به گزارش خبرنگار بازار باشگاه خبرنگاران شاید قویترین نباشد چراکه قبلاً این مقام به پورشه کاین توربو تعلق گرفته است. شاید لوکسترین نباشد چون بامو X6 را فعلاً داریم. شاید پرآپشنترین نباشد مگر لکسوس RX350 را نمیبینید؟ شاید عجیبترین نباشد چراکه FJ کروزر هنوز فروش خوبی دارد. شاید سختجانترین نباشد چون پرادو Off-Road کار خودش را کرده است. شاید مدرنترین نباشد زیر مرسدس GLK به کسی امان نمیدهد. حالا که نتوانسته حتی یک «ترین» را کسب کند به چه امیدی آمده است؟زهی خیال باطل. لکسوس LX570 علاوه بر اینکه جدیدترین شاسیبلند بازار است، بزرگترین آن نیز هست.
ابتدای ماجرا
نگویید که نمیدانید لکسوس زیرمجموعه تویوتا است. پروژه LX تقریباً 17 سال پیش در 1996 کلید خورد. لکسوس نام آن را شاسیبلند فول سایز گذاشت. یعنی دیگر از آن بزرگتر میشد چیزی مثل تانک یا نفربر. اسکلتبندی این خودرو همانچیزی است که تصور میکنید؛ تویوتا لندکروز.
در حقیقت این هدفی بود که تویوتا دنبال میکرد. ترکیب خواص عملیاتی LandCruiser و خواص تجملی Lexus. مدل اولیه به منظور تست کردن ذائقه بازار معرفی شد. نامش LX450 بود. بازخورد چیزی ورای پیشبینیها بود؛ عالی. تا 2006 یکسره تولید شد و فروش رفت. تویوتا داشت خودکشی میکرد. کمکم دیگر کسی لندکروز نمیخرید.
خیلی راحت و خونسرد با پول بیشتر خودرویی میخرید که با همان توانمندیها، امکانات بیشتری نیز در اختیارش قرار میداد. به همین خاطر بود که عرضه همزمان لندکروز و الایکس را در یک کشور، لغو کرد. یا اینکه در صورت عرضه نسخههایی را میفروخت که پیشرانههایشان با هم متفاوت بود. حالا بازار داخل یک استثناست. تویوتا حتی روحش هم خبر ندارد که در ایران چه میگذرد. او چیزی را نمیفرستد. بعضیها خودشان وارد میکنند.
خلاصه، نسخه جدید این خودرو با نام LX570 در نمایشگاه نیویورک درست در بین انواع هیولاهای فورد، شورولت و دوج رونمایی شد که اتفاقاً با استقبال خوبی هم روبهرو شد. خودتان شاهدید که طراحیاش تا حدودی شبیه LS سدان از آب درآمده است.با معرفی نسل جدید رقبایش هم خاصتر شدند. از این به بعد رنجروور، مرسدس GLکلاس، اینفینیتی QX، لینکلن Navigator، کادیلاک Escalade و خلاصه هر خودروی تنومندی که در دنیا موجود است رقیب LX570 است.
اطلاعات به دردبخور
رینگهای استاندارد LX 20 اینچی (510 میلیمتری) هستند. سیستم تعلیقش نیز الکترو-هیدرولیک است یعنی برقی-روغنی. فنرها بهAHC (کنترل پویای ارتفاع) مجهز هستند. سیستمی که تا 51 میلیمتر بلندی خودرو را در سنگلاخها تغییر میدهد.
از سوی دیگر به کمک AVS (تعلیق پویای متغیر) میتوان میزان سفتی فنرها را بر حسب شرایط مختلف محیطی و سرعتی دستکاری کرد. این لکسوس یک آپشنی دارد که خوراک آفرودبازهاست. نامش DAC (کنترل کمکی شیب) است. بعضی وقتها در سربالایی و سرپایینی ترمزگیریهای مداوم میتواند راننده و سرنشین را کلافه کند.
با این مکانیزم میتوان با سرعت اندکی از سرپایینی و سربالایی عبور کرد. دست آخر HAC (کنترل کمک استارت در شیب) میماند که برای چنین غول فولادی سنگینوزنی فوقالعاده لازم بود. با اینکه جعبهدندهاش اتوماتیک است ولی گاهی هم پیش میآید که قبل از درگیر شدن دنده و پیش از گاز دادن، خودرو به عقب یا جلو حرکت میکند. این اتفاق در زمانی که خودرو در شیب زیاد قرار دارد شایع است. با HAC خودرو به صورت هوشمند تا قبل از گاز دادن خود به خود هر جایی که هست ترمز میکند.
لکسوس ادعا میکند طراحی داخلی این محصولش را از نسخه لوکس LS460 الهام گرفته است. که البته پر بیراه هم نمیگوید. چرم جوهری
روی صندلیها و سیستم تهویه مطبوع 4 کاناله را هم به آپشنها اضافه کنید.
باورنکردنی است که درون این خودرو 19 اسپیکر با قدرت 450 کیلووات از برند Mark Levinson قرار دارد
.
از سوی دیگر رادیوی ماهوارهای XM و سیستم نقشهخوانی که کلیه اطلاعات دریافتی را درون یک هارد دیسک ذخیره میکند، لذت سواری در مناطق ناآشنا را دوچندان میکند. گفته میشود روی برخی مدلهای این لکسوس تریم چوب Bubinga نصب شده است. چوبی که از یک نوع اقاقیای آفریقایی به دست میآید. برخی از جتها خصوصی از همین المان تزئین داخلی بهره میبرند. شاید مدلهای حاضر در ایران آنهایی باشند که به دو LCD 9 اینچی برای پخش صوتی تصویر سرنشینان عقب بهره میبرند.
10 ایربگ ایمنی شما و کلیه سرنشینان را تضمین میکند. کروز کنترل راداری نیز یکی از مدرنترینها در نوع خودش است. به صورت استاندارد این خودرو 2 دوربین در عقب و جلو دارد و به صورت آپشن نیز این تعداد به 4 عدد در کنارهها و روی آینه بغل میرسد. آخرین چیزی که باید یادتان باشد این است که LX570 توسط سازنده تا 4 سال و با محدودیت 80 هزار کیلومتر گارانتی شده است
رقابت در بازار ایران
خُب هرآنچه که باید درباره این خودرو میدانستید را دانستید. حالا میماند وضعیت آن در بازار داخلی. الان قویترین لندکروز بازار که با نام VXR شناخته میشود دارای یک پیشرانه 4.7 لیتری هشت سیلندر Vشکل به قدرت 271 اسببخار است.
مشخصات |
Lexus LX570 |
حجم پیشرانه (cc) |
5663 |
حجم هر سیلندر (cc) |
707.8 |
آرایش |
هشت سیلندر Vشکل |
قدرت (hp*rpm) |
388 در 5600 |
بازده قدرت (hp*lit) |
69.2 |
گشتاور (nm*rpm) |
546 در 3600 |
بازده گشتاور (nm*lit) |
97.5 |
قطر سیلندر (mm) |
87.5 |
نسبت تراکم |
11.5 بر یک |
شتاب صفر تا 100 (sec) |
7.3 |
سرعت نهایی (km/h) |
220 |
جعبه دنده |
شش سرعته اتوماتیک |
فاصله دو محور (mm) |
2850 |
نوع انتقال قدرت |
AWD |
طول، عرض و ارتفاع (mm) |
5000-1970-1920 |
اندازه تایر (in) |
20 |
گردش فرمان (m) |
13 |
وزن (kg) |
1626 |
توان کششی (kg) |
3180 |
حجم باک (lit) |
93 |
مصرف میانگین (lit) |
15 |
قیمت داخل |
بین 495 تا 560 میلیون تومان |
قیمت خارج |
شروع از 90 هزار دلار |