جهان مدرن با مسائل جدید فلسفی و دینی مواجه است که باید از نظر فلسفی ارزیابی شود.

به گزارش خبرنگار دانشگاهي باشگاه خبرنگاران؛‌ حمیدرضا آیت اللهی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در همایش بین المللی فلسفه دین معاصر که در سالن همایش های این پژوهشگاه برگزار شد طی سخنرانی گفت: فلسفه دین نظامی است که در فضای غربی منشا یافت و در آن فضا نیز بارور گردید. چنانچه نظام مشابه در بستر اسلام کلام و کلام جدید بوده است.  
 
وی افزود: جهان مدرن با مسائل جدید فلسفی و دینی مواجه گردیده که می بایست از منظری فلسفی ارزیابی گردد به این دلیل است که فلسفه دین فعالیت جدی خویش را آغاز کرد.  
 
آیت اللهی تصریح کرد: فلسفه دین یک رویکرد فلسفی است چنانچه تفاوت های زیادی بین فلسفه الهی و فلسفه غرب از جمله باورها این دو فلسفه،‌تفاوت در اخلاق و سیاست،‌رابطه دین و عقل،‌معنای تعالی و طول، بحث نبوت در مسیحیت با اسلام،‌قیامت در اسلام و مسیحیت،‌فقه شریعت در مسیحیت،‌قرآن و مسیح،‌شرع و عدل الهی در فلسفه اسلامی و فلسفه غرب، تجربه دینی و عرفان، منابع و الهامات و نقش کشیش و روحانی در ارتباط انسان با خدا وجود دارد.  
 
وی خاطر نشان کرد: امیدواریم مشارکتی سازنده بین فیلسوفان دین غربی که در بستری مسیحی می اندیشند با فیلسوفان دین مسلمان که از منظری اسلامی تحقیق می کند ایجاد گردد./ح
برچسب ها: جهان ، فلسفه ، دین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار