اوباما در سخنرانی خود در کاخ سفید درباره رسيدن دو حزب به توافق درباره جلوگيری از افزايش ماليات ها ابراز خوش بيني کرد .

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی سی ان ان ، رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی خود در کاخ سفید درباره نزدیک شدن دو حزب به توافق برای جلوگیری از افزایش مالیات ها در سال جدید میلادی ابراز خوش بینی کرد.

 باراک اوباما گفت می دانم که آستانه شروع سال تازه، تمایل چندانی به شنیدن یک سخنرانی دیگر از من را ندارید ولی مجبور هستم درباره پیشرفتی که امروز در کنگره به دست آمده است، صحبت کنم. در روزهای اخیر، رهبران دو حزب روی رسیدن به توافقی کار کرده اند که براساس آن از افزایش مالیات طبقه متوسط، یعنی نود و هشت درصد کل مردم آمریکا که از فردا شروع می شود، جلوگیری کنند. جلوگیری از این افزایش مالیات، اولویت نخست من است زیرا مردم دیگر توان پرداخت دو هزار دلار دیگر به شکل مالیات را برای سال دیگر ندارند.

وی ادامه داد نه مردم طبقه متوسط، نه صنایع و نه اقتصاد ما تحمل چنین چیزی را ندارد. به نظر می رسد توافق برای رسیدن به این توافق برای جلوگیری از افزایش مالیات ها در سال جدید دور از دسترس نیست ولی هنوز این توافق به دست نیامده است. هنوز موضوعاتی هستند که باید حل و فصل شوند ولی امیدواریم که کنگره بتواند آن را انجام دهد. با این حال هنوز انجام نشده است و از این رو، بخشی از علتی که من امروز می خواهم با شما صحبت کنم این است که اطمینان یابم به کنگره تاکید می کنیم که اعضای هر دو حزب درک کنند در سراسر آمریکا، این یک نگرانی جدی در ذهن مردم است.

اوباما افزود اکنون، توافق احتمالی که درباره اش صحبت کردم نه تنها باعث می شود که مالیات مردم طبقه متوسط افزایش نیابد، اعتبارهای مالیاتی را برای خانواده هایی با بچه را گسترش و اعتبار مالیات بر شهریه را برای میلیون ها خانواده در آمریکا که هزینه دانشگاه می دهند افزایش می دهد. این طرح همچنین اعتبار مالیاتی برای صنایع انرژی های پاک و شغل آفرین که وابستگی ما را به نفت خارجی کمتر می کنند بیشتر می کند. همچنین این طرح در بر گیرنده افزایش بیمه بیکاری برای دو میلیون آمریکایی است که با وجود از دست دادن کار، هنوز به صورتی فعالانه به دنبال فرصت شغلی می گردند.

رئیس جمهور آمریکا افزود از زمانی که وارد کاخ سفید شدم، در دوران تبلیغات انتخاباتی و در چند ماه اخیر، ترجیح من حل و فصل این مشکلات در چارچوب توافقی گسترده تر و توافقی جامع تر یا هر اسمی که برایش می گذارند، باشد که هم مشکلات بودجه ای ما را به شکلی متوازن و مسئولانه حل و فصل کند که نه فقط با موضوع مالیات بلکه با موضوع هزینه ها نیز به شکلی متوازن سر و کار داشته باشد.

با این حال، با کنگره فعلی، چنین چیزی دور از انتظار است. احتمالا بتوان این کار را به صورتی مرحله ای انجام داد. سال گذشته در دو هزار و یازده، ما کاهش کسر بودجه را با یک تریلیون دلار در کاهش هزینه ها شروع کردیم که اجرا نیز می شوند. توافقی که روی آن کار می شود کسر بودجه را با درخواست از دو درصد ثروتمندان آمریکا برای دادن مالیات بیشتر در برای نخستین بار در دو دهه اخیر، بیشتر کاهش می دهد و صدها میلیارد دلار دیگر به این کاهش کسر بودجه می افزاید. می توان این را یک پیشرفت دانست ولی باید کار بیشتری صورت گیرد.

وی افزود به یاد داشته باشید که ماه گذشته، جمهوری خواهان کنگره گفتند که هرگز با افزایش مالیات برای آمریکایی های ثروتمند موافقت نمی کنند ولی توافقی که به دست آمده است در بر گیرنده افزایش دائمی مالیات برای این گروه است.

این را نیز باید در نظر داشت ما هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن داریم. هنوز کسر بودجه ای داریم که باید رویش کار و به این فکر کنیم که چطور می توان اقتصاد کشور را در مسیر طولانی مدت رشد قرار داد یا در حوزه هایی مانند آموزش و پرورش یا زیر ساخت ها سرمایه گذاری کرد که به رشد اقتصادمان کمک می کند.

اوباما تصریح کرد این را نیز باید در نظر داشت خطر افزایش مالیات ها ، بخشی از آنچه که پرتگاه مالی خوانده می شود به شمار می آید.

از فردا همچنین کاهش خودکار هزینه های دولتی را نیز پیش روی داریم که برخی از آنان روی وزارت دفاع ما تاثیر دارد. از این رو موارد دیگری نیز هستند که باید در کاهش هزینه ها نظر داشته باشیم. شیوه کاری من این است که باید این کاهش هزینه ها به شکلی متوازن و مسئولانه انجام گیرد و این بدین معناست که درآمدها نیز در جلوگیری خودکار این کاهش هزینه ها در نظر گرفته شود.

رئیس جمهور آمریکا افزود در هر توافق احتمالی آتی، طبیعی است که باید بدهی ها و کسر بودجه های خود را نیز کاهش بدهیم و من حاضر هستم همکاری بیشتری در این حوزه انجام دهم ولی این کار باید متوازن صورت گیرد. برای نمونه، من حاضر به کاهش هزینه های دولتی در حوزه بهداشت و درمان هستم ولی باید در کنار آن راهی نیز برای کاستن از هزینه های درمان در این کشور یافت.

این چیزی است که همه باید رویش تاکید کنیم و اطمینان یابیم که نسل آینده نیز از خدمات بهداشت و درمان بهره مند باشند. به هر روی این اصلاحات باید در کنار اصلاح نظام مالیاتی ما باشد و ثروتمندان، شرکت های بزرگ و صنایع عمده نمی توانند از تخفیف هایی که بخش عمده ای از مردم آمریکا از آن بهره مند نیستند، بهره ببرند. از این رو هنوز باید کارهای زیادی درباره قوانین مالیاتی صورت گیرد.

وی گفت اگر جمهوری خواهان فکر می کنند که من فقط با کاهش هزینه ها می خواهم کسر بودجه را کاهش بدهم و گاه نیز چنین چیزهایی از آنان شنیده می شود، باید گفت در کنار رنجی که مردم عادی آمریکا می کشند باید انتظار از خود گذشتگی بیشتر از میلیونر ها و شرکت های بزرگ و لابی گرها نیز داشته باشیم. تا زمانی که من رئیس جمهور هستم باید این کار را به شکلی مسئولانه و متوازن انجام دهیم و در کاهش بدهی های خود جدی هستیم و باید همه در این راه فداکاری بکنند و من هم تا چهار سال آینده رئیس جمهور این کشور هستم.

 در حال حاضر مهم ترین اولویت ما جلوگیری از افزایش مالیات هاست که از فردا شروع می شود و باور دارم که این نزدیک ترین هدفی است که می توانیم به آن دست یابیم و جمهوری خواهان و دمکرات های کنگره باید این کار را انجام دهند ولی با وجود نزدیکی به توافق، هنوز این کار را نکرده اند.

همه کسانی که در کنگره هستند نه به فکر منافع برخی گروه های ذی نفع و گروهی، بلکه باید به فکر منافع مردم و خانواده های آمریکایی باشند و در دوازده ساعتی که باقی مانده است، من نیز فشار خود را برای این کار وارد می کنم.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار