بر اساس آيين نامه پوشش دانشجويان علوم پزشكي ،هر دانشجو در انتهاي ترم تحصيلي نمره پوشش و رفتار حرفه‌اي از يک تا 4 مي‌گيرد.

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران؛ محمد حسين آيتي، معاون دانشجويي و فرهنگي وزارت بهداشت درباره آيين‌نامه پوشش دانشجويان علوم پزشکي گفت: در ماه رمضان شيوه‌نامه اجرايي اين آيين‌نامه تبيين و در معاونت‌هاي دانشجويي و فرهنگي و آموزشي به صورت مشترک به دانشگاهها ابلاغ شد.
 
 وي با اشاره به اجراي اين آيين نامه از ترم تحصيلي آينده افزود: معاونتهاي آموزشي دانشگاههاي علوم پزشکي کشور مسئول اجرا و معاونت دانشجويي و فرهنگي ناظر بر اجراي اين شيوه‌نامه هستند.  همچنين هر دانشجو در انتهاي ترم تحصيلي خود نمره پوشش و رفتار حرفه‌اي از يک تا 4  را به صورت نمره توصيفي عالي، خوب، متوسط يا ضعيف را به همراه نمره آموزشي تئوري يا عملي مي‌گيرد.
  
معاون فرهنگي و دانشجويي وزارت بهداشت تصريح کرد: ما معتقديم دانشجوي علوم پزشکي از جهات مختلف با دانشجوي ديگر متفاوت هستند و حداقل نيمي از دوره‌ تحصيل خود را در بيمارستانها و با بيماران مي‌گذرانند و در واقع با بطن جامعه در تماس هستند.   
بنا به اين گزارش: براي دانشجويان دختر مدل مانتو، شلوار، مقنعه، کفش، کيف و جوراب بايد ساده و به دور از مدلهاي افراطي باشد، همچنين پوشيدن مانتوي تنگ يا خيلي گشاد، کوتاه يا خيلي بلند، پوشيدن چکمه روي شلوار، دمپايي و صندل و کفش پاشنه بلند مجاز نيست.
 
 معاون دانشجويي و فرهنگي وزارت بهداشت افزود: ناخن‌ها بايد کوتاه، تميز، پيراسته و بدون تزئين باشند و انجام هر گونه آرايش و خالکوبي ممنوع است و استفاده از عطر يا ادکلن با بوي تند و غير متعارف مجاز نيست. براي دانشجويان پسر نيز استفاده از کراوات و پاپيون ممنوع است و مدل پيراهن، شلوار، کيف، کفش و جوراب بايد ساده باشد و پيراهن بايد آستين‌دار، کوتاه و خيلي تنگ نباشد.  

 معاون دانشجويي و فرهنگي وزارت بهداشت همچنين با اشاره به آيين‌نامه پوشش رفتار حرفه‌اي نيز گفت: دانشجويان بايد از ايجاد هرگونه اخلال به هنگام تدريس مانند خوردن و آشاميدن، بلند صحبت کردن، خنديدن و ايجاد سر و صدا و استفاده از تلفن همراه و ساير وسايل صوتي و تصويري خودداري کنند. دانشجويان بايد از بروز رفتار خلاف شئون اسلامي خودداري کرده و ادب، احترام و فروتني را رعايت کرده و از توهين و تمسخر زباني و رفتاري، مشاجره و پرخاشگري بپرهيزند.همچنين مصرف هر نوع محصول دخاني يا مخدر ممنوع است.
 
 آيتي گفت: دانشجويان در محيط بيمارستاني از خوردن و آشاميدن و استفاده از تلفن همراه برسر بالين بيمار خودداري کنند و از لباس فرم مخصوص که طبق استانداردهاي تعريف شده از سوي دانشگاه، رفتار کنند. در واقع پوشش و رفتار اين دانشجويان مانند يک تابلو وضع دانشجويان علوم پزشکي را در بيمارستانها نمايان مي‌کند.
 
وي با بيان اينکه اين آيين‌نامه علاوه بر کلاسهاي دانشجويي عمدتاً در فضاي بيمارستاني لازم‌الاجرا گفت: اين دانشجويان با گروهي از جامعه در تماس هستند که دچار تعاملات روحي بوده و در وضعيتي به سر مي‌برند که رعايت اخلاق حرفه‌اي بسيار اهميت دارد. دانشجويان علوم پزشکي علاوه بر داشتن تبحر علمي لازم است با بيماران رفتار خوب و انساني داشته و شئون اخلاقي را رعايت کنند. /ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار