نمایش فیلم‌های روز جهان همواره خوب بوده است اما باید اول دید که منظور از فیلم‌های روز جهان چیست و چه کسی می‌تواند تعیین کند که فیلم‌های روز جهان چه فیلم‌هایی است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از روابط عمومی سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر،«سعید ابراهیمی‌فر» کارگردان، فیلمنامه‌نویس و بازیگر سینمای ایران به بیان نظراتش در خصوص جشنواره امسال پرداخت و با اشاره به بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر، گفت: نمایش فیلم‌های روز جهان همواره خوب بوده است اما باید اول دید که منظور از فیلم‌های روز جهان چیست و چه کسی می‌تواند تعیین کند که فیلم‌های روز جهان چه فیلم‌هایی است. آیا منظور فیلم‌های پر‌فروش و گیشه‌پسند هالیوود است یا فیلم‌های هنری و جشنواره‌پسند که با بودجه‌های بسیار محدود ساخته شده‌اند. ابتدا باید خط مشی جشنواره از این نظر مشخص شود.
وی در‌خصوص سلیقه خودش برای دیدن فیلم‌های روز جهان، بیان داشت: من خودم به شخصه ترجیح می‌دهم که فیلم‌های هنری از کارگردان‌هایی که حرفی برای گفتن دارند به نمایش درآید، چون بیشتر فیلم‌های پرفروش جهان، خصوصا هالیوودی با توجه به نبود قانون کپی‌رایت وارد ایران می‌شوند و در دسترس هستند، اما فیلم‌های هنری ومتفاوت در بازار وجود ندارند. به طور مثال ممکن است یک فیلم از سینمای اروگوئه یا هر کشور دیگری در جشنواره‌ها مطرح شوند و تنها در جشنواره فجر می‌توان آن فیلم را دید.

*از كشورهاي صاحب سينماي جنبش عدم تعهد دعوت شود
کارگردان «نار و نی» با اشاره به برگزاری نشست فیلمسازان کشورهای جنبش عدم تعهد اظهار داشت: با توجه به اینکه جنبش عدم تعهد بیش از 100 کشور هستند، نمی‌دانم حضور همه این‌ها برای سینمای ما ضروری است یا نه؛ چون بسیاری از این کشورها عملا سینما ندارند و بیشتر می‌توانند از تجربیات ما استفاده کنند، اما کشورهایی هم در این بین هستند که سینمای خوبی دارند و می‌توانیم از حضور آن‌ها نهایت استفاده را ببریم. به نظرم این نشست باید به این سمت پیش برود و از کشورهای صاحب سبک در سینما و کشورهای مطرح بیشتر دعوت شود.

*بازار فيلم فجر تاكنون موفق نبوده است
کارگردان «تک درخت‌ها» در خصوص بازار فیلم گفت: من خیلی بخش بازار جشنواره فجر را دنبال نمی‌کنم، چون به تجاری بودن فیلم اعتقاد ندارم و در فیلم‌هایی هم که می‌سازم این کاملا مشخص است. به نظرم مطبوعات خیلی در ایران صحبت از این می‌کنند که کدام فیلم پر‌فروش بوده یا نه و این خوب نیست. باعث می‌شود که یک سری از فیلم‌های خوب که نتوانستند اکران خوبی داشته باشند و فروش‌شان هم خوب نبوده است، دیده نشوند.
وی افزود: در کل به نظرم بازار فیلم ما نه تنها در جشنواره فجر بلکه در دیگر جشنواره‌ها هم موفق نبوده است. ما خیلی نتوانستیم فیلم‌هایمان را به دیگر کشورها بفروشیم و عملا خیلی هم کم از طرف ایران فیلم خریداری می‌شود، چون سینماهای ایران اکران فیلم خارجی ندارند و بیشتر تلویزیون این وظیفه را به عهده دارد.
وی با استقبال از پخش دیجیتالی فیلم‌ها بیان داشت: پخش دیجیتالی فیلم‌‌‌ها خیلی خوب خواهد بود. دیگر مشکل پزتیو و هزینه‌های سرسام‌آورش را نخواهیم داشت و این به سینما کمک می‌کند، اما در کنار این امیدوارم که تعریف ما از سینمای دیجیتال درست باشد و در این مورد به کیفیت هم توجه شود.
کارگردان فیلم «مواجهه»، اکران فیلم‌های جشنواره فجر در شهرستان‌ها را خیلی به صلاح ندانست و گفت: اکران فیلم‌ها در شهرستان‌ها خیلی با مشکل مواجه است، چون در شهرستان‌ها اکثر سینما‌ها کیفیت پخش بسیار پایینی دارند و این به فیلم‌ها خیلی صدمه می‌زند. در تهران هم تنها یک سوم سینماها کیفیت پخش‌شان به استاندارد نزدیک است؛ بنابراین من خیلی با این شرایط با اکران فیلم‌های جشنواره در شهرستان‌ها موافق نیستم.

*نشست هاي براي رفع سوء تفاهمات  سينماگران در جشنواره برپا شود
سعید ابراهیمی‌فر در خصوص اختلافات پیش آمده در سینما بیان داشت: اول باید دید که این اختلافات از کجا شروع شده است، بعد فکری به حال حل مشکلات پیش آمده کنیم. برای همین به نظرم برای حل این مسئله باید اول جواب این پیدا شود که اختلافات از کجا شروع شد، بعد می‌توان به حل مسئله پرداخت.
وی با بیان پیشنهادی در این زمینه افزود: برگزاری نشست‌هایی در ارتباط با این اختلافات می‌تواند خیلی در طول جشنواره مفید باشد و باید در این نشست‌ها همه طیف‌های سینمایی دعوت شوند و همه امکان نظر دادن داشته باشند. به نظرم تنها در این صورت می‌توان در طول جشنواره به حل مشکلات پیش آمده کمک کرد./ي2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.