فرمانده سابق ارتش لبنان تاکيد کرد آمريکا و رژيم صهيونيستي نگران تحولات مصر هستند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه پرس تي وي ؛ هشام جابر ژنرال بازنشسته ارتش لبنان در گفتگو با اين شبکه گفت: اسرائيل از نزديک و با دقت تحولات مصر را دنبال مي کند. ترديدي نيست که اسرائيل به شدت نگران تحولات جاري در مصر است. اسرائيل اخيرا شمار بيشتري از نيروهاي نظامي خود را به مرزهاي فلسطين اشغالي و مصر اعزام کرده است. بسيار بعيد است که اين اقدام، گامي براي برنامه ريزي در جهت تقابل نظامي اسرائيل و مصر باشد. بسيار بعيد است چنين درگيري ميان اسرائيل و مصر بروز کند. تنها توجيه براي اين اقدام نظامي اسرائيل اين است که دعواهاي سياسي در داخل مصر در جريان است و ارتش اسرائيل به حال آماده باش نسبي درآمده است. اين هوشياري نظامي بويژه در شرايطي که تعطيلات سال نو و فضاي خاص آن مطرح است بسيار اهميت پيدا مي کند.

جابر در ادامه افزود: علت ديگر اينکه استقرار نيروهاي نظامي اسرائيل در مرز مصر مستقر کرده اين است که از هرگونه ورود عناصر افراطي اسلام گرا از مصر به داخل اسرائيل جلوگيري کند. اسرائيل مي خواهد قدرت خود را به نمايش بگذارد بويژه در شرايطي که اسرائيل براي انتخابات پارلماني آماده مي شود و مقامات اين رژيم مي خواهند چهره قدرتمندي از خودشان براي خوراک افکار عمومي داخل اسرائيل نشان بدهند. همه علل فوق در اقدام اخير اسرائيل در مرزهايش با مصر نقش دارد. با همه اين اوصاف، مي توان گفت هنوز اسرائيل و مصر از نظر امنيت مرزي در وضع خوبي قرار دارند و تقابل نظامي نامحتمل است.

آمريکا به هيچ وجه نمي خواهد مصر به تهديدي براي اسرائيل تبديل شود. به همين علت، شاهد تداوم حمايتهاي آمريکا از محمد مرسي رئيس جمهور  مصر هستيم زيرا واشنگتن نمي خواهد مصر پيمان کمپ ديويد را لغو کند. مصر نيز خواهان ثبت است. با اين اوصاف، بعيد است در آينده نزديک در مواضع مصر درخصوص اسرائيل تغييري ايجاد شود. محمد مرسي همچنان به حمايتهاي آمريکا براي حل مشکلات داخل مصر بويژه در مقابل مخالفان مصري نياز دارد. درنتيجه تغيير در سياست خارجي مصر در آينده نزديک، بعيد است.
برچسب ها: ارتش ، مصر ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار