نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی گفت: در روزهاي شکل‌گيري قيام، طلبه حوزه علميه قم بودم که اين قيام مردمي شکل گرفت و من نيز همراه با مردم قم در تظاهرات حضور داشتم، اما متاسفانه توفيق شهادت حاصل نشد.

آیت الله محسن مجتهد شبستری، در گفتگو با خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران درباره قيام 19 دي مردم قم اظهار داشت: در روزهاي شکل‌گيري قيام، طلبه حوزه علميه قم بودم که اين قيام مردمي شکل گرفت و من نيز همراه با مردم قم در تظاهرات حضور داشتم، اما متاسفانه توفيق شهادت حاصل نشد.

عضو جامعه روحانيت مبارز يادآور شد: رژيم شاه از راه‌هاي مختلف با امام(ره) و نهضت اسلامي مبارزه مي‌کرد؛ در 17 دي سال 56 مقاله‌اي با نام "رشيدي مطلق" در روزنامه اطلاعات آن زمان نوشته شد که از نظر انتساب امام را ايراني الاصل معرفي نکرده بود و مجموعا در آن به اين پيشواي شيعه جسارت مي‌شد.

وي ادامه داد: مردم قم تا اين مطلب را در روزنامه ديدند قيام کردند و مسئول روزنامه، اداره مطبوعات وقت و ساير نهادهاي مرتبط را مقصر دانستند.

عضو مجلس خبرگان رهبري گفت: ابتدا اعتراض مردم قم در منازل اساتيد و مراجع تقليد مطرح شد؛ سپس تظاهرات به صورت گسترده با حضور مردم عادي، بازاريان و طلاب حوزه علميه قم گسترش يافت.

امام جمعه مردم تبريز همچنين يادآور شد: با گسترش حضور مردم در خيابان‌ها ماموران امنيتي شاه به آنها يورش بردند و مردم را کشته و زخمي کردند؛ در واقع قيام 19 دي بعد از وقايع 15 خرداد سال 1342 نشانه اوج گرفتن روحيه انقلابي مردم قهرمان قم بود.

وي گفت: بعد از اين قيام مردم تبريز در تاريخ 29 بهمن براي شهداي قيام 19 دي چهلم گرفتند که بعد از اين چهلم عده‌اي در تبريز شهيد شدند؛ چهلم شهداي مردم تبريز نيز در يزد برگزار شد و به دنبال اين سلسله چهلم‌ها در نهايت 22 بهمن و پيروزي انقلاب اسلامي رقم خورد.

آيت الله مجتهدشبستري در پايان ابراز اميدواري کرد: اميد است انقلاب اسلامي ايران که با خون هزاران شهيد شکل گرفته است زمينه ساز انقلاب حضرت مهدي(عج) باشد.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار