کارشناس تغذیه دانشکده علوم پزشکی نیشابور گفت: عادت به مصرف روزانه کافئین در کودکان به مرور می‌تواند سبب بروز کم‌اشتهایی و کم‌بود آب در بدن آنان شود.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران در نیشابور،لیلا شورورزی افزود: مهمترین ویژگی این ترکیب، تحریک سیستم اعصاب مرکزی است.

وی بیان داشت: بنابر این اعتیاد به مصرف این مواد سردرد، افزایش فشارخون، افزایش اسیدیته معده، بی‌اشتهایی، بی‌خوابی، اختلالات سیستم گوارشی و مجاری ادرار را در پی دارد.

کارشناس تغذیه دانشکده علوم پزشکی نیشابور اظهار داشت: علائمی که در نتیجه کاهش و یا قطع مصرف چای و قهوه ایجاد می‌شود مانند سردرد، تهوع و .... نیز در نتیجه بروز اعتیاد جسمانی به کافئین موجود در این نوشیدنی‌ها است بنابر این لازم است که با یک روند تدریجی مناسب مصرف آنها را کاهش داد.

شورورزی درباره عنصر آهن، عنوان کرد: آهن عنصری مغذی است که در قالب ترکیباتی مانند هموگلوبین خون و میوگلوبین عضلات، نقل و انتقال اکسیژن از خون به درون بافت‌ها و خروج دی‌اکسی‌کربن از بافت‌ها به خون را به عهده دارد.

وی گفت: کمبود دریافت این عنصر و یا بروز اخلال در جذب و متابولیسم آن با بروز کم‌خونی، کاهش ظرفیت کار و نقص تکامل جسمی کودکان همراه است.

شورورزی اضافه کرد: کمبود این ریز مغذی به دلیل نقشی که در سنتز آنزیم‌های کلیدی برای تولید انتقال دهنده‌های عصبی نظیر دوپامین و سروتونین به عهده دارد کاهش قابلیت‌های ذهنی و بهره هوشی را در مبتلایان به فقر آهن به‌خصوص در کودکان در پی دارد/س -  

برچسب ها: کافئین ، اشتها ، کودک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.