رییس مرکز تحقیقات غدد و متابولیسم گفت: 46 درصد بار بیماری ها متعلق به بیماری های غیرواگیر است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، دكتر باقر لاريجاني رييس شورای سیاستگذاری وزارت بهداشت و رییس پژوهشكده علوم غدد و متابوليسم  گفت: در ابتداي هزاره سوم ميلادي 59 درصد كل مرگ‌هاي جهان و 46 درصد بار جهاني بيماري‌ها ناشي از بيماري‌هاي غيرواگير بوده و بيماري‌هاي مزمن مسئول بيش از 70 درصد كل هزينه‌هاي پزشكي معرفي شده‌اند.
 
وی افزود: بيماري ديابت به عنوان يكي از مهمترين بيماري‌هاي مزمن در چند دهه‌ي اخير و بار قابل توجه عوارض ناشي از آن از مهمترين معضلات بهداشتي درماني فراروي نظام سلامتي به شمار مي‌آيد.
 
دكتر لاريجاني با بيان اينكه آمار سازمان بهداشت جهاني نشان مي‌دهد تعداد بيماران مبتلا به ديابت در جهان در سال 2000 از حدود 171 ميليون تن به 439 ميليون تن در سال 2030 افزايش مي‌يابد تصريح كرد: بيشترين ميزان افزايش شيوع بيماري در كشورهاي در حال توسعه رخ مي‌دهد.
 
وي اين بيماري را ناشي از رشد جمعيت، افزايش طول عمر، چاقي و كاهش فعاليت فيزيكي دانست و گفت: در كشور ما نيز روند رو به رشد شيوع ديابت و عوارض ناشي از آن وجود دارد، به طوري كه در مطالعات انجام شده شيوع كلي ديابت در ايران 7/7 درصد در جمعيت 25 تا 64 سال گزارش و ميزان بروز ديابت در جمعيت شهري بيش از 1 درصد و در ديابت نوع 1 در گروه‌هاي سني زير 30 سال در بيش از 3 درصد در مردان و در بيش از 4 درصد در زنان برآورد شده است.
 
رييس دانشگاه علوم پزشكي تهران با بيان اينكه كه تحقيقات انجام شده در سال 1380 در ايران بار بيماري ديابت را بيش از 306 هزار سال اتلاف برشمرده به هزينه‌هاي اختصاص داده شده به ديابت هم اشاره كرد و گفت: هزينه‌هاي پزشكي سالانه اين بيماري به طور كلي 5/2 تا 15 درصد بودجه بهداشتي كشورهاي جهان است كه صرف درمان بيماران ديابتي مي‌شود.
 
وي به اپيدميولوژي استئوپروز در كشور هم اشاره كرد و گفت: پوكي استخوان يا استئوپروز شايع‌ترين‌ بيماري‌ بافت‌ استخواني‌ و اهميت آن در شكستگي ناشي از آن است كه با افزايش اميد به زندگي و تعداد افراد سالخورده شيوع استئوپروز روبه افزايش است، به طوري كه انتظار مي‌رود شيوع اين بيماري نيز طي دهه‌هاي آينده افزايش چشمگیری يابد. /عط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار