رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: باید فرمولی به دست بیاید تا نقدینگی‌های جامعه به سمت عمران برود و نمایندگان نیز در این بخش باید نگاه ملی و فرامنطقه‌ای داشته باشند.

به گزارش حوزه پارلمان باشگاه خبرنگاران علی لاریجانی عصر امروز یکشنبه (۱۷ دی) با حضور در جلسه کمیسیون عمران مجلس  با تشکر از پیگیری نمایندگان ناظر در بازسازی مناطق زلزله‌زده آذربایجان شرقی گفت: پیگیری‌های این هیات در ایجاد آرامش برای مردم منطقه موثر بود.

 نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه هیات اعزامی از مجلس، با پیگیری بحث کانکس‌ها و انتقال آنها به روستاها و شهرهای زلزله‌زده، توانست بخش زیادی از مردم را اسکان دهد، افزود: اگر این کانکس‌ها نبود معلوم نبود مردم آذربایجان شرقی در این سرما چه می‌کردند.

 وی همچنین خواستار ادامه نظارت‌ها و پیگیری‌های نمایندگان بر بازسازی مناطق زلزله‌زده آذربایجان شرقی شد.

 رئیس مجلس شورای اسلامی، در ادامه جلسه با بیان اینکه من به دغدغه‌های نمایندگان در زمینه فعالیت‌های عمرانی کشور واقف هستم، گفت: باید در این جلسات به دنبال پیدا کردن راه‌حل برای اتمام پروژه های عمرانی نیمه‌کاره بود.

لاریجانی با بیان اینکه مختصات فعالیت‌های عمرانی در کشور عمدتاً دولتی است، گفت: اگر بخش عمران و آبادانی کشور لطمه ببیند، بخش عمده‌ای از تولید و اشتغال لطمه خواهد دید، بنابراین باید عمران را جدی گرفت.

وی همچنین با اشاره به اینکه در بودجه امسال دولت باید اعتبار ۱۰ هزار میلیارد تومانی بخش عمران را اختصاص می‌داد، تصریح کرد: هم‌اکنون پیمانکاران بخش عمرانی دچار مشکلات جدی از جمله بدهی‌های سنگین هستند که اگر این شرکت‌ها دچار صدمه شوند، بخش عمرانی کشور لطمه می‌بیند.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس نهم، ادامه داد: پروژه‌های عمرانی در سراسر کشور پراکنده‌اند، از طرفی بودجه دولت محدود است که در این صورت چند پیشنهاد برای ادامه این فعالیت‌ها در دستور کار قرار دارد.

وی به نخستین پیشنهاد که اجرای گام دوم هدفمندی یارانه‌هاست، اشاره و تصریح کرد: اگر گام دوم هدفمندی یارانه‌ها هم اجرا شود و مثلا قیمت گازوئیل و بنزین افزایش یابد، باز هم در عمل اعتبار چشمگیری به بخش عمران اختصاص نمی‌یابد.

لاریجانی افزود: در صورت اجرای گام دوم هدفمندی یارانه‌ها نقدینگی در جامعه افزایش می‌یابد که این نقدینگی به سمت بازارهای مخرب مانند سکه و ارز می‌رود که این بازار نیز وقتی ناآرام می‌شود، نقدینگی‌ها به سمت مسکن کشیده می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بنابراین باید فرمولی به دست بیاید تا نقدینگی‌های جامعه به سمت عمران برود و نمایندگان نیز در این بخش باید نگاه ملی و فرامنطقه‌ای داشته باشند.

لاریجانی فایده هدایت نقدینگی‌ها به سمت عمران را ادامه پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمام خواند وتاکید کرد: این موضوع از هدایت نقدینگی‌ها به سمت بخش‌های مخرب جلوگیری خواند.

وی با یادآوری عمران آلمان شرقی پس از فروپاشی دیوار برلین، گفت: کارشناسان آلمان غربی برای رفع عقب‌ماندگی‌های ساکنان آلمان شرقی فعالیت صنعتی را برای این منطقه تجویز کردند که آن نیز به‌روزرسانی تکنولوژی کارخانجات موجود در آلمان شرقی بود.

عضو کمیسیون شوراها وامور داخلی کشور با تاکید بر اینکه مهم‌ترین بخش فعالیت عمرانی کشور اتمام پروژه‌های نیمه‌کاره است، گفت: هم‌اکنون دولت بودجه‌ای برای ادامه این فعالیت‌ها ندارد و تنها راه، جذب و هدایت نقدینگی‌های موجود و اتمام این پروژه‌ها است.

وی پیشنهاد داد تا با اعطای یارانه‌های ارزان‌قیمت به تسهیلات عمرانی، سرمایه‌گذاران را ترغیب به اتمام پروژه‌های عمرانی کنند.

رئیس مجلس با بیان اینکه در حال حاضر هم فرودگاه و هم بزرگراه‌هایی داریم که توسط بخش خصوصی ساخته شده‌اند، گفت: بنابراین بخش عمران نیز می‌تواند برای سرمایه‌گذار، جذاب باشد.

نماینده مردم قم در مجلس نهم با تاکید بر اینکه اعطای یارانه به تسهیلات دریافتی از سوی سرمایه‌گذاران بخش عمران پیشنهاد داد تا بودجه ۱۰ هزار میلیارد تومانی عمران در بودجه سال آینده نیز لحاظ شود، اما این بودجه پشتوانه بخش خصوصی برای فعالیت‌های عمرانی باشد نه اینکه دولت به کار عمران بپردازد.

لاریجانی با بیان اینکه پیشنهاد بعدی من اجرای فاینانس با سرمایه‌گذار خارجی است، گفت: من با تعدادی از سرمایه‌گذاران خارجی در این زمینه صحبت کردم و آنها نیز آمادگی خود را اعلام کردند؛ تنها کاری که باید انجام داد یکی هماهنگ کردن و متصل کردن سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی با یکدیگر و اعطای تسهیلات ارزی و ریالی ارزان‌قیمت به آنهاست.

پیشنهاد دیگر لاریجانی در زمینه اتمام پروژه‌های عمرانی کشور استفاده از اعتبارات صندوق توسعه ملی بود.

وی ادامه داد: مجلس در سال گذشته ۲ تا ۱۰ درصد اعتبارات صندوق توسعه ملی را به بخش‌های کشاورزی و صنعت اختصاص داد، لذا باید دید می‌توان برای بودجه سال آینده نیز بخشی از این اعتبارات را با لحاظ این مسئله که این تسهیلات به نقدینگی مخرب تبدیل نشود، به بخش عمران تخصیص داد یا خیر؟

لاریجانی در ادامه جلسه توصیه‌هایی نیز به اعضای کمیسیون عمران داشت و افزود: کمیسیون عمران مجلس دو وظیفه دارد؛ یکی شهرسازی است و دیگری آبادانی روستاها.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما در کشور شهرسازی تعریف‌شده‌ای که دولت آن را اجرایی کند، نداریم. باید در این کمیسیون مدلی از شهرسازی طراحی شود که به نماد شهرسازی جمهوری اسلامی تبدیل شود.

وی با بیان اینکه در دوره‌های صفویه و حتی سلجوقیان نیز مدل خاصی از شهرسازی داشته‌ایم و حالا اینگونه نیست، ادامه داد: باید طرحی طراحی شود که دولت ملزم به رعایت آن شده و شهرسازی ما از بی‌هویتی فعلی خارج شود.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی توصیه دیگری به اعضای کمیسیون عمران مجلس درباره روستاها داشت و تصریح کرد: باید دید مشکل اصلی روستاها چیست؟ آیا مشکل اصلی آنها این است که دهیار نداریم یا اینکه سرمایه‌گذار در روستاها نداریم.

وی ادامه داد: به جای اینکه به اقتصاد روستاها کمک کنیم، به حواشی آن می‌پردازیم، مثلا آب یا برق یا لوله گاز به روستاها می‌کشیم، اما از آنجا که در اقتصاد تولیدی روستاها مانده‌ایم، می‌بینیم که باز هم روستاها خالی از سکنه می‌شوند.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس نهم افزود: مشکل طرح دهیاری‌ها این بود که به فرآیند مدیریت روستاها پرداخته بود، در حالی که مشکل اصلی روستاها اقتصاد روستا و نبود تولید است، در حالی که امیرالمومنین می‌فرماید ابتدا به آبادانی بخش‌های مختلف بپردازید و بعد به سراغ مالیات بروید، چرا که اگر شهری آباد بود مالیات بیشتری به حاکمان می‌پردازند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بنابراین تمرکز دولت باید بر روی آبادانی روستاها با محوریت بهبود چرخه توسعه و تولید روستاها برود. اینکه مثلا بنیاد مسکن در روستاها متولی آبادانی روستا شود، این طرح باز هم خود نیاز به بودجه دارد، اما اگر اقتصاد کشاورزی و تولید روستاها بهبود یابد خود مردم روستاها را عمران می‌کنند.

وی مجدداً بحث فعالیت‌های عمرانی را مطرح کرد و گفت: باید در کمیسیون عمران طرحی طراحی شود که ما در سال آینده مثلا ۵۰ تا ۶۰ هزار فعالیت تولیدی داشته باشیم، اما با ۱۰ هزار میلیارد تومان بودجه مصوب؛ یعنی این مبلغ پشتوانه کار عمرانی شود و سرمایه‌گذار بخش خصوصی کار عمرانی را انجام دهد، مثلا پروژه‌های موجود را می‌توان با قیمت ارزان به بخش خصوصی واگذار کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان به بحث آبادانی مناطق محروم اشاره و تصریح کرد: من قبلا درخواست داده بودم تا شورای آمایش سرزمین تشکیل شود اما این شورا فعالیت چندانی نداشت، بنابراین خود نمایندگان مجلس بخش‌های مختلف کشور را بررسی کنند تا ببینند هر منطقه چه خصوصیاتی دارد مثلا مناطق مرزی، صنعتی، کشاورزی و ... سپس این گزارش‌ها به‌عنوان پایه فعالیت‌ شورای آمایش تدوین شده و نیاز مناطق محروم براساس این گزارشات تامین شود.

در ابتدای این جلسه نیز، علی‌اکبر آقایی مغانجوقی رئیس کمیسیون عمران مجلس، مهرداد بائوج لاهوتی، سید مهدی هاشمی، عباس فلاح، علیرضا خسروی، عبدالکریم حسین‌زاده، سید احسن علوی، علی‌نعمت چاردولی و کمال علی‌پور خنکداری اعضای کمیسیون عمران گزارشی از فعالیت‌های عمرانی کشور و نیازهای این بخش در این زمینه به رئیس مجلس ارائه کردند./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار