رئيس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به اينکه مسئولين بايد در برابر ملت پاسخگو باشند، گفت: آنچه که در اختيار مسئولين است امانت مردم بوده که سالم و صحيح به آنها تحويل داده شده تا در مقطع بعدي به فرد ديگري تحويل داده شود لذا تمامي مقامات و مسئولين بايد امين و امانتدار مردم باشند.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، حجت الاسلام حسن روحاني رئيس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام در نشست تحولات سياست خارجي در پرتو سند چشم انداز ضمن تبريک سال جديد ميلادي و آرزوي سالي سرشار از صلح و آرامش براي همه ملت‌ها با اشاره به تحولات سياست خارجي با توجه به معيارهاي سند چشم انداز گفت: براي اينکه سياستي يا اقدامي را در يک بازه زماني مورد ارزيابي قرار دهيم نياز به شاخص داريم و الا بدون ارزيابي با شاخص ممکن است هرکسي مدعي شود که سياست اعمال شده خوب يا بد بوده است.

وي ادامه داد: همانطور که در اقتصاد با شاخص وضعيت اقتصادي را مورد ارزيابي قرار مي‌دهند در سياست خارجي نيز بايد به همين طريق مورد ارزيابي قرار گيرد.

حجت الاسلام روحاني افزود: ممکن است در سياست خارجي سنجش‌ شاخص‌ها به صورت رياضي نباشد  اما حتما معيارها و شاخصه‌هايي وجود دارد که مي‌توان آن‌ها را به صورت کمي در آورد و ارزيابي کرد.

وي ادامه داد: مثلا امنيت يکي از اين معيارها براي سنجش عملکرد سياست خارجي است.

رئيس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام  با تاکيد بر اينکه توسعه در سياست خارجي مي‌تواند معيار کمي ديگري باشد؛ افزود: سياست خارجي امنيت زا يا امنيت زدا و اقدامات لازم در اين زمينه را مي‌توان در بازه زماني مورد ارزيابي قرار داد.

حجت الاسلام روحاني تصريح کرد: مسئله هزينه و فايده نيز شاخص کمي است يعني اينکه سياست خارجي در اين زمينه چه مقدار هزينه به بار آورده يا فايده به وجود آورده است.


* مسئولان بايد در برابر ملت پاسخگو باشند


وي ادامه داد: مسئولين بايد در برابر ملت پاسخگو باشند چرا که آنچه که در اختيار دارند امانت مردم است که سالم و صحيح به آنها تحويل داده شده تا در مقطع بعدي به فرد ديگري تحويل داده شود و تمامي مقامات و مسئولين بايد امين و امانتدار مردم باشند.

رئيس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام  تصريح کرد: يکي از معيارهاي مهم چه در اقتصاد و چه در سياست خارجي اسناد بالا دستي است، که براي ارزيابي و سنجش عملکردها صحت يا عدم سياست‌ها اعمال شده است.

وي با اشاره به اينکه قانون يکي از اسناد بالا دستي بوده که قانون اساسي مهمترين آن است ادامه داد: به تعبير مقام معظم رهبري سند چشم انداز بيست ساله بعد از قانون اساسي بالاترين سند بالا دستي است.

حجت الاسلام روحانيافزود: در سند چشم انداز گفته شده ايران کشوري توسعه يافته با جايگاه اول اقتصادي، فرهنگي، سياسي، نظامي و با هويت ملي و اسلامي و الهام بخش در جهان اسلام و بين الملل است که بايد با سياستي تاثيرگذار، سازنده و تعاملي در روابط بين الملل حضور يابد تا به نقطه غايي برسد.


*سياست‌هاي کوتاه مدت نبايد ما را از هدف اصلي و غايي باز دارد


وي تصريح کرد:‌ بسياري از کشورهاي ديگر در جهان همچون مالزي سياست‌هاي بلند مدتي اتخاذ کردند که اين سياست‌هاي بلند مدت است و سند چشم اندازي جمهوري اسلامي ايران براي اين است که سياست‌هاي کوتاه مدت ما را از هدف اصلي و غايي باز ندارد بنابراين در دهه 80 ما را بر اين داشت که به دنبال افقي بيست ساله باشيم.

حجت الاسلام روحاني گفت: تا سال 82 تلاش‌هاي بسياري در اين زمينه انجام شد و اين سند در مجمع تشخيص مصلحت نظام تصويب و توسط مقام معظم رهبري تاييد شد که طي 4 برنامه پنج ساله بايد ما را به هدف غايي برساند.

وي تاکيد کرد: با شروع کار دولت نهم اولين برنامه پنج ساله اول يعني سال (84) براي دستيابي به اهداف شروع شد و نگاه سياست خارجي براي اينکه از تمام نهاد قدرت اول منطقه شويم بايد اقدامات بسياري انجام داده چرا که رقباي زيادي در منطقه داريم که بايد از آنها پيشي بگيريم.

رئيس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به اينکه سياست خارجي بايد براي برتري در بعد اقتصادي، علمي و فناوري زمينه سازي لازم را انجام دهد، اذعان داشت: رشد اقتصادي بدون استفاده از منابع خارجي نمي‌تواند به رشد هشت درصد برسد و در اين زمينه برخي پژوهشگران گفته‌اند براي رسيدن به سقف رشد اقتصادي نيازمند سرمايه گذاري خارجي هستيم .

وي با طرح اين سوال که آيا در مدت هفت سال گذشته سياست خارجي زمينه لازم در رشد اقتصادي براي استفاده از منابع خارجي را فراهم کرده است اينگونه گفت: قطعا اگر سرمايه خارجي حضور يابد تکنولوژي هم به همراه آن مي‌آورد، سرمايه خارجي تنها بعد اقتصادي را در بر نمي‌گيرد بلکه به همراه خود علم و فناوري را هم مي‌آورد سوال ديگري که وجود دارد اين است که آيا سياست خارجي در طول هفت سال گذشته توانسته در جذب منابع خارجي موفق باشد و اين مسئله يکي از نکاتي است که بايد مورد ارزيابي قرار گيرد.


*براي برتري در منطقه بايد بتوانيم با ديگر رقبا رقابت کنيم


حجت الاسلام روحاني يادآور شد: براي برتري در منطقه بايد بتوانيم با ديگر رقبا رقابت کنيم و توليدي موفق براي صادراتي موفق‌تر و حضور در بازار جهاني داشته باشيم.

وي تصريح کرد: اساس پيشرفت در يک کشور از ديد اقتصادي تنها مسئله اقتصاد دولتي نيست يعني اينکه تنها اقتصاد دولتي وجود نداشته باشد لذا به بخش غير دولتي نيز توجه کنيم که تنها در اين مدت 13 درصد به بخش خصوصي واگذار شده و عملا اصل 44 اجرا نشده است.

رئيس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام با تاکيد بر اينکه تا اقتصاد خصوصي نشود امکان رقابت و رشد وجود ندارد افزود: بايد انحصارات برداشته شود، اگر مي‌خواهيم در بازار جهاني حضور يابيم اين سياست خارجي است که بايد با توجه به اهداف سند چشم انداز زمينه را فراهم کند؛ يکي از وظايف سياست خارجي در اين بخش آماده کردن عرصه‌هاي لازم براي اين مهم بوده تا بتوانيم در بازار رقابت جهاني حضور داشته باشيم.

حجت الاسلام روحاني ادامه داد: نکته ديگري که سند چشم انداز بر آن تاکيد دارد بحث الهام بخش بودن است يعني اينکه جمهوري اسلامي ايران بايد براي دنياي اسلام الهام بخش باشد؛ سند چشم انداز تاکيد دارد که ما بايد بر مردم سالاري ديني،‌ کارآمدي، توسعه مستمر و پرشتاب، نوآوري و در نظر جامعه اخلاقي الگو باشيم.

رئيس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام خاطر نشان کرد: در سال‌هاي اخير با توجه به همين مسئله الهام بخشي فرصت‌هاي بسيار خوبي در منطقه و شمال آفريقا به وجود آمده و شاهد حرکت‌هاي بسياري بوديم اما بايد دقت کنيم که جمهوري اسلامي در اين زمينه چقدر نقش داشته و چه مقدار براي کشورهاي ديگر الهام بخش بوده است.


* بايد بتوانيم بهترين کالاي سياسي را به جهان اسلام عرضه کنيم


وي تاکيد کرد: با توجه به اينکه جهان امروز جهان رقابت است دنياي اسلام نيز به اين توجه مي‌کند که کالاي سياسي کدام کشور بهتر و برتر است بنابراين بايد بتوانيم بهترين کالاي سياسي را به جهان اسلام عرضه کنيم که هم براي آنها بهترين و کم هزينه‌ترين باشد ما بايد الگوي برتر براي جهان اسلام باشيم.

وي با بيان اين مطلب که جمهوري اسلامي ايران در زمينه الهام بخشي همواره رقبايي داشته و در بخش فرهنگي و سياسي نيز رقيبان ديگري وجود دارد، تصريح کرد: اگر جمهوري اسلامي ايران مي‌خواهد در هر زمينه الهام بخش باشد بايد بهترين کالا با بهترين بسته بندي را عرضه کند؛ در اين زمينه لحن، ادبيات، نحوه رابطه و پيروي از الگوهاي همکاري بسيار مهم است.


*مي‌خواهيم تعاملي سازنده در روابط بين الملل داشته باشيم


رئيس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام اذعان داشت: دائما بايد بگوييم ما برترين حکومت هستيم؛ راه به جايي نمي‌برد بايد به گونه‌اي پيام و ابزار خود را عرضه کنيم که خريدار جذب شود و تمام اين ها قابل بحث و بررسي است نکته ديگري که سند چشم انداز به آن اشاره دارد مسئله تعامل است ما مي‌خواهيم تعاملي سازنده در روابط بين الملل داشته باشيم.

وي با طرح اين پرسش که آيا اقداماتي که در اين هفت سال در اينباره انجام شده تقابل يا تعامل بوده و آيا ما در تصميم گيري‌هاي جهاني نقش داشته ايم، ادامه داد: برخي در پاسخ به اين سوال مي‌گويند بله ما توانسته‌ايم در اين زمينه گام برداريم چرا که سياست خارجي تهاجمي را به کار گرفته‌ايم اما در واقع تهاجم يعني عملي را انجام دهيم که اجازه ندهيم دشمن نقشه خود را عملي کند.

حجت الاسلام روحاني اظهار داشت: سياست تهاجمي يعني اگر دشمن عليه ما برنامه ريزي کرده است ما نيز با برنامه ريزي دقيق از اجرايي شدن آن جلوگيري کنيم  و برنامه به گونه‌اي باشد که اگر  آنها موفق شدند بتوانيم با سياست تهاجمي نقشه‌هاي آنان را برهم زنيم.

وي با اشاره به روند مذاکرات هسته‌اي گفت: در قطعنامه سپتامبر 2003 شوراي حکام سعي داشت درباره فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران اوضاع را به گونه‌اي رقم بزند پرونده هسته‌اي کشورمان را به سمت ماده 19 يعني رفتن به شوراي امنيت بفرستد؛ آمريکا در اين زمينه تلاش‌هاي بسياري انجام داد تا پرونده جمهوري اسلامي ايران هرچه سريعتر به شوراي امنيت ارجاع شود اما جمهوري اسلامي ايران در آن زمان توانست از طريق مذاکره با اروپا با توافق و قول گرفتن از آنها از اين اقدام جلوگيري کند.

حجت الاسلام روحاني تصريح کرد: در آن زمان کشورهاي اروپايي به صراحت اعلام کردند اگر آمريکا بخواهد پرونده هسته‌اي جمهوري اسلامي ايران را به شوراي امنيت ببرد ما از حق وتو استفاده مي‌کنيم و همين اقدام سبب شد آمريکا نتواند هدف خود را عملي کند که در اجلاس نوامبر ورق برگشت و با رايزني جمهوري اسلامي ايران و همکاري آژانس بين المللي انرژي اتمي البرادعي اعلام کرد که هيچ نشانه‌اي از انحراف در فعاليت هسته‌اي ايران يافت نشده است لذا به اين گونه سياست خارجي، سياست خارجي  تهاجمي گفته مي‌شود.

رئيس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام با تاکيد بر اينکه آمريکا با تشکيل کميته موسوم به (MNA) از حضور ايران در اين کميته جلوگيري مي‌کند، اذعان داشت: کشورهايي که به غني سازي کامل اورانيوم نرسيده بودند نمي‌توانستند در اين کميته شرکت کنند و در اين بين سياست تهاجمي اين بود که اجازه ندهيم آنچه که مي‌خواهند صورت گيرد بنابراين با رويکردي صحيح اين عمل انجام شد و جمهوري اسلامي ايران توانست در اين کميته حضور يابد و عضو کشورهاي داراي برنامه غني سازي اورانيوم شود.

حجت الاسلام روحاني يادآور شد: در سياست خارجي نمي‌توانيم به صورت مداوم موضع گيري‌ها را عمل کنيم و سند چشم انداز نيز به اين مهم تاکيد دارد که بايد با دنيا تعاملي سازنده داشته باشيم.

وي افزود: جمهوري اسلامي ايران بايد با کشورهاي رقيبي چون عربستان و ترکيه رقابت کند و در اين رقابت قديم پيش قدم باشد اما نگاهي کوتاه به آمار و ارقام نشان مي‌دهد که در زمينه رشد توليد ناخالص داخلي، رشد توليد ناخالص سرانه، سرمايه گذاري، نرخ تورم و نرخ بيکاري آنچه که بايد تحقق مي‌يافت صورت نگرفته است.

رئيس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام تصريح کرد: اين آمار نشانگر اين است که آيا حرکت ما در مسير سند چشم انداز بوده يا خير و از طرفي بيانگر اين است که ما در اجراي سند چشم انداز موفقيت ناچيزي داشته‌ايم و بايد در دو سوم باقي مانده از اين سند کاستي‌ها را جبران کنيم.

حجت الاسلام روحاني خاطر نشان کرد: ملت ايران از نقاط بارز و نشانه عظمت کشورمان هستند اما بحث برسر کارآمدي دولت است لذا امروز بايد فرصت‌ها را غنيمت بشماريم و از آن‌ها استفاده کنيم چراکه رياست جنبش نم فرصت مناسبي است که از آن براي دستيابي به اهداف سند چشم انداز و اقدامات موثر و پرشتاب استفاده کنيم.

انتهاي پيام/

انتهاي پيام/
برچسب ها: تحقق ، اهداف ، چشم انداز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار