري المانيتور ؛ در حالي که در دو سال گذشته قيام هاي مردمي کشورهاي اطراف عربستان را فرا گرفته ، اين کشور نسبتا آرام بوده است.فقط در شرق عربستان که شيعيان در آنجا سکونت دارند اعتراض هاي چشمگيري صورت گرفته و دولت نيز بلافاصله اين اعتراض ها را سرکوب کرده است.

در عين حال مورفي معتقد است در دو دهه آينده شرايط براي عربستان بسيار دشوار خواهد بود زيرا جوانان که شصت و چهار درصد جمعيت اين کشور نوزده ميليون نفري را تشکيل مي دهند  ، خواستار شغل ، عدالت اجتماعي و برخورداري از آزادي هاي فردي بيشتر هستند.مورفي اين اطلاعات را از مصاحبه هايي که در زمان حضور خود به عنوان خبرنگار در عربستان در فاصله سال هاي دو هزار و هشت تا دو هزار و يازده انجام داد و نيز ديدار با دانشجويان عربستاني در خارج کشور بدست آورده است. 

مورفي مي گويد: جوانان درباره بيکاري و ناتواني از يافتن مسکني مناسب براي خانواده اشان نگرانند. جوانان از پارتي بازي در ارائه خدمات دولتي و نياز به داشتن واسطه براي انجام کارها خشمگين هستند. مهم تر از اين ، جوانان خواستار آزادي و فضاي بيشتر در زندگي هاي خود هستند.فشارها براي ايجاد تغييرات تا حدودي ناشي از فناوري پيشرفته است. تعداد کاربران اينترنت از حدود دويست هزار نفر در دوازده سال قبل ، به تعداد مبهوت کننده چهارده ميليون و هفتصد هزار نفر رسيده است. بيش از نيمي از مردم عربستان از اينترنت استفاده مي کنند.

منال الشريف زني بود که سال دو هزار و يازده پويشي ( کمپين ) را در مخالفت با ممنوعيت رانندگي زنان به راه انداخت. وي تصاويري از خود حين رانندگي تهيه کرد و آن را در اينترنت قرار داد.
مهم ترين چالش فرا روي مردم عربستان ، اقتصادي و اجتماعي است :  سه ميليون جوان سعودي بايد تا سال 2015 شغل پيدا کنند که اين تعداد تا سال دو هزار و سي ، شش ميليون نفر خواهد بود.

با وجود فشارهاي دولت بر شرکت هاي خصوصي براي اينکه شهروندان عربستان به خدمت گرفته شوند ، نود درصد کارکنان بخش خصوصي سال دو هزار و نه همچنان خارجي بودند.رشد بخش خصوصي نيز اندک است و اين بخش نمي تواند تعداد زيادي فرصت شغلي جديد بوجود بياورد. ميزان بيکاري جوانان بالاست : حدود چهل درصد افراد بيست تا بيست و چهار سال و بيست و هفت درصد افراد زير سي سال بيکارند.

جوانان عربستاني همچنين درباره گذار سياسي آينده از عبد الله پادشاه عربستان به نسل آينده افراد خانواده سلطنتي نگرانند.تنش هاي قبيله اي و فرقه اي ممکن است در اين دوره روي دهد و احتمالا درگيري هاي تازه اي بر سر تقسيم ثروت هاي نفتي عربستان اتفاق خواهد افتاد.
برچسب ها: عربستان ، اقتصاد ، اجتماعی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار