رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلپایگان ازثبت هنرمنبت درفهرست آثارملی خبرداد.

مهدی نوبخت در گفتگو با خبرنگارباشگاه خبرنگاران اصفهان بابیان اینکه شاخصترین هنرهای سنتی کشور منبت گلپایگان است اظهارداشت: این هنر از زمانهای گذشته در این شهر اساتید معروف و به نامی داشته است ودراغلب اماکن مذهبی ،مجموعه کاخ ها ،فروشگاهها وخانه های تاریخی منبت گلپایگان خونمایی می کند ولی تاکنون کارهای ارزشمنداساتید ان طورکه شایسته زحمات انان است معرفی نشده است.

وی تصریح کرد:منبت کاران نقشهای جالب توجهی را با قلم منبت بر روی چوبهای گلابی، گردو دراورده وبا ایجاد برشهای سطحی و عمقی به رروی چوب وسایل و تابلوهای نفیسی خلق میکنند.

وی از استادان بنامی همچون مختاری،نیکنام ،توسلی جمشیدی،کرمی وغدیری دراین هنرخوش اوازه نام برد.

مهدی نوبخت اظهارکرد: فقط عشق و علاقه به کار هنر میتواند خلاقان هنرمند را به این کار مشغول سازد وبایدارزش کارهنرمندان توسط عموم مردم پذیرفته شود.

وی وجود کارگاههای فعال هنر منبت در بازارچهها، بازارها، خیابانها و خانههای گلپایگان را نشان از علاقهمندی مردم این خطه به هنر منبت دانست وخاطرنشان کرد:این امر سبب شده که هنر منبت گلپایگان نام و آوازه ملی و جهانی پیدا کند.

رییس میراث فرهنگی وگردشگری گلپایگان بیان داشت:با حضور هنرمندان شهرستانی در عرصههای هنری و نمایشگاههای دائمی و فصلی که توسط سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری استانی برگزار میشود موجب شده که این هنر جایگاه خود را پیدا کند.

همچنین افزود: هنر منبت در جامعه رشد کرده و امروزه به عنوان وسیلهای کاربردی و تزئینی جای خود را در خانه و کاشانههای مردم پیدا کرده است/س

برچسب ها: اصفهان ، ثبت ، هنر ، منبت ، گلپایگان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.