مشاور امور بين‌الملل رئيس مجلس با بيان اينكه تمام آواره‌هاي سوري بايد به مناطق زندگي خود بازگردند و جنايتکاران به جرايم ارتکابي خويش محاكمه شوند، گفت: هيچ کشوري حق دخالت در امور داخلي سوريه را ندارد و سوريه در تمام امور، انتخابات و ايجاد حکومت وحدت ملي بايد مستقل عمل کند.

حسين شيخ الاسلام  در گفتگو با خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران، در ارتباط با طرح شش ماده‌اي ايران و سوريه گفت: اين طرح جامعي است که با سياست خارجي و قانون اساسي جمهوري اسلامي و قوانين بين‌المللي و عرف سازمان بين‌الملل نيز سنخيت دارد.

وي تصريح کرد: با پياده شدن اين مهم خشونت متوقف مي‌شود و با اين اصل کلي گفتگو براي رسيدن به توافق سوري ـ سوري آغاز مي‌شود و اين توافق بر سر چگونگي آرمان‌هاي مردم در آينده سوريه تعيين کننده خواهد بود.

مشاور امور بين‌الملل رئيس مجلس همچنين رسيدن به آرمان‌هاي مردم در سوريه را بدون حق انتخاب براي مردم امکان پذير ندانست و بيان کرد: مردم سالاري با انتخابات آزاد و حضور مردم پاي صندوق‌هاي راي صورت مي‌گيرد و اين مهم از طريق مجلس موسسان در سوريه متجلي خواهد شد که بايد براساس قانون اساسي در اين کشور پياده شود.

شيخ‌الاسلامي ادامه داد: ‌انتخابات صحيح نياز به ساختار نظارتي و اطمينان بخش مانند حکومت وحدت ملي دارد که همه افراد در آن نقش اساسي داشته باشند و اين امر از گفتگو در ميان تمام اقشار مردم حاصل مي‌شود.

وي پس از تحقق دولت وحدت ملي در سوريه رسيدگي به اعمال جنايتکاران را در صدر وظايف دولت دانست و اظهار داشت: تمام آواره‌ها بايد به مناطق زندگي خود بازگردند و تمام جنايتکاران نيز بايد به جرايم ارتکابي خويش محاكمه شوند.

مشاور امور بين‌الملل رئيس مجلس دخالت کشورهاي خارجي در امور داخلي سوريه را باعث بحران در اين کشور دانست و اظهار داشت: هيچ کشوري حق دخالت در امور داخلي سوريه را ندارد و سوريه در تمام امور، انتخابات و ايجاد حکومت وحدت ملي بايد مستقل عمل کند.

شيخ الاسلام در پايان خواهان حضور گسترده‌‌تر پارلمان کشورهاي مختلف در حمايت از سوريه شد و خاطر نشان کرد: پارلمان ايران بايد حضور پر‌رنگ‌تري پيرامون اين امر داشته باشد چرا که نهايت اين موضوع به مردم‌سالاري سوري منتج خواهد شد.
انتهاي پيام/
برچسب ها: سوریه ، انتخابات ، حکومت ، طرح ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار