طبق برنامه پنجم توسعه باید سن امید به زندگی در زنان به 76 سال و در مردان به 74 سال برسد.

به گزارش خبرنگاربهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران حاضر در محل دکتر مطلق رئیس اداره جمعیت سلامت مدارس و خانواده وزارت بهداشت امروز 6 دی در کنگره بین المللی باروری و ناباروری افزود: در حال حاضر امید به زندگی در زنان بیش از 73 سال و در مردان حدود 72 سال است که برنامه وزارت بهداشت تا پایان برنامه پنجم این است که این آمار را در زنان به 76 و در مردان به 74 برساند که برای تحقق این امر برای تمام سنین باید برنامه مدون داشته باشیم.

وی گفت: ما در برخی از شاخص ها جایگاه های بالایی در منطقه و در برخی از شاخص ها رتبه پنج تا هفتم را داریم که باید با برنامه ریزی مدون بتوانیم به جایگاه موفقی در تمام شاخص ها برسیم.

وی با بیان اینکه در وزارت بهداشت برنامه ای برای نوزادان تدوین شده و در حال اجرا است گفت: از ابتدای تولد تا 28 روز اول زندگی را دوران نوزادی می گویند، وزن کم در دوران تولد و مرگ و میر نوزادان از شاخص هایی است که مربوط به نوزادان می شود و برنامه هایی مثل نظام مراقبت مرگ و میر نوزادان، سطح بندی خدمات مادران و نوزادان، احیای نوزاد، مراقبت آغوشی مادر و نوزاد و کنترل عفونت بیمارستانی از جمله برنامه هایی است که در جهت ارتقا سلامت نوزادان صورت گرفته است.

تعداد مرگ و میر نوزادان تا سال 1404 باید به کمتر از 7 در 1000 تولد باشد

مطلق ادامه داد: براساس آخرین آمار جهانی تعداد مرگ و میر نوزادان 15 در 1000 تولد زنده است که آمار داخلی 11 در هر 1000 تولد زنده است، این تفاوت آمار به دلیل نوزادان نارس است.

وی عنوان کرد: در کشور هر نوزادی که فوت می کند همان لحظه در بیمارستان ثبت می شود و آمارها در خصوص این امروز روزانه گرفته می شود ما باید تا پایان برنامه پنجم این شاخص را به 9 در 1000 تولد زنده و تا 1404 به کمتر از 7 در 1000 تولد زنده برسانیم.

وی با اشاره به کاهش مرگ و میر کودکان تصریح کرد: در حال حاضر آمار مرگ و میر کودکان زیر یک سال 18 در 1000 و زیر 5 سال 20 در 1000 است که باید تا پایان برنامه پنجم به کمتر از 15 در 1000 تولد زنده برسد همچنین باید توجه داشت انحصار تغذیه با شیر مادر تا شش ماه به 50 درصد رسیده ولی تا چند سال پیش تغذیه با شیر مادر تا دو سالگی حدود 90 درصد بوده ولی طی سالیان اخیر این آمار کاهش چشمگیری داشته که باید با برنامه ریزی این کاهش را برطرف

برای کاهش سن ازدواج باید برنامه ریزی صورت گیرد

مطلق در بخش دیگری از سخنان خود افزود: کشوری موفق است که باروری آن بیش از 2 درصد باشد الان در کشور ما این آمار کمتر از 2 درصد است که باید افزایش پیدا کند مرگ و میر مادران قبل از انقلاب بیش از 200 در 100 هزار بوده که در حال حاضر به کمتر از 24 در 100 هزار رسیده است و باید تا پایان برنامه پنجم به 15 در 100 هزار و تا پایان سال 1404 به کمتر از 7 در 100 هزار برسد.

وی ادامه داد، مشکلات در مورد ناباروری شامل افزایش سن ازدواج است که سن ازدواج 5 تا 10 سال افزایش یافته که باید برای کاهش آن برنامه ریزی صورت گیرد در واقع باید قوانین را در جهت کاهش سن ازدواج اصلاح کنیم و با فراهم کردن زمینه اشتغال و مسکن ازدواج را تسهیل کنیم.

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مشکلات ما فاصله زیاد ازدواج تا فرزند دار شدن است برای این امر هم برنامه ای با وزارت ورزش و جوانان تدوین کرده ایم که به زودی اعلام خواهیم کرد./ع2

برچسب ها: ازدواج ، مرگ و میر ، نوزاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار