يک گروه تحقيقي اعلام کرد مادي گرايي افراطي جامعه آمريکا را به شدت تهديد مي کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ؛ پايگاه اينترنتي "دي اکونوميک کولپس" درگزارشي به قلم ميشائيل با طرح اين سئوال که  آيا جامعه آمريکا مادي گراترين جامعه در طول تاريخ جهان است‌ يا خير؟ نوشت :زماني که درباره مادي گرايي صحبت مي کنيم بايد به اين سئوال پاسخ دهيم که آيا هيچ کشوري تاکنون توانسته در اين حوزه از آن چه در آمريکا مي گذرد پيشي بگيرد و فراتر برود يا خير؟ ما در آمريکا زندگي خود را بر مبناي امکانات و تجهيزاتي که داريم تعريف مي کنيم. روابط شخصي و تجاري ما  تا حد زيادي براساس مقدار پولي که کسب مي کنيم تعريف مي شود. حتي بسياري از مناسبت هاي مهم در تقويم ما درباره مسائل و حوادث مادي هستند.

براي مثال ما براي بچه هاي مان جشن هاي تولد غيرمتعارف برگزار مي کنيم و آنها را در هدايا غرق مي کنيم. بسياري از تعطيلات و مناسبت هاي ما کاملا مبتني بر ماديات هستند. حتي بزرگترين مناسبت و تعطيلات جامعه ما يعني کريسمس افراط در ماديگرايي است. ما فهرست هاي زيادي را از ثروتمندان آمريکا تهيه مي کنيم و دستاوردهاي آنها را مي ستاييم. ما بيشتر وقت خود را يا صرف در آوردن پول مي کنيم يا صرف خرج کردن آن. حتي عبارت «رويايِ آمريکايي» نشان مي دهد که ما تا چه حد ماديگرا هستيم. زماني که از اکثر آمريکايي ها پرسيده مي شود روياي آمريکايي چيست؟

 آنها درباره خانه، يک ماشين، تعطيلات، سرگرمي و فرستادن فرزندان شان به دانشگاه ها و غيره صحبت مي کنند. حالا ديگر روياي آمريکايي صرفا به پول و امکانات محدود شده است. مايه تاسف است که صرفنظر از اين که خانه ما تا چه حد بزرگ است يا چه تعداد اسباب بازي هاي رنگارنگ خريداري کرده ايم هرگز شاد و خوشحال به نظر نمي رسيم. ما هميشه بيشتر مي خواهيم و بيشتر بدهکار مي شويم. ما ماديگراترين جامعه تاريخ بشر را داريم و ولع بي پايانِ ما، ما را خواهد بلعيد.

زماني که موضوع ماديگرايي در جامعه آمريکا مطرح مي شود مثال هاي غيرمتعارف زيادي در اطراف مان ديده مي شود. يکي از مثال هاي مورد علاقه من گروه بچه هاي ثروتمند عضو پايگاه اينترنتي ايستاگرام است. اينستاگرام وبلاگي بدون نظم و نظام مشخص است که در آن تصاوير جوانان ثروتمند آمريکا نشان داده شده است و اين که اين جوانان چگونه ثروت هاي کلان خود و والدين خود را خرج مي کنند. واشنگتن پست درباره اين سايت نوشت سايت جديد جنجالي بي نظم اينستاگرام مجموعه اي از تصاوير بچه هاي ثروتمندان است که تابستان هاي خود را در همپتون مي گذرانند بر روي قايق ها پرسه مي زنند يا با خودروهاي لوکس خودنمايي مي کنند.

نويسنده در ادامه نوشته است شهروندان آمريکا زندگي خود را صرف کسب دلار مي کنند و فکر مي کنند دلارهاي بيشتر آنها را خوشحال تر خواهد کرد. مطالعات و بررسي هاي متعدد نشان داده اند که شهروندان آمريکا تمايل دارند ميان ثروت و خوشحالي ارتباطي ايجاد کنند. اکنون برخي از والدين در آمريکا متوجه تفکرات ماديگرايانه فرزندان خود شده اند. بسياري از کودکان آمريکايي معتقدند خريد جديدترين بازي هاي رايانه اي و لباس ها نه تنها آنها را خوشحال مي کند بلکه باعث مي شود آنها بتوانند دوستان جديدي بيابند و محبوب تر شوند. بازارها هم بشدت تلاش مي کنند کودکان را در جامعه آمريکا به خريد ترغيب کنند.

سئوالي که مطرح مي شود اين است که آيا آمريکا با وجود برخوردار بودن از استانداردهاي بالاي زندگي در مقايسه با بسياري از کشورهاي ديگر مردمان خوشحالي دارد يا خير؟ پاسخ منفي است. در واقع شهروندان آمريکا بيش از مردم در هر منطقه ديگري از جهان از قرص هاي ضدافسردگي استفاده مي کنند. بسياري از آمريکايي در صورتي که با از کارافتادگي يکي از وسائل خود از جمله خودرو ي خود مواجه شوند به جاي آن که در فکر تعمير و ترميم آن باشند تنها به فکر خريد يک جايگزين براي آن هستند.

مردم آمريکا را مصرف کننده ناميده اند. واقعيت هم اين است که ما مي توانيم بيش از هر فرد ديگري در جهان مصرف کنيم. براي مثال به رفتارهاي غذايي ما توجه کنيد. در ميان همه کشورهاي صنعتي دنيا آمريکايي ها بيش از ديگران دچار چاقي مفرط هستند. وضع در آمريکا هميشه اين گونه نبوده است. در هزار و نهصد و شصت و دو تنها سيزده درصد از جمعيت آمريکا دچار چاقي مفرط بودند. اما اکنون خوردن بيش از حد به يک ورزش ملي در آمريکا تبديل شده است. اکنون بيش از سي و شش درصد از شهروندان آمريکا دچار چاقي مفرط هستند.
برچسب ها: آمریکا ، مادی ، تهدید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار