استفاده فزاينده آمريکا از هواپيماهاي بدون سرنشين در نبردهايش خارج از آمريکا انتقادهاي فزاينده اي در اين کشور به همراه داشته است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري فرانسه ؛ اين نوع هواپيماها ، هواپيماهاي کنترل شونده از راه دوري هستند که در جنگهاي مدرن به خصوص از دهه دو هزار به بعد بيش از پيش کاربرد پيدا کرده اند. آمريکا در پاکستان و افغانستان از هواپيماهاي بدون سرنشين استفاده مي کند اما اسرائيل نيز به بهانه محافظت از مرزهايش آنرا به کار مي برد.

اين نوع هواپيماها امکان نظارت بيست و چهار ساعته بر اوضاع و انتقال اطلاعات را به ستادهاي مشترک از نبردهاي جاري ميسر مي سازند. برخي از اين هواپيماها براي ماموريتهاي خاص به کار مي روند براي مثال امکان برقراري ارتباط بين نيروها را در مکانهاي متفاوت ميسر مي سازند. اين دستگاهها همچنين قادر به جاسوسي مکالمات راديويي دشمن هستند. 

برخي ديگر از پهپهادها در حمله تخصص دارند. پهپهاد ريپر گل سرسبد ارتش آمريکا است که امکان حملات از راه دور را فراهم کرده است. اين پهپهاد يازده متر طول و چهار متر  ارتفاع دارد و فاصله بالهاي آن بيست متر است. اين دستگاه قادر است تا چهار موشک و دو بمب هدايت شونده با ليزر را تا شعاع عملياتي 1850 کيلومتر  شليک کند. براي هدايت چنين هواپيماهايي به دو خلبان نياز است که اغلب اوقات مستقيما در آمريکا فرمان مي دهند. 

اين نوع حملات بيش از پيش مورد انتقاد قرار گرفته است. در آمريکا گزارش دو دانشگاه استنفورد و نيويورک انتقادهاي زيادي به استفاده از اين دستگاهها وارد کرده است چرا که براساس اين تحقيقات هواپيماهاي بدون سرنشين حقايق درگيريها را در صحنه مدنظر قرار نمي دهند و از واقعيتها به دورند.
برچسب ها: انتقاد ، هواپیما ، حمله ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار