بر اساس برآوردهای اولیه حدود 20 هزار کودک زیر پنج سال جمعیت حاشیه شهرها و مهاجرین شهرستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی کرمان، قطره فلج اطفال را دریافت می کنند.

به گزارش گروه علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، مدیرگروه مبارزه با بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان ضمن بیان این مطلب گفت: مرحله نخست طرح واکسیناسیون فلج اطفال از امروز به مدت چهار روز اجرا می شود.

دکتر روح اله زحمتکش بیان کرد: 294 تیم در این طرح مشارکت دارند.

وی در ادامه گفت: بیماری فلج  اطفال به عنوان بیماری ویروسی که از طریق مدفوعی دهانی قابل انتقال است، در گذشته در دنیا  همه ساله تعداد زیادی را مبتلا می کردو باعث مرگ و میر می شد.

مدیر گروه مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی کرمان ادامه داد: در سال 1988 در کل دنیا، بیش از 125 کشور آلوده به این بیماری بودند و سالیانه حدود 350 هزار مورد بیماری گزارش می شد، با توجه به برنامه ریزی سازمان جهانی بهداشت و تعهدات کشورها، در سال 2003 تعداد کشورهای درگیر با بیماری فلج اطفال به شش کشور رسید.

وی اظهار داشت: ایران جزء یکی از کشورهای است که با توجه به انجام اقدامات پیشگیرانه وارد مرحله ریشه کنی فلج اطفال شد و از 12 سال قبل تاکنون هیچ موردی از این بیماری در کشور گزارش نشده است.

دکتر زحمتکش با بیان اینکه هرساله در کشورهای افغانستان و پاکستان مواردی از فلج اطفال مشاهده می شود گفت: با توجه به اینکه ایران با این دو کشور مرز مشترک دارد، شرایط پوشش واکسیناسیون به جمعیت هدف به ویژه در بعضی از مناطق خاص توأم با نگرانی است.

وی ادامه داد: استان کرمان به دلیل شرایط خاص ناشی از ممنوعیت استان های همجوار در پذیرش اتباع بیگانه با شرایط خاصی روبروست و در این میان شهرستان های تابعه دانشگاه علوم پزشکی کرمان بواسطه ممنوعیت اخیر شهرستان های جنوبی استان با حضور بیشماری از مهاجرین روبرو شده اند.

 وی اضافه کرد: با توجه به نگرانی هایی که در این زمینه وجود دارد و صیانت از دستاورد ارزشمند مرحله ریشه کنی فلج اطفال، طرح واکسیناسیون فلج اطفال به صورت خانه به خانه در حاشیه شهرهای تابعه دانشگاه و محل اسکان  اتباع بیگانه در دستور کار قرار گرفته است.

 به گفته وی مرحله دوم این طرح از 8 بهمن ماه تا اول اسفند ماه برگزار می شود./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.