علی پاکدامن در گفت و گو با پانا و با اشاره به راه اندازی نخستین مرکز
تست خودروی خاورمیانه در تهران، اظهار کرد: مطابق با دستور رییس جمهور در
مراسم رونمایی از خودروی تیبا دستور راه اندازی مرکز تست خودروی کشور صادر
شد.
دستور راه اندازی مرکز آزمون جاده ای کشور توسط رییس جمهور
وی
افزود: با توجه به اینکه آزمایش های ایمنی خودروی تیبا در خارج از کشور
انجام شده بود، رییس جمهور دستور داد تا با کمک صنعت گران مجموعه ای در
کشور برای آزمون ایمنی خودروها راه اندازی شود.
پاکدامن با بیان
اینکه موضوع آزمون ایمنی خودروها در کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار است،
خاطرنشان کرد: در این راستا قانون ارتقا سطح کیفی خودروهای داخل توسط مجلس
مصوب و به وزارت صنعت، معدن و تجارت ابلاغ شده است.
تلفات سالانه جاده ای کشور ۲۳ هزار نفر است
وی
موضوع ایمنی خودروها در کشور را مهم ارزیابی و تصریح کرد: سالانه ۲۳ هزار
نفر تلفات در جاده های کشور داریم که در این باره وزارت راه و شهرسازی نقاط
حادثه دیده را جستجو و روی آنها کار انجام و پلیس راه هم آموزش های لازم
را ارائه می کند.
مدیر عامل شرکت آزمون جاده ای خودرو با بیان
اینکه ۷۰ درصد اشکالات خودروهای دنیا به دلیل خطاهای انسانی است، گفت: در
برخی کشورها مانند آلمان، انگلستان و فرانسه قوانین سختگیرانه ای اعمال و
با هوشمند کردن خودروها کمترین خطر متوجه سرنشینان می شود.
وی به
تحقیقاتی که در این باره انجام داده است اشاره و عنوان کرد: سالانه ۷ درصد
درآمد ناخالص نفتی صرف مجروحان جاده ای کشور و ۵ درصد تولید ناخالص داخلی
کشور صرف تلفات جاده ای می شود.
ایران دومین کشور دنیا در تلفات جاده ای/۲.۵ درصد تصادفات ترافیکی جهان در ایران
پاکدامن
ایران را دومین کشور دنیا در تلفات جاده ای عنوان و اظهار داشت: نخستین
کشور دارای تلفات جاده ای جهان، سیرالئون است. همچنین متوسط مرگ و میر در
جاده های جهان از هر ۱۰۰ هزار نفر، ۱۵ کشته است که این آمار در ایران ۳۰
کشته است.
وی ادامه داد: ۲.۵ درصد تصادفات ترافیکی جهان در ایران رخ می دهد و این در حالی است که ما سازنده ۲ درصد خودروهای دنیا هستیم.
مصرف روزانه حدود ۶۰ میلیون لیتر بنزین در کشور/ ایجاد وارونگی و آلودگی هوا
مدیر
عامل شرکت آزمون جاده ای خودرو با اشاره به اینکه وارونگی هوای کشور ناشی
از آلودگی خودروها است، خاطرنشان کرد: روزانه ۵۶ تا ۶۰ میلیون لیتر بنزین
در کشور مصرف می شود که باعث تشدید این آلودگی ها خواهد شد.
تست سیستم یکپارچه خودروها در مرکز آزمون جاده ای خودرو پیش از فروش
وی
با اشاره به نوع فعالیت مرکز آزمون جاده ای خودرو، تصریح کرد: این مرکز
سیستم یکپارچه خودروها را پیش از فروش تست می کند و سپس به خودرو ساز نتایج
را اعلام می کند. البته قطعات خودروها در شرکت های خودشان به تنهایی مورد
تست قرار می گیرند اما آزمون یکپارچه کنترل کلی سیستم را انجام می دهد.
پاکدامن
با انتقاد از عدم همکاری برخی مسئولان در رابطه با راه اندازی این مرکز
گفت: پس از پیگیری های انجام شده موفق به دریافت زمینی از سوی کمیسیون طرح
های غیرکشاورزی استانداری تهران (کمیسیون ماده ۳۲ استانداری) برای راه
اندازی مرکز آزمون جاده ای خودرو شدیم و ۹۱ درصد کار زیرساختی انجام نیز
شد.
وی افزود: محل احداث این مرکز در کیلومتر ۴۶ اتوبان تهران-قم در قسمت حسن آباد در فشافویه از توابع شهرری است.
مدیر
عامل شرکت آزمون جاده ای خودرو با بیان اینکه فرماندار جدید شهرری جلوی
تاسیس این مرکز را گرفته است، اظهار کرد: واگذاری این زمین بر اساس کمیسیون
طرح های غیر کشاورزی استانداری تهران و کمیسیون ماده ۳۲ استانداری بوده
است اما فرماندار جدید شهرری جلوی ادامه فعالیت را گرفته است.
تایید منابع طبیعی با دریافت ۴۰ استعلام
وی
با اشاره به اینکه برای واگذاری این زمین ۴۰ استعلام مختلف اعم از داشتن
آب، برق، گاز و... دریافت شده است، گفت: ۲ استعلام مهم که نخست از منابع
طبیعی استان تهران جهت کنترل داشتن معارض دریافت شد که به صراحت از نداشتن
معارض نام برده شده است. همچنین دومین استعلام جهت داشتن جنبه کشاورزی این
زمین بود که منابع طبیعی پوشش مرتعی این منطقه را ۵ درصد عنوان کرده است.
تایید استعلام ها توسط کارشناسان رسمی دادگستری/ فاصله ۵ کیلومتری زمین با دریاچه نمک
پاکدامن
مشکل به وجود آمده جهت جلوگیری از ادامه تاسیس مرکز آزمون جاده ای خودرو
را داشتن جنبه کشاورزی این زمین از سوی فرمانداری شهرری عنوان و اظهار
داشت: در این باره از کارشناسان رسمی دادگستری استعلام شد که نتایج آن
تایید پوشش گیاهی ۵ درصدی زمین مذکور بوده است. ضمن اینکه با فاصله حدود ۵
کیلومتری از این زمین دریاچه نمک وجود دارد.
راه اندازی مرکز آزمون جاده ای خودرو یک کار ملی است
مدیر
عامل شرکت آزمون جاده ای خودرو در پایان با مهم ارزیابی کردن وجود این
مرکز برای آزمون خودروهای ساخته شده در کشور از نظر سازمان ملی استاندارد و
استانداردسازی خودروها تا سطح بین المللی، خاطرنشان کرد: خلق حوادث متعدد
توسط "کامیون هوو"، تلفات جاده ای، وارونگی هوا، آلودگی ناشی از خودروها،
عدم صادرات انبوه خودرو به دیگر کشورها و مشکلات اقتصادی از نمونه های بارز
عدم استفاده از مرکز آزمون جاده ای خودرو است.