رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع آبخیزداری گفت: قانون جلوگیری از خرد‌شدن اراضی كشاورزي در کشور تصويب شده و به زودی در کشور اجرا می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران ، علیرضا اورنگی امروز در حاشیه نشست کارگروه ملی بیابان‌زدایی و در جمع خبرنگاران اظهار داشت: تاکنون 9 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای طرح توسعه کشاورزی به سراسر کشور ابلاغ شده است.

وی گفت: تاکنون 40 هزار هکتار زمین نیز به متقاضیان اجرای طرح توسعه کشاورزی با اولویت فارغ‌التحصیلان کشاورزی واگذار شده است.

 اورنگی همچنین از سهمیه استخدامی در سازمان جنگل‌ها خبر داد و افزود: از سهمیه امسال وزارت جهاد کشاورزی سهم سازمان جنگل‌ها 1600 نفر بود که در سال آینده هم همین سهمیه حفظ خواهد شد.

رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع آبخیزداری کشور همچنین از تصویب قانون جلوگیری از خرد‌شدن اراضی در کشور خبر داد و گفت: این قانون به زودی با دو اولویت جلوگیری از واگذاری جدید زمین‌های خرد و همچنین تشویق مالی و تسهیلاتی کشاورزان برای تجمیع و رساندن به حد نصاب مساحت منظور شده اجرا می‌شود.

 
وی گفت: سند‌های صادره هم به صورت مشاعی بوده و تقسیم اراضی زمین‌های 6 دانگی نیز ممنوع اعلام شده است.

به گفته اورنگی حد نصاب زمین‌ها با توجه به زراعی، باغی، دیم و آبی بودن متفاوت است و در زمین‌های باغی حدود 2 تا 2.5 هکتار و در اراضی آبی 10 تا 20 هکتار خواهد بود.

وي در خصوص همکاری سازمان‌های بین‌المللی با سازمان جنگل‌ها گفت: در حال حاضر سازمان عمران ملل متحد اتحادیه بین‌المللی زیست محیطی(GEF) و سازمان خوارو بار جهانی در پروژه‌های بیابان‌زدایی کشور همکاری می‌کنند.

 
رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع آبخیزداری کشور افزود: 5 پروژه بین‌المللی با منابع مالی مشترک ایران و این سازمان‌ها و در استان‌های کرمان، خراسان‌جنوبی، یزد، زاگرس مرکزی، ایلام و کرمانشاه اجرا می‌شود.

اورنگی گفت: در حال حاضر پروژه‌ای به ارزش  2.5 میلیارد دلار در کرمان توسط سازمان ملل متحد سرمایه‌گذاری شده و اجرا می‌شود.

رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع آبخیزداری کشور افزود: ایران از سال 1375 عضو معاهده مقابله با بیابان‌زدایی سازمان ملل متحد شد و گزارش ادواری 5 ساله خود را مرتب به این سازمان ارائه می‌دهد.

 
به گفته اورنگی در محور همکاری سازمان ملل متحد با ایران بیش از 50 شاخص لحاظ شده که مهمترین آنها در مورد وضع قوانین تخریب سرزمین توسط دولت و آشنایی مردم با اطلاعات فنی مقابله با بیابان‌زایی است.

رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع آبخیزداری کشور مهمترین اقدامات مقابله با بیابان‌زایی در کشور را مقابله با تثبیت شنهای روان، مقابله با کانون‌های بحران عنوان کرد و گفت: 2.5 میلیون هکتار از بیابان‌های کشور با نهال‌کاری، بذرپاشی و مالچ‌پاشی بیابان‌زدایی شد.

 
وی با بیان اینکه در سال جاری برای مقابله با بیابان 400 میلیارد ریال اختصاص یافت 6 میلیون هکتار از بیابان‌های کشور در 23 استان و در 180 کانون بیابانی قرار گرفته که تا پایان برنامه پنجم باید بیابان‌زدایی شود.

اورنگی همچنین از اختصاص اعتبار 18 میلیارد تومانی برای مقابله با خشکیدگی بلوط خبر داد و گفت: حدود 300 هزار هکتار از جنگل‌های بلوط کشور از سال 90 به این آفت دچار شده‌اند.

 
 وی افزود: اگر چه در ابتدای شیوع آفت تنها استان ایلام درگیر بود اما تاکنون 5 تا 6 استان دیگر نیز به آفت خشکیدگی بلوط دچار شده‌اند.

رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع آبخیزداری کشور اضافه کرد: برنامه‌های کوتاه مدت، میان‌مدت و بلند‌مدت با استفاده از نظرات کارشناسانه داخلی و خارجی و نیز سازمان خواروبار جهانی(فائو) تدوین شده و برای اجرا به استان‌های کشور ابلاغ شده است.

 
علیرضا اورنگی درمورد وضعیت گونه‌های خشکیده شمشاد افزود: پدیده خشکیدگی شمشاد نادر، اما رویدادی طبیعی است که در حوزه استحفاظی سازمان حفاظت محیط زیست روی داده است.

وی تصریح کرد: این پدیده در یکی از ذخیره‌گاه‌ها که در اختیار محیط زیست بود، اتفاق افتاده و وسعت آن بسیار محدود بوده که این مشکل رفع شده است./عب
برچسب ها: بیابان ، جنگل ، مراتع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار