به رغم تيراندازي اخير در آمريکا که در آن بيست کودک دبستاني قرباني شدند، نمايشگاه اسلحه در شهر واشنگتن برپا شده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني الجزيره انگليسي، در پي حادثه مرگبار تيراندازي در مدرسه اي ابتدايي در شهر نيوتاون ايالت کنتيکت بحث ها بر سر لزوم تشديد کنترل اسلحه در آمريکا بار ديگر افزايش يافت. باراک اوباما پس از اين حادثه در نطقي تلويزيوني تاکيد کرد قوانين بايد براي جلوگيري از تکرار اين حوادث تغيير کند. با اين حال لابي قدرتمند اسلحه در آمريکا راه جلوگيري از تکرار اين حوادث را وجود سلاح بيشتر در مدارس و مسلح شدن معلمان عنوان کرده است. انجمن ملي اسلحه آمريکا هم اکنون يک نمايشگاه اسلحه را در شهر واشنگتن داير کرده است.
به گزارش دنيل لک خبرنگار اين شبکه، تدابير امنيتي شديدي در ورودي به اين نمايشگاه اعمال شده است و سازمان دهندگان آن مي گويند پس از حادثه نيوتاون، تمايل مردم براي خريد اسلحه بيشتر شده است. شعار انجمن ملي اسلحه آمريکا که مبني بر عقب نشيني نکردن اين گروه از سياست هاي خود در گسترش اسلحه در کشور است، اينجا شنيده مي شود.
يکي از مسئولان اين نمايشگاه مي گويد: «راه مقابله با شرارت هاي مسلحانه اين است که افراد خوب نيز در برابر اين افراد مسلح باشند».
شرکت کننده اي نيز مي گويد: «استفاده کنندگان اسلحه که رفتاري مسئولانه دارند، قطعا حق دارند سلاح داشته باشند».
انجمن ملي اسلحه آمريکا پس از تيراندازي تاسف بار ايالت کنتيکت خواستار مسلح شدن مدارس و معلمان شد. بر همين اساس در ايالت يوتا، کلاس هايي براي آموزش معلمان داير شده است تا بتوانند در کلاس با خود اسلحه حمل کنند.
يکي از معلمان شرکت کننده دراين سمينارهاي اسلحه مي گويد: «من فکر مي کنم اين فرصت خوبي براي محافظت کردن از کودکان است و من به همين علت اينجا هستم».
در مقابل ايالت هايي مانند کاليفرنيا قوانين سختي را براي حمل اسلحه وضع کرده است و در اين ايالت برنامه اي براي کنار گذاشتن اسلحه ترتيب يافت و با استقبال عمومي رو به رو شد و حدود دو هزار سلاح مرگبار تحويل داده شد.
برپايي نمايشگاه اسلحه اعتراضاتي را نيز به همراه داشته است. معترضان با شعار کشتار کودکان ما را متوقف کنيد، نمايشگاه اسلحه را تعطيل کنيد و سلاح هاي مرگبار را ممنوع کنيد، در مقابل محل برگزاري آن حاضر شده اند. اين امر نشان مي دهد اکثر آمريکايي خواهان تشديد کنترل ها بر اسلحه هستند. اما لابي طرفدار اسلحه، از لابي هاي قدرتمند در آمريکا است که به خوبي بينانگذاري شده است و از حمايت هاي سياسي زيادي در اين کشور برخوردار است.
اوباما مي گويد در سال نو زماني که تغييراتي در قوانين حمل اسلحه وضع مي شود، آماده است با مقاومت اين گروه رو به رو شود.
وي گفت: «ما نمي خواهيم اين حوادث به رخدادهايي عادي و تکراري تبديل شوند. آنچه در کنتيکت رخ داد و در هفته هاي اخير ذهن ما را به خود مشغول کرده است، بدترين رخدادي بود که در دوره رياست جمهوري ام آن را تجربه کردم».
حادثه مدرسه اي در شهر نيوتاون ايالت کنتيکت، تازه ترين نمونه از تيراندازي هايي است که در آنها عده زيادي هدف قرار مي گيرند.
تدوين قوانيني براي مهار اسلحه در آمريکا، نيازمند اتفاق نظر رهبران کنگره است؛ موضوعي که در آن ترديدهاي زيادي وجود دارد.

برچسب ها: بین الملل ، آمریکا ، اسلحه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار