گروهي از قاچاقچيان سودانی، چندی پیش براي شكار فيل و سرقت عاجهاي آنها وارد پارك ملي كامرون شدند و دست كم 300 فيل به ضرب گلوله قاچاقچيان سوداني كشته شدند.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، عاج فيل مشتريان زيادي از آسيا به ويژه از چين دارد و قاچاق اين كالا‌ هر ساله چند ميليارد دلار درآمدزايي برای سودجویان این عرصه به همراه دارد. فروش عاج فيل در بسياري از كشورها ممنوع يا بسيار سختگيرانه است اما هر كيلو عاج فيل در بازار سياه حدود 300 دلار فروخته مي شود بنابراين فروش يك عاج هفت كيلويي در مناطق مركزي آفريقا كه با فقر روبرو هستند، سرمايه خوبي به همراه مي آورد.

همین عاج سنگین و گران، اکنون روابط دو کشور را دچار تنش کرده است. ماجرا از آنجا آغاز شد که گروهي از قاچاقچيان سودانی، چندی پیش براي شكار فيل و سرقت عاجهاي آنها وارد پارك ملي كامرون شدند و دست كم 300 فيل كه معادل 80 درصد از كل جمعيت فيلهاي پارك ملی کامرون بود، ظرف چند هفته به ضرب گلوله قاچاقچيان سوداني كشته شدند.

نگهبانان پارك ملي كامرون كه به سلاحهاي مربوط به جنگ جهاني اول مجهز بودند در برابر قاچاقچيان سوداني كه مسلسهاي نيمه خودكار داشتند كاري نتوانستند از پيش ببرند و قاچاقچيان پس از شكار فيلها عاجهاي آن را جدا کرده و لاشه آنها را رها مي كردند تا تجزيه شود.

به همین خاطر دولت كامرون براي جلوگيري از قاچاق عاج كه در ماههاي اخير موجب از بين رفتن دهها فيل شده است، شمار زيادي از نيروهاي ارتش را در پارك ملي خود مستقر كرده است و پارك ملي بوبا انجيدا كه در گذشته از مراكز گردشگري طبيعي مهم كامرون محسوب مي شد، اكنون تفاوت زيادي با يك پادگان ندارد.

دولت كامرون چند فروند بالگرد نظامي و حدود 600 سرباز ارتش را در این پارك ملي كه منطقه وسيعي در شمال غربي كامرون مي باشد، مستقر كرده است و هر قاچاقچي كه جرات ورود به پارك را داشته باشد، هدف گلوله نظاميان قرار خواهد گرفت.

ارتش كامرون دو پادگان در داخل پارك ملي ايجاد كرده و چند بالگرد و خودروی نظامی در آنها مستقر كرده است و سربازان مستقر در اين پادگانها نيز به تجهيزات ديد در شب مجهز شده اند. علاوه بر اين ارتش كامرون تدابير امنيتي و كنترل را در مرزهاي چاد، ‌سودان و جمهوري آفريقاي مركزي تشديد كرده است.

کامرون دولت سودان را تهدید کرده اگر سختگیری ها لازم را برای جلوگیری از ورود قاچاقچیان به کار نگیرد، باید جنازه آنها را تحویل بگیرد.
برچسب ها: دعوای ، عاجی ، آفریقا ، باشگاه ، شبانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار