معاون وزیر در امور پتروشیمی، گفت: با بهره برداری رسیدن پتروشیمی کاویان سالانه 2 میلیارد دلار درآمدزایی می شود تا جاییکه با ساخت آن توسط پیمانکاران داخلی تاکنون 300 میلیون یورویی صرفه جویی ارزی شده است.

عبدالحسین بیات، مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، با بیان این که همگام با بهره برداری از طرح های پتروشیمی کاویان و خط لوله اتیلن غرب، مسیر ساخت اولین پتروشیمی ملی هموار شد، افزود: پتروشیمی کاویان بزرگترین پروژه در کشور و در جهان بی نظیر و گسترده  است که با ساخت مجتمع پتروشیمی کاویان، مسیر ساخت پتروشیمی ملی یا بومی هموار شده است و با اعتماد به متخصصان ایرانی می توان پتروشیمی بومی و ایرانی را با بالاترین کیفیت ساخت.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با بیان اینکه در ابتدای سال 3 طرح مهرماندگار در عسلویه و دو طرح دیگر در ماهشهر افتتاح شده افزود: تا امروز ظرفیت محصولات پتروشیمی در کشور 55.6 میلیون تن بود که با افتتاح فاز اول کاویان به 56.6 رسید و براساس برنامه ریزی های انجام شده و با افتتاح همه طرح های مهر ماندگار پتروشیمی تا خرداد 92 بیش از 12 میلیون تن به ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی کشور افزوده خواهد شد.

بیات با تاکید براین که برای پتروشیمی کاویان هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری صورت گرفته است تصریح کرد: در سال 85 این پروژه  از پیمانکار خارجی گرفته شد و با اتکا به توان داخلی و با پیمانکار ایرانی در خط لوله و 70 پیمانکار مراحل توسعه و ساخت این مجتمع انجام شده و با راه اندازی کاویان توسط متخصصان ایرانی 300 میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی داشته است.

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، گفت: پتروشیمی کاویان سالانه 2 میلیارد دلار درآمدزایی خواهد داشت و در مجموع در این دو طرح 2 هزار شغل مستقیم را ایجاد خواهد کرد.

وی با بیان این که حدود 70 درصد از تجهیزات مورد نیاز این 2 پروژه در داخل کشور ساخته شده است، افزود: 100 درصد مراحل مهندسی پایه اجرا و راه اندازی از سوی ایرانی ها انجام شده است؛ به گونه ای که اکنون مهندسان ایرانی به خودباوری و دانش ساخت واحدهای پتروشیمی به طور کامل دست یافته اند.

بیات از اولین مزیت‌های راه‌اندازی این خط را حذف کشتی های انتقال اتیلن از عسلویه به ماهشهر اعلام کرد و افزود: با راه اندازی این خط لوله، اتیلن لازم برای مصرف در ماهشهر به این خط منتقل می شود و کشتی هایی که برای این امر استفاده می شد در امر صادرات محصولات پتروشیمی استفاده می شود.

وی هزینه انجام شده برای خط لوله اتیلن غرب را 6500 میلیارد ریال و پتروشیمی کاویان را 1000 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: با راه اندازی این واحد پتروشیمی 2 میلیارد دلار درآمد نصیب کشور خواهد شد.

معاون وزیر نفت، از ایجاد 2000 شغل مستقیم در این پروژه و 10 تا 15 برابر این تعداد شغل غیر مستقیم توسط این دو طرح خبر داد و افزود: 70 درصد وزنی تجهیزات، مواد شیمیایی و کاتالسیت‌های لازم برای ساخت این واحد با اتکا به توان داخلی ساخته شده است، ضمن اینکه مهندسی پایه، مدیریت خرید تجهیزات، اجرا و راه اندازی به صورت کامل توسط متخصصان و مدیران ایرانی انجام شده است.

بیات همچنین از به‌کار گیری توان 91 پیمانکار ایرانی در خط لوله و 70 پیمانکار در کاویان خبر داد و افزود: راه اندازی کاویان توسط متخصصان ایرانی 300 میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی داشته است./ر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار