روزی که خون کمیاب زیر پوست زندگی دوید

لبهایش از کمبود خون سفید شده است و بدنش سرد است.نا ندارد سرش را بلند کند و تنها چیزی که می تواند به آن فکر کند خون است.خون! خونی متفاوت،خونی که ضعیفش کرده است و خونی که به او زندگی خواهد بخشید.

به گزارش گروه علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي سازمان انتقال خون؛ مژده بعد از تزریق مکرر بیش از 30 کیسه خون اکنون دیگر حتی گروه خونی خودش را هم تحمل نمی کند و این وضعیت او را در یک قدمی مرگ قرار داده است.هموگلوبین زیر 5/3 یعنی همین.

در عمق سرگیجه فرو می رود و اغما او را در می رباید.زندگی پیش چشمش مرور می شود وصحنه تصادف مثل کابوسی در ذهن او تکرار می شود.کابوسی واقعی، تصادفی که کودک شیر خوارش را از او ربود و خودش را چون ظرفی شکسته باقی گذاشت. یک خانواده ساده یک زندگی سالم آرزویی است که این روزها برای او دست نیافتنی به نظر می رسد.مژده دو سال است که در پی سلامتی اش پی در پی زیر عمل جراحی رفته و در گردنش پلاتین ثابت کار گذاشته اند و یک پایش را هفت بار عمل کرده و پای دیگرش که به کمک پلاتین استوار است اکنون برای او دردسری بزرگ ایجاد کرده است.عفونت!

به بهانه این عفونت است که عمل جراحی دیگری و تزریق خون دیگری برای او تجویز می شود و حالا در بدنش آنقدر آنتی بادی ساخته شده است که حتی گروه خونی خودش نیز مثل سمی در بدنش با سلامتی او به جدال بر می خیزد.

شاید اواز خون و آنتی بادی چیزی ندانی ولی وقتی نمونه خونش به آزمایشگاه سرولوژی سازمان انتقال خون می رسد وخامت وضعیت معلوم می شود.

این را مصطفی مقدم می گوید که مسوول این آزمایشگاه است.وی می گوید : وخامت وضعیت این زن بدین شرح است :  4 اهدا کننده در 75 میلیون جمعیت مردم ایران!

البته این نتیجه را وقتی به دست آوردیم که با ساعتها آزمایش دقیق، آنتی بادی ها و گروههای خونی وی را شناسایی کردیم.

خون نایاب

خون مایع حیات است و هر کسی با اهدای آن جان چند نفر را نجات می دهد اما اگر یک روز بفهمید فقط چند نفر در کشور هم خون شما هستند و زندگی شما به چند کیسه ازهمین خون نایاب  بستگی دارد چه حالی پیدا می کنید ؟

وقتی مژده 33 ساله با واکنش های شدید به خون به سازمان انتقال خون معرفی شد و نمونه خون و آزمایشهای او برای آزمایشگاه سرولوژی سازمان ارسال شد امید زیادی به زنده ماندن او نبود و داشت با آخرین قوا با مرگ دست و پنجه نرم می کرد.

هموگلوبین او کمتر از 3.5 بود و وقتی در آزمایشگاه سرولوژی به  سرعت نمونه خون وی را آزمایش کردند متوجه شدند چندین آنتی بادی در خون وی موجود است و هنوز بدنش دارد آنتی بادی تولید می کند.

جستجوی زندگی

روز شنبه بود که نمونه خون مژده فردی پور به دست همکاران آزمایشگاه سرولوژی رسید.به سرعت یک گروه مشغول آزمایشهای لازم وشناسایی آنتی بادی ها و گروههای خونی شدند و بعد از مشخص شدن آنتی بادی ها، در بانک موجود سرچ شد تا گروههای خونی ایشان با نمونه های موجود تطابق داده شود. پس از بررسی دو نمونه در بانک خون یافت شد. مورد اول اهدا کننده ای بود که اتفاقا یک ماه پیش خون اهدا کرده بود. از آنجا که با فاصله زمانی یک ماه در وضعیت عادی نمی توان خون اهدا کرد همکاران سازمان انتقال خون سعی کردند تا نمونه خون اهدا کننده را در صورت موجود بودن به خانم بیمار بدهند.ضمن اینکه فراخوان شد تا اهدا کننده یاد شده بار دیگر خون خود را اهدا کند.

خون اهدایی وی نیز در بیمارستان هدایت یافت شد که به صورت اورژانسی به بیمارستان شفا یحیاییان انتقال یافت.

اهدا کننده دیگری که خون او با مژده فردی پور تطابق داشت خانمی بود که دو هفته پیش خون اهدا کرده بود.تماسهای مکرر برای ارتباط با او بی نتیجه ماند

اما چند روز بعد نمونه خون اهدا کننده جدیدی نیز با خون فردی پور تطابق کرد که کیسه خون اهدایی وی را نیز پس از رد گیری در مرکز طبی کودکان پیدا کردیم و نزد بیمار برای تزریق فرستادیم. امیدواریم حال این بیمار رو به بهبود رود.تلاش همچنان برای یافتن اهدا کنندگان جدید ادامه دارد.

خون زیر پوست زندگی

دوباره شبکه زندگی به تکاپو افتاد و از بندر عباس تا تهران ذره ذره قطرات زندگی بخش خون را گرد آورد تا چهره رنگ پریده مژده جان بگیرد و خون زیر پوستش بدود.

تا کنون دو اهدا کننده دیگر برای مژده پیدا شده اند و در مجموع 5 کیسه خون برای وی به بیمارستان شفا یحیاییان ارسال شده است و وضع او رو به بهبود است.

روز گذشته در تماسی که با خواهر وی داشتیم حال او مساعدتر اعلام شد. هم اکنون پزشک معالج وی با درمانهای دارویی سعی دارد هموگلوبین وی را به حد اقل 5/7 برساند تا بتواند او را ترخیص کند. او ترجیح می دهد تا جایی که ممکن است با دارو این کمبود را جبران کند و خون بیشتری به وی تزریق نکند.

همه ما امیدواریم و دعا می کنیم هرچه سریعتر حال این خانم بهبود یابد و به زندگی عادی خود برگردد./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار