افراد با استعمال، قليان سم را مستقیم به بدن خود وارد مي‌كنند چون وقتي تنباكو با آب تركيب مي‌شود مواد زيان آور موجود در آن چند برابر شده و بعد از گذشت سال‌ها عوارض وخيم مصرف اين مواد در افراد بروز مي‌كند.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، برخي جوانان به صورت تفريحي و براي گذراندن اوقات فراغت به كشيدن قليان و تفريحات ناسالم روي مي‌آورند. استعمال سيگار و قليان هر چند هم كه به صورت گذرا و موقت باشد در دراز مدت آسيب‌هايي را از خود بر جاي خواهد گذاشت.

يكي از اين آسيب‌هاي جدي بيماري‌هاي قلبي و عروقي است كه بر اثر استنشاق دود سيگار يا قليان به وجود مي‌آيد و جوانان و نوجوانان را در سنين كم با مشكلات عديده‌اي مواجه مي‌كند.

متخصصان قلب و عروق، دخانيات را با مواد مخدر از نظر ابتلاي افراد به بيماري‌هاي قلبي عروقي در يك سطح مي‌دانند و با تأثيرات متفاوت معرفي مي‌كنند.

دودهاي آسيب زايی كي از علت‌هاي مرگ و مير در جوامع پيشرفته بيماري تصلب شرائين است. مواد موجود در سيگار و قليان هر كدام به نوعي در بروز تصلب شرائين يا همان رسوب چربي يا كلسترول در بيماري‌هاي عروق دخالت دارند.



دكتر معصومعلي معصومي فوق تخصص جراحي قلب و عروق و مدرس دانشگاه در مورد اين بيماري مي‌گويد: افرادي كه مدت طولاني سيگار يا قليان مي‌كشند با بالا رفتن سن سختي رگ‌هايشان افزايش پيدا كرده و موجب تنگي رگ‌ها مي‌شود. مشكلات ناشي از سوء مصرف مواد مخدر در بين جوانان و نوجوانان باعث آسيب به آندوتليوم مي‌شود.

آندوتليوم داخلي‌ترين و ظريف‌ترين لايه رگ است. بافت آندوتليال از نوع بافت اپيتليومي است كه نيكوتين ماده زيان آور موجود در قليان و سيگار به‌طور غير مستقيم در آن تأثير داشته و موجب رسوب چربي در ديواره عروق مي‌شود.

اين فوق تخصص جراحي قلب در ادامه مي‌افزايد: اين مواد زيان آور باعث افزايش چربي بد خون مي‌شود. همچنين تحقيقات نشان مي‌دهد ماده نيكوتين و مرفين تنها مواد زيان‌آور نيستند بلكه در برخي مواد مخدر مانند ترياك بيش از صدنوع ماده مضر وجود دارد.

اما سيگار به دليل اين‌كه يكي از عوامل قطعي شناخته شده است و بيشتر افراد به استعمال آن تمايل دارند در بروز بسياري از سرطان‌ها، زخم معده، برونشيت و برونشيت تازي(گشاد شدن راه‌هاي هوايي ريه) اثرات سوء و گسترده دارد.

وي در مورد آسيب قليان كشيدن تصريح مي‌كند: بر اساس مطالعات اخير يك‌بار قليان كشيدن معادل مصرف 60 عدد سيگار است از اين رو مي‌توان قليان را نسبت به همه مواد خطرناك، آسيب زا‌ترين ماده معرفي كرد علاوه بر آن وقتي تنباكو با آب تركيب مي‌شود مواد زيان آور موجود در تنباكو چند برابر خواهد شد. بعد از گذشت سال‌ها عوارض وخيم مصرف اين مواد در افراد بروز مي‌كند. در اصل افراد با استعمال سيگار، قليان و مواد مخدر سم را به بدن خود وارد مي‌كنند.

دكتر معصومي با اشاره به اين مطلب كه ماده مضر نيكوتين برعكس ورزش عمل مي‌كند مي‌افزايد: افرادي كه ورزش مي‌كنند حتي اگر چربي و كلسترول بالايي مصرف كنند چربي خوب آنها افزايش پيدا مي‌كند اما آن دسته از افرادي كه غذاهاي چرب و ميزان زيادي كلسترول مصرف مي‌كنند همچنين سيگار مي‌كشند كلسترول خوب در آنها كاهش پيدا كرده و چربي بد از سوي ديگر بالاتر مي‌رود.



اين مسئله در حقيقت خاصيت زيان آور نيكوتين است. اين مواد خطرناك بزرگترين قاتل بشريت به شمار مي‌رود به‌طور كلي بيشترين آمار مرگ و مير در دنيا به دليل استعمال اين ماده بوده و اگر 10 فرد سيگاري تا پايان عمرشان سيگار بكشند به‌طور قطع 5 نفر از آنها به علت عوارض ناشي از سيگار مي‌ميرند. همچنين آن دسته از افرادي كه در مدت يك‌سال سيگار را ترك كنند خطر بيماري‌هاي قلبي و عروقي در آنها كاهش پيدا مي‌كند.

 اين فوق تخصص در پايان خاطر نشان كرد: افرادي كه در سنين جواني كشيدن سيگار را شروع كرده‌اند و روزانه ميزان آن را افزايش دهند تا رسيدن به مشكلات قلبي و عروقي فاصله چنداني ندارند همچنين دود سيگار با مشكلات ريوي و بيماري‌هاي دستگاه گوارش رابطه مستقيم دارد.

به گزارش ایران؛ آن دسته از افرادي كه حتي تنگي مختصر عروق كرونر و بدون علامت دارند با كشيدن يك پك سيگار و با ايجاد لخته در تنگي عروق موجب سكته در آنها مي‌شود. اغلب اين تنگي‌هاي جزئي عروق كرونر بدون علامت هستند كه برخي از آنها قابل تشخيص نيستند و اين عامل اصلي سكته‌هاي قلبي و رسوب چربي در عروق قلب مي‌شود.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار