رئيس بنياد مسکن انقلاب اسلامي گفت: هيچ چادر نشيني در مناطق زلزله زده آذربايجان شرقي وجود ندارد و ساخت 30 هزار واحد مسکوني به اتمام رسيده و در اختيار مردم قرار دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، احمد عليرضا بيگي استاندار آذربايجان شرقي در گفتگوي ويژه خبري شب گذشته، با بيان اينکه پيش بيني هاي لازم براي مقابله با سرما در مناطق زلزله زده آذربايجان شرقي انجام شده است گفت: سوخت رساني با کمک شرکت نفت و پتروشيمي به بسياري از واحدهاي مسکوني در روستاهاي آذربايجان شرقي صورت گرفت.

وي ادامه داد: 2 هزار و 200 ليتر سوخت و وصل تمامي انشعابات گاز به روستاهاي اين مناطق از جمله اقدامات اساسي در فصل زمستان براي مناطق زلزله زده آذربايجان شرقي بوده است.

استاندار آذربايجان شرقي گفت: به صراحت مي توانيم بگوئيم هيچ چادرنشيني در مناطق زلزله زده آذربايجان شرقي نداريم و افزود: جمعيت هلال احمر و شوراي مديريت بحران و ذخيره سازي سوخت و موادغذايي را به طور کامل براي فصل زمستان انجام داده بود.

در ادامه گفتگو، قهرمان رشيد استاندار خراسان جنوبي با اشاره به زلزله ماه گذشته در منطقه زهان گفت: اين زلزله در تاريخ 91.9.15 با قدرت 5.6 ريشتر در مرکزيت زهان در استان خراسان جنوبي به وقوع پيوست.

اين زلزله 45 روستا را تحت تاثير خود قرار داد و 193 واحد مسکوني بالاي 80 درصد، 582 واحد مسکوني بالاي 60 درصد و 1336 واحد مسکوني کمتر از 30 درصد در اين مناطق دچار آسيب شدند.

استاندار خراسان جنوبي در ادامه به تلفات جاني اين منطقه اشاره کرد و گفت: 5 مورد در روستاهاي زهان و شارج و 1 نفر در شهرستان قائم متأسفانه جان خود را از دست دادند.

رشيد با اشاره به اينکه در کمتر از 5 دقيقه توانستيم کانون سطحي زلزله را با استفاده از علم زلزله شناسي و اطلاعات محلي پيدا کنيم افزود: همچنين در کمتر از 15 دقيقه کليه امدادگران درمناطق زلزله زده خراسان جنوبي حضور پيدا کردند و با همکاري و هماهنگي مسئولان به آسيب ديدگان کمک رساني انجام شد.

وي در ادامه تصريح کرد: کشف کانون زلزله در کمتر از 5 دقيقه و امدادرساني در کمتر از 15 دقيقه يک رکورد بي نظير در دنيا به شمار مي رود.

استاندار خراسان جنوبي در ادامه توضيح داد: با مشارکت و همکاري مردم در همان روزهاي ابتدايي اقدام به نصب چادر و کانکس موقت شد و وصل برق اضطراري و همچنين توزيع 15 هزار ليتر سوخت نفت سفيد در اين مناطق صورت گرفت.

وي در ادامه يادآور شد: اين زلزله در روز پنجشنبه به وقوع پيوست و ما با همکاري مسئولان و مردم موفق شديم روزهاي شنبه با نصب کانکس کلاس درس را براي دانش آموزان برپا نمائيم.

در ادامه اين گفتگو، عليرضا تابش رئيس بنياد مسکن انقلاب اسلامي کشور با بيان اينکه اسکلت، سقف و ديوار اغلب واحدهاي مسکوني و مناطق زلزله زده آذربايجان شرقي به اتمام رسيده است افزود: 10 هزار واحد مسکوني با کليه امکانات از جمله آب، برق و گاز و همچنين نصب پنجره، در و شيشه در اختيار مردم اين منطقه قرار گرفت.

وي در ادامه افزود: 10 هزار واحد مسکوني موقت 12 متري، 10 هزار واحد براي اسکان دائم و 10 هزار واحد براي دام ها در اختيار مردم اين مناطق قرار گرفت.

تابش در ادامه اظهار داشت: به طور کلي در طي اين چند ماه 30 هزار واحد مسکوني در اختيار مردم زلزله زده آذربايجان شرقي قرار گرفت.

وي در ادامه تصريح کرد:‌ با ورود فصل زمستان آهنگ ساخت و ساز در مناطق آذربايجان شرقي کند شده ولي برنامه ريزي کرده ايم با ورود فصل تابستان 18 هزار واحد مسکوني که زير 60 درصد تخريب شده است را بازسازي نمائيم.

رئيس بنياد مسکن انقلاب اسلامي در ادامه توضيح داد: ساخت و نوسازي در سطح وسيع منطقه آذربايجان شرقي با اعطاي تسهيلات مناسب و خدمات رساني ساير دستگاه ها از اقدامات اساسي بنياد مسکن در آينده نزديک به شمار مي رود.

براساس اين گزارش، عليرضابيگي استاندارد آذربايجان شرقي با اشاره به ارايه بسته هدايا به مناطق زلزله زده آذربايجان شرقي گفت: بسته هدايايي شامل اجاق گاز، يخچال، بخاري و فرش که امکانات اوليه براي زندگي به شمار مي رود به تمامي واحدهاي مسکوني در مناطق زلزله زده آذربايجان شرقي که سقف زني آنها به پايان رسيده است تحويل داده شد.

عليرضابيگي در ادامه افزود: هيچ محدوديتي جهت امکانات گرمايي براي اين مناطق وجود ندارد و بسياري از خيران و همچنين جمعيت هلال احمر بخاري نفتي بسياري در اختيار مردم اين مناطق قرار داده است.

استاندار آذربايجان شرقي در ادامه اظهار داشت: بيش از 10 هزار کيلومتر در منطقه آذربايجان شرقي دچار زلزله شده بود که تاکنون خوشبختانه بيش از 5 هزار کيلومتر از اين مناطق بازسازي شده و اميدوار هستيم با ورود فصل تابستان دايره بازسازي اين مناطق را گسترش دهيم.

در ادامه قهرمان رشيد استاندار خراسان جنوبي با اشاره به اينکه قالب واحدهاي مسکوني در مناطق خراسان جنوبي بازسازي و مقاوم سازي شده بودند گفت: 22 هزار و 100 واحد مسکوني روستايي نوسازي و بازسازي شده و در اختيار مردم قرار گرفته است.

وي در ادامه  افزود: 30 هزار واحد مسکن مهر شهري در آستانه بهره برداري است.

قهرمان رشيد در ادامه يادآور شد: در شهرهاي بالاي 25 هزار نفر در خراسان جنوبي از جمله شهرهاي برتر در کيفي سازي مسکن به شمار مي رويم.

وي با اشاره به اينکه بازسازي بيش از 2 هزار واحد مسکوني روستاها در هيئت دولت مصوب شده است افزود: 31 ميليارد تومان تسهيلات از سوي هيئت دولت براي بازسازي اين مناطق در نظر گرفته شده که 25 ميليارد تومان از آن تسهيلات قرض الحسنه، 6 ميليارد تومان تسهيلات بلاعوض و 1 ميليارد تومان به بخش هاي عمراني براي مناطق زلزله زده در خراسان جنوبي اختصاص يافته است.

در ادامه گفتگو، عليرضا تابش رئيس بنياد مسکن انقلاب اسلامي به زلزله خراسان جنوبي اشاره کرد و گفت: در کمتر از يک ماه بنياد مسکن انقلاب اسلامي کشور اقدام به تشکيل پرونده براي بازسازي مناطق زلزله زده انجام داد و در مرحله دوم اقدام به آواربرداري و اسکان موقت براي واحدهاي مسکوني انجام شد.

وي با اشاره به اينکه در خراسان جنوبي 800 واحد مسکوني را در آينده نزديک تکميل خواهيم کرد افزود: تسهيلات براي بازسازي واحدهاي مسکوني زلزله زده در خراسان جنوبي کاملا مشابه و برابر با تسهيلات واحدهاي مسکوني آسيب ديده در مناطق زلزله زده آذربايجان شرقي است.

وي در ادامه اظهار داشت: در زلزله منطقه خراسان جنوبي خوشبختانه واحدهاي مسکوني کمتري به دليل بازسازي در گذشته کمتر آسيب ديده اند.

در ادامه اين گفتگو، عليرضابيگي با اشاره به اينکه در بخش معابر و دسترسي به راه ها از داخل و خارج روستاها دچار مشکل شده ايم گفت: تکميل و بازسازي اين معابر به فصل تابستان موکول شده است.

وي در ادامه افزود: بسياري از مردم اين مناطق نياز به وسايل و لباس گرم دارند که مردم مي توانند با مراجعه به سامانه هلال احمر و همچنين سامانه اختصاصي تحت عنوان زلزله آذربايجان شرقي و شماره حساب 888 کمک هاي مردمي و نقدي خود را واريز کنند.

عليرضابيگي در ادامه تصريح کرد: 220 مسجد در منطقه آذربايجان شرقي دچار آسيب شد که 150 مسجد در بخش مرمت و معماري و 50 مسجد به طور کامل تخريب شدند که خوشبختانه توانستيم با سرعت اين مساجد را بازسازي کنيم.

در ادامه رشيد استاندار خراسان جنوبي با اشاره به اينکه مساجد، مهدکودک ها و مدارس توسط کانکس در اختيار مردم قرار گرفته است افزود: بلافاصله پس از زلزله آواربرداري و بازسازي مناطق مسکوني در اين منطقه را آغاز کرديم.

وي با بيان اينکه تاکنون يک سوم از ماشين آلات وارد خراسان جنوبي شده است افزود:‌ مالکان براي آواربرداري واحدهاي خود بايد حضور و رضايت کامل داشته باشند.

وي در ادامه اظهار داشت: تشکيل پرونده براي واحدهاي مسکوني نيازمند تأمين اعتبارات از سوي دولت است.

رشيد در ادامه  افزود: براي بازسازي واحدهاي مسکوني در مناطق زلزله زده خراسان جنوبي نيازي به کمک رساني از استان هاي همجوار نداريم و با مشارکت و همکاري مردم مي توانيم به سرعت واحدهاي خود را بازسازي کنيم.

رشيد در ادامه خاطرنشان کرد: افزايش تسهيلات از 12 ميليون به 16 ميليون تومان مي تواند بسياري از مسائل را که در بخش ساخت و ساز ايجاد شده است را برطرف نمايد.

در ادامه اين گفتگو تابش رئيس بنياد مسکن انقلاب اسلامي گفت: افزايش سقف تسهيلات مربوط به دولت مي باشد و استاندار خراسان جنوبي با ارايه درخواست خود مي تواند اقدام به افزايش تسهيلات خود نمايد.

تابش با تشکر از زحمات بسيار بانک مسکن در اعطاي تسهيلات به مناطق زلزله زده گفت: بانک مرکزي نيز بايد در تأمين و ارايه تسهيلات به اين مناطق از کمک هاي خود دريغ نکند.

رئيس بنياد مسکن انقلاب اسلامي در ادامه يادآور شد: خانه هاي غيرمقاوم بايد هرچه سريعتر بازسازي گردند تا بيش از اين دچار آسيب در برابر زلزله نشوند.

در پايان عليرضا بيگي استاندار آذربايجان شرقي گفت: تأمين علوفه و کشت بهاره در مناطق زلزله زده آذربايجان شرقي از اقدامات اساسي مردم اين مناطق در سال 92 به شمار مي رود./عب
 
 
 
 
 
محبوبه کباري

 
برچسب ها: مسکن ، زلزله ، بازسازی ، قرارداد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار