رئيس سازمان حفظ نباتات کشور با اشاره به اين موضوع که مصرف سموم شيميايي در کشور 50 درصد متوسط جهاني است گفت: ما در سال جاري يک ميليون هکتار مبارزه غيرشيميايي و بيولوژيک داشتيم.

رضا فتوحي در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، افزود: از اين ميزان 700 هزار هکتار مربوط به مبارزات غيرشيميايي و 300 هزار هکتار مربوط به مبارزات بيولوژيک است.

وي ادامه داد: در کشور ما 102 مرکز پرورش حشرات مفيد وجود دارد و تمام حشرات و عوامل بيولوژيک مورد استفاده ما در داخل کشور توليد مي شوند.

فتوحي ادامه داد: ايران از لحاظ سلامت محصولات کشاورزي يکي از کشورهاي رتبه يک تا پنجم جهان است.

وي با اشاره به اينکه متوسط مصرف سم در دنيا بيش از يک کيلوگرم است گفت: اين ميزان در کشور ما کمتر از 7 دهم است.

فتوحي ادامه داد: ايران يکي از پيشگامان عدم مصرف سموم خطرناک در جهان است و 92 درصد سم هاي مورد استفاده ما کم خطر يا بي خطر هستند و 8 درصد باقي نيز موش کش هستند و به صورت مستقيم وارد محصولات کشاورزي نمي شوند.

وي اضافه کرد: سم به ارز آزاد و قيمت جهاني خريداري مي شود و هيچ يارانه اي به آن تعلق نمي گيرد، همچنين تمام سموم وارد شده به کشور کنترل کيفي مي شوند.

فتوحي ادامه داد: ممکن است ما به خاطر شرايط خاص اقتصادي از هند و چين سم وارد کنيم اما ذره اي از معيارها و استانداردهاي جهاني چشم پوشي نمي کنيم و سم از هر جايي که وارد کشور مي شود بايد استانداردهاي fao (فائو) را داشته باشد.

به گفته وي، طي برنامه پنجم توسعه مبارزات بيولوژيکي ما از 300 هزار هکتار در سال جاري به 500 هزار هکتار و مبارزات غيرشيميايي به 2.5 ميليون هکتار مي رسد./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار