رئيس مؤسسه آموزشي پژوهشي امام خميني(ره) با بيان اينكه از کساني که حماسه 9 دي را آفريده‌اند بايد بر اساس يک وظيفه شرعي تقدير شود، گفت: اهميت انقلاب بوقوع پيوسته درسال 57 به خاطر اسلامي بودنش است و انقلاب ايران نمادي از اصل اسلام است.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، آيت‌الله مصباح يزدي بعد از ظهر امروز در همايش تبيين گفتمان يوم‌الله 9 دي در دانشگاه تربيت مدرس با بيان اينكه تشکيل چنين جلساتي براي گراميداشت اين روز قابل تقدير است، اظهار داشت: از کساني که اين حماسه را آفريده‌اند بايد بر اساس يک وظيفه شرعي تقدير شود.

رئيس موسسه پژوهشي آموزشي امام خميني‌(ره) تصريح کرد: بايد بپذيريم که روز 9 دي روز تولد جديد انقلاب است و دليل پيروز شدن انقلاب درسال 57 بخاطر اسلامي بودنش بود.

وي ادامه داد: کساني با انگيزه‌هاي مختلف انقلاب کردند، نتايجي را هم بدست آوردند ولي دليل پيروزي انقلاب ايران برخورداري از اسلام بود.

آيت‌الله مصباح يزدي با بيان اينکه اين انقلاب نمادي از اصل انقلاب است، گفت: ظهور اسلام در جامعه آن روزهاي عرب تأثيرات زيادي بر جاي گذاشت.

وي با تأکيد بر تأثير فرهنگي اسلامي افزود: وقتي پيغمبر اکرم(ص) مبعوث شدند مردم را به پرستش خدا و ترک بت‌ها رهنمون کردند و از اين طريق با باورهاي مردم مواجه شدند.

رئيس موسسه پژوهشي آموزشي امام خميني(ره) اذعان داشت: حرکت پيامبر(ص) حرکت عليه باورها و ارزش‌هاي جامعه آن روزهاي جهان عرب بود چرا که پيامبر اکرم(ص) در ابتدا با اثرگذاري بر ارزش‌هاي فرهنگي توانستند به تدريج ابعاد اسلام را گسترش دهند.

وي در ادامه گفت: پيامبر اکرم (ص) پس از اينکه متوجه شد تحت فشار شديد خويشاوندان خود است، به حبشه مهاجرت کرد و از اين طريق توانست ابعاد فرهنگي اسلامي را به ابعاد اقتصادي، سياسي، و اجتماعي گسترش دهد.

آيت‌الله مصباح يزدي تصريح کرد: در دهه آخر عمر پيامبر(ص)، جنگ‌هاي متعددي صورت گرفت ولي با وجود همه مشکلات سرانجام حکومت اسلامي تأسيس شد و ايشان با تلاش خود تمام ابعاد يک حکومت الهي را بنا نهادند.

رئيس موسسه پژوهشي آموزشي امام خميني (ره) اظهار داشت: مردم از اقوام مختلف با وجود اختلافات زياد به پيامبر اسلام (ص) گرويدند و باعث تقويت حکومت اسلامي شدند.

وي اذعان داشت: انقلابي که به دست پيامبر (ص) در حجاز به وقوع پيوست پس از مدت کمي به کشورهاي همسايه تسريع يافت و کار فرهنگي آغاز شده بود.

آيت‌الله مصباح يزدي ادامه داد: فعاليت‌هاي فرهنگي پيامبر(ص) آنقدر رشد و  گسترش يافت که توانست پايه حکومت اسلامي را ايجاد کند.

وي با بيان اينکه در آن زمان مردم ايمان آورده همگي در رده‌هاي يکساني نبودند، اذعان داشت: ايمان همه مردم و گرويدن به اسلام در ميان همگي آنها يکسان نبود ولي عامل پيشرفت اسلام پذيرفتن مردم و تبعيت از اين دين است و هرکجا که کمبودي ديده مي‌شود به خاطر تخلف از قواعد، اصول و احکام است.

آيت‌الله مصباح يزدي با اشاره به ايمان‌هاي سطحي گفت: ايمان‌ها و پذيرش‌هاي سطحي چندان تأثيرگذار نيستند زيرا به مصابه پوسته نازکي هستند و مغز ندارند و به سرعت دچار آسيب مي‌شوند.


*منشأ فتنه هاي عظيم کاستي در بينش اسلامي است


آيت الله مصباح يزدي در ادامه سخنراني خود در همايش تبيين ريشه هاي 9 دي گفت: درصدر اسلام استادي بودند که اول وقت نمازشان را پشت سر پيغمبر اکرم مي‌خواندند وقتي گفته مي‌شد که زکات مالتان را بپردازيد تأمل مي‌کردند و مي‌گفتند ما مسلمان شديم، بايد باج هم بدهيم.

رئيس موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني ادامه داد: افراد ديگري هم بودند که نماز مي‌خواندند زکات هم مي‌پرداختند اما وقتي پاي جان فشاني وسط مي‌آمد مي‌لنگيدند.

وي افزود: دسته‌اي ديگر درصدر اسلام بودند که نماز اول وقت مي‌خواندند زکات هم مي‌پرداختند و يا پولي براي پرداختن زکات نداشتند اما وقتي پاي رياست بر جامعه پيش مي‌آمد به شک و شبه مي‌افتادند و سست مي‌شدند؛ اين مسئله نشانه اين بود که همه آنان در مقام اطاعت از پيامبر يکسان نبودند.

وي با بيان اينکه اگر بخواهيم فعاليت‌هاي پيامبر را طي 23 سالي که در مکه و مدينه بودند، ارزيابي کنيم مي بينيم که برخي آسيب‌ها از ضعف ايمان ايجاد شده بود، تصريح کرد: مسلمانان در ابتدا با مسئله مشرکين و کفار مواجه بودند و بعد از آن خطر منافقين بود که در باطن ايمان نداشتند و تظاهر باايماني مي‌کردند.

 آيت الله مصباح ادامه داد: خطر سومي که اسلام با آن روبرو بود برخي افراد بودند که مشرک نبودند و ايمان هم داشتند اما در عمل سست بودند و هواهاي نفساني، منافع دنيوي و ... برارزش‌هاي اسلامي مقدم مي‌دانستند.

وي اظهار داشت: مهمترين خطر جدي که بعد از رحلت پيامبر (ص) آينده اسلام را تهديد مي‌کرد اين بود که بايد چه کسي اختياردار مردم باشد.

وي ادامه داد: برخي رياست را براي استفاده‌هاي آن مي‌خواهند و برخي ديگر رياست را براي اينکه عده‌اي از امرشان اطاعت کنند مي‌خواهند.

رئيس موسسه پژوهشي و آموزشي امام خميني(ره) گفت: بعد از رحلت پيامبر اکرم(ص) عده‌اي مي‌گفتند مسئله حکومت ربطي به اسلام ندارد و يک مسئله دنيوي است و اين مشکل جدي بود که ضررهاي زيادي را براي مسلمانان بوجود آورد.


*مهمترين خصم ما در حوزه دين و انديشه سکولاريسم است


آيت الله مصباح با تأکيد براينکه نگاه و بازخواني صدر اسلام مي‌تواند درسي براي امروز ما باشد، تأکيد کرد: مهمترين نقض جامعه اسلامي کنوني ما که مي‌تواند منشأ فتنه‌هاي عظيم باشد کاستي در بينش اسلامي است.

وي تصريح کرد: مهمترين خصم ما در حوزه دين و انديشه سکولاريسم است؛ دشمنان اسلام با توجه به نکات قوتي که دراسلام و مذهب تشيع وجود دارد تمام فکرشان اين است که اين فکر را در جامعه ترويج دهند.

وي ادامه داد: دشمنان اسلام کاري با اين که مردم نماز مي خوانند و احيا بگيرند ندارند اما مي گويند کاري به مسئله حکومت نداشته باشيد.

آيت الله مصباح افزود: آنها مي گويند ما واژه "مردم خودشان تصميم مي گيرند را به کار مي گيريم" اما ما خودمان مردم را به راهي که مي‌خواهيم مي بريم.

وي ادامه داد: استکبار جهاني در عالم تجربه کرده که با سياستمداراني که با دين سروکاري ندارند ؛ مي شود وارد معامله شد.

وي اظهار داشت: استکبار هنگامي که با انقلاب ايران مواجه شد هرکاري کرد نتوانست با امام خميني (ره)  وارد معامله شود.

آیت‌الله مصباح یزدی افزود: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با دنبال کردن مواضع امام خمینی (ره) توانست خاری در چشم دشمنان اسلام باشد.
 
رئیس موسسه پژوهشی و آموزشی امام خمینی (ره) گفت: تمام متفکرین عالم استکبار می‌خواهند ایران را به زانو در بیاورند و برای تحقق این موضوع راه‌های مختلفی از جمله جنگ هشت ساله، تحریم‌های اقتصادی، انواع تهدیدها و اختلاف‌های داخلی را امتحان کردند تا بتوانند نظام اسلامی نوپا را از فراگیری خارج کنند که خوشبختانه نتوانستند به نتایج مورد انتظار خود دست یابند.
 
آیت‌الله مصباح یزدی گفت:‌ دشمن پس از اینکه نتوانست رهبر معظم انقلاب را تحت نفوذ خود قرار دهد اصل ولایت فقیه را مورد تشکیک قرار داد و حتی این موضوع به مکان‌هاي مقدسی نفوذ کرده بود که حتی اکنون هم در همین مکان‌هاي مقدس دنبال می‌شود.
 
وی گفت: دشمنان با بیان موضوعاتی از جمله اینکه این افراد را قبول نداریم یا اینکه اختیارات ولایت فقیه باید محدود شود و همچنین مادام‌العمر نباشد تصمیم دارند افکار عمومی را تحت تاثیر قرار دهند و همه این موضوعات پشت پرده تفکرات استکبار بود که در داخل به آن دامن زده می‌شد اما خوشبختانه به یاری خدا به هیچ یک از این اهداف دست نیافتند.
 
رئیس موسسه پژوهشی و آموزشی امام خمینی (ره) با بیان اینکه بزرگترین خطری که نظام اسلامی ما را تهدید می‌کند سکولاریسم تحت عنوان دیکتاتوری آخوندی است، اظهار داشت:‌ دشمن می‌خواهد از طریق این تفکرات افکار جوانان را تحت تاثیر قرار دهد که خوشبختانه تاکنون موفق نشده‌اند.
 
آیت‌الله مصباح یزدی افزود: در حال حاضر صدها سایت علیه ولایت فقیه لجن‌پراکنی می‌کنند و حتی گروه‌هایی در داخل به صورت تئوری ولایت فقیه و شخص ایشان را مورد هدف قرار می‌دهند.
 
وی تصریح کرد: امروز همه حرکت‌هایی که در کشورهای اسلامی رخ می‌دهد حرکت‌هایی است که از عملکرد رهبران پیشین این کشورها نشأت گرفته است و امروز باعث شده مصر به قانون اساسی مبتنی بر اسلام رای بدهد.


*تهمت و افترا در عرصه سياست نتيجه‌اي جز هدر دادن بيت المال ندارد

 
رئیس موسسه پژوهشی و آموزشی امام خمینی (ره) با بیان اینکه باید از اشتباهات گذشته درس بگیریم، اظهار داشت: رقابت، تهمت‌زنی و افترا در عرصه سیاست به جز هدردادن نیروی انسانی، مالی و بیت‌المالی نتیجه‌ای ندارد.
 
آیت‌الله مصباح یزدی با بیان اینکه نقاط ضعف باید برطرف شود، اذعان داشت:‌ در تاریخ اسلام بسیار دیده می‌شود که پیامبر اسلام(ص) را از راه های مختلف آزار می‌دادند ولی در 23 سال دوم رهبری ایشان امپراطوری‌های بزرگ هم تحت نفوذ اسلام قرار گرفتند.
 
وی درباره علت موفقیت پیامبر اکرم (ص) گفت:‌ خداوند همانطور که در قرآن آورده با یاری خود و به دست مومنین پیامبر را یاری کرده است و حتی در جنگ بدر فرشتگانی را نازل کرد که باعث پیروزی مسلمانان در این جنگ شد.
 
رئیس موسسه پژوهشی و آموزشی امام خمینی (ره) با بیان اینکه مسلمانان برای پیروزی باید به خداوند توجه داشته باشند، تصریح کرد: خداوند کمکش را به دست مومنین جاری می‌کند و باعث موفقیت آنها می‌شود.


*انکار ولایت فقیه مانند شرک به خداوند است

 
آیت‌الله مصباح یزدی با تاکید بر اینکه انکار ولایت فقیه مانند شرک به خداوند است، اظهار داشت: سیاستمداران باید با مومنین شفاف و صریح باشند و مسائل را براساس واقعیت به مردم توضیح دهند مثلا بگویند منشاء گرانی و تورم چیست مسئولین نباید سر مردم کلاه بگذارند ، نه گفتن غیر از دروغ گفتن است.
 
وی افزود: اگر این مسائل در فعالیت‌های اجتماعی رعایت شود موفقیت نصیب جامعه می‌شود.
 
رئیس موسسه پژوهشی و آموزشی امام خمینی (ره) به انتخابات پیش رو اشاره و خاطر نشان کرد: یکی از اشتباهاتی که بعضی‌ها مرتکب می‌‌شوند این است که می‌گویند مردم حق رای دارند و می‌توانند به هر کسی رای دهند در صورتی که براساس بینش اسلامی مردم حق دارند به هر کسی رای بدهند ولی مکلفند به اصلح رای دهند.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار