کارشناس انگليسي تاکيد کرد موج قيام مردمي منطقه به عربستان سعودي رسيده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه پرس تي وي ؛ زياد العيسي کارشناس مسائل خاورميانه در لندن در گفتگو با اين شبکه گفت: عربستان سعودي نزديکترين و قابل اعتمادترين اتحاد آمريکا در منطقه شمال آفريقا و غرب آسيا است. عربستان سعودي همانند ستون اساسي براي اجراي سياستهاي آمريکا در اين منطقه است. عربستان سعودي اجرا کننده سياستهاي واشنگتن براي منطقه مذکور است.

آمريکا براي ادامه نقش خود در منطقه به شدت به عربستان سعودي وابسته است. اين درحالي است که بهار عربي متوجه عربستان سعودي نيز شده است و آثار آن به شدت در اين کشور در حال گسترش است. اما عربستان سعودي هرکاري که بتواند براي مقابله با انقلاب مردمي مي کند. عربستان سعودي براي اين منظور از قدرت نظامي و سياسي خود به صورت بي سابقه اي استفاده مي کند.

عربستان سعودي با اقداماتي از قبيل پناه دادن به زين العابدين بن علي ، رئيس جمهور فراري تونس سبب خشم مردم منطقه نيز شده است. آل سعود نيروهاي خود را در اقدامي که نقض کاملا قوانين سازمان ملل متحد است، به بحرين اعزام کرده اند و به صورتي اشغالگرانه در اين کشور مستقر کرده اند. اين اشغالگري همچنان ادامه دارد. اين نيروها به نيروهاي بحريني براي سرکوب کردن قيام مردمي کمک مي کنند. حاکمان سعودي تلاش کرده اند با اقدامات مختلف مردم را آرام کنند. البته آنها به مردم عربستان درباره برپايي هرگونه تظاهراتي هشدار داده و تاکيد کرده اند هرگونه تظاهرات با شدت سرکوب خواهد شد.

العيسي در ادامه  افزود: عربستان سعودي نگران کشيده شدن دامنه تظاهرات و اعتراضهاي مردمي از کشورهاي منطقه به اين کشور است. تظاهرات اخير در استانهاي شرقي عربستان سعودي سبب نگراني مقامات اين کشور شده است. مردم اين منطقه از سالها قبل انواع تبعيضها را در زندگي خود  تجربه کرده اند. با آنها همانند شهروندان درجه دو برخورد مي شود. به همين علت، آنها قيام کرده اند تا حقوق خود را احقاق کنند.

 آنها مي بينند که قيامهاي مردمي در منطقه به چه صورت است. به هر حال، با وجود همه اقداماتي که مقامات سعودي بکار گرفته اند، قيام مردمي به عربستان سعودي هم سرايت پيدا کرده است. البته حاکمان سعودي به گونه اي بيحرمانه و شقاوت آميز مردم را سرکوب مي کنند. آنها به هيچ وجه حاضر نيستند به اصلاحات تن بدهند که خواسته مردم است. کار به جايي رسيده است که دامنه تظاهرات به شهر رياض(پايتخت) نيز رسيده است.


برچسب ها: عربستان ، انگلیس ، قیام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار