دولت آمریکا از ماهها پیش در تلاش بود، مانع افزایش جامع مالیاتها به علت اجرای طرح پرتگاه مالی شود و توافق اخیر به دست آمده تا حدودی اهداف اوباما را محقق می سازد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه پنج تلویزیون فرانسه،  با توجه به پایان یافتن دوره تخیف مالیاتی که از دوران جرج دبلیو بوش اجرا می شد، طرح موسوم به پرتگاه مالی بنا بود از اول ژانویه 2013 قطعی شود که این طرح شامل افزایش قابل ملاحظه مالیات برای قشر متوسط و نیز کاهش شدید بودجه دولتی می شد. دموکراتها و جمهوریخوهان بر سر کاهش بودجه اختلافهای عمیقی داشتند و تا کنون فقط تفاهم بر سر مالیات ها به دست آمده و بحث بودجه به بعد موکول شد.
کاخ سفید مایل بود، توافق بسیار جامع تر باشد و به دنبال آن، باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا گفت: ترجیح می دادم همه این مشکلات در چارچوب تفاهمی کلی تر مطرح شود که مشکلات ما را به صورت متعادلانه تر و مسئولانه تری حل و فصل کند، اما با این کنگره چنین امیدی به نظر بسیار اغراق آمیز می آید.
چرا که نمایندگان کنگره و دولت آمریکا برای تفاهم بر سر کاهش بدهی آمریکا، تا پایان سال 2012 به خود مهلت داده بودند و در طی چهل سال اخیر برای نخستین بار سناتورهای آمریکایی لحظه سال تحویل سال جدید میلادی را در کنگره سپری کرده اند.  
فیلیپ گاسو خبرنگار این شبکه خاطر نشان کرد؛ همه می گویند توافق به دست آمده، اما هنوز هیچ مدرکی از این توافق ارائه نشده است. مذاکرات در کنگره از نزدیک دنبال شد و همه کارشناسان انتظار داشتند سیاستمداران در جمع خبرنگاران حضور یابند و نحوه دقیق توافقها را مشخص کنند، اما چنین نشد. جو بایدن معاون رئیس جمهور آمریکا و رئیس سنا با همه طرفها دیدار کرد، اما همه دیدارها تقریبا پشت درهای بسته بود و هیچ تصویری از این دیدارها و مذاکرات وجود ندارد.  
یکی دیگر از علل پدید آمدن این وضع ابهام آمیز، این است که همه اعضای مجلس نمایندگان کنگره را ترک کرده اند تا سال نو را جشن بگیرند و قرار است ظهر روز سه شنبه به وقت واشنگتن بازگردند تا دوباره مذاکرات را از سرگیرند، اما به طور قطع آنان توافق به دست آمده بین سناتورها را تایید خواهند کرد و رای گیری در سنا و مجلس نمایندگان همزمان صورت خواهد گرفت.
برچسب ها: پرتگاه ، مالی ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار