عدم پیشگیری و بی توجهی نکات تغذیه ای در مبتلایان به افزایش چربی خون خانوادگی با افزایش 2 برابری سکته قلبی همراه است.

دکتر روشنک جزایری در گفتگو با خبرنگار کلينيک باشگاه خبرنگاران با اشاره به این که افزایش کلسترول خانوادگی شناخته شده ترین اختلال متابولیسم چربی و شایع ترین بیماری تک ژنی اتوزومی غالب است گفت: این بیماری با افزایش عوارض قلبی – عروقی و مرگ زود رس به علت ایجاد عارضه و گرفتگی در عروق همراه است.

این دکتری ژنتیک بالینی با بیان این که افرادی که دارای ژن غالب افزایش کلسترول خون هستند در صورت عدم توجه به پیشگیری در سنین کمتر از 50 سالگی ، 2 برابر افراد عادی، در معرض خطر سکته قلبی هستند.

وی در ادامه یادآور شد: افرادی که دارای سابقه خانوادگی هایپر کلسترولی ( افزایش چربی خون) بوده و دچار افزایش 3 تا 4 برابری کلسترول خون بیش از حد نرمال هستند، در سنین کمتر از 20 سالگی به سکته قلبی دچار می شوند.

 مصرف داور در مبتلایان

دکتر جزایری با اشاره به این که رسوب چربی در عروق از طریق گیرنده های LDL( چربی بدخون) تامین می شود گفت: سطوح بالای کلسترول خون در این افراد منجر به نقص عملکرد گیرنده های (LDL) شده، موجب افزایش سنتز داخلی کلسترول می شود.

وی خاطر نشان کرد: با محدود کردن برداشت غذایی کلسترول و درمان دارویی با تجویز پزشک باید سطوح کلسترول را کاهش داده در نتیجه خطر ابتلا به بیماری شریان های کرونری  ( قلبی) را کم کرد.

دکتر جزایری در پایان یادآور شد: هر چند مصرف طولانی مدت داروهای کاهنده چربی خون، عوارضی به همراه دارد ولی این دارو در مبتلایان به چربی خون باید در جلوگیری از عوارض بلند مدت پیشگیری کرده ثمر بخشی بیشتری دارد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار