معاون امور حقوقی و موقوفات آستان قدس رضوی، «طومار عضدالملک» را سندی رسمی و معتبر در مراجع قضایی عنوان کرد.



به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد ، حجت‌الاسلام ‌و‌المسلمین علی اصغری در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این طومار سیاهه‌ای از موقوفات‌ دارای مصارف مطلقه و خاصه دارای وقف‌نامه و معلوم‌المصرف آستان قدس رضوی است که به تفکیک هر شهرستان تا سال 1273 هجری قمری در تصرف این آستان مقدس بوده است.

وی ادامه داد: طومار عضدالملک از مهم‌ترین تلاش‌های تاریخی در جهت شناسایی و حفظ و صیانت موقوفات آستان قدس رضوی محسوب می‌شود که به همت مرحوم میرزا محمد حسین معروف به صدر دیوان خانه و ملقب به عضدالملک تهیه شده است.

طومار عضدالملک؛ سندی بی‌بدیل از موقوفات آستان قدس رضوی

اصغری این طومار را از اسناد بسیار مهم تاریخی متقن و باارزش و بی‌بدیل موقوفات آستان رضوی عنوان کرد و خاطر نشان کرد: طول این طومار به 9 متر و عرض آن به 44 سانتیمتر می‌رسد که در بخش مخطوطات آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود.

معاون امور حقوقی و موقوفات آستان قدس رضوی با بیان اینکه طومار عضدالملک به مهر و امضای 553 نفر از علما، اعیان و اکابر آن دوران رسیده است، تصریح کرد: این طومار در سال 1314 هجری شمسی مورد تأیید دیوان عالی تمیز به عنوان یک سند رسمی و معتبر رسیده است.

وی در پایان بیان داشت: مجدداً در سال 1385 هجری شمسی نیز دیوان عالی کشور همین حکم را تأیید کرده و به عنوان یک سند رسمی معتبر در محاکم قضایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.


برچسب ها: معاون ، امور ، حقوقی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.